Citat:
Ursprungligen postat av
Artsoppamedflask
Nej inte så troligt med en mittenregering. Men jag tror att V kommer att stå på sig och inte släppa kravet om att sitta i regering. De har ingenting att förlora på det. C kommer då att rösta ner V + Mp + S i den första statsministeromröstningen. I den andra statsministeromröstningen kommer C att rösta ner Tidögänget. Allt detta för att få förhandlingsutrymme med S + Mp + Kd + L inför den tredje omröstningen. Om KD och L håller huvudet kallt då och inte joinar C i en mittenregering så har C inget alternativ kvar än att lägga ner sina röster om Kristersson får chansen att bilda regering i den tredje omgången. C förstår att de inte kan dra det till nyval bara för att det parlamentariska läget inte passar just dem, de inser att väljarna kommer straffa C om de tar det till nyval. Så jag är försiktigt optimistisk att det blir Kristersson i slutändan som vinner (så länge amatörerna i KD och L inte låter sig luras av C och S).
Jo där hållar jag med. Omröstningar blir:
- (S)+(V)+(MP) förlorar först då (C) vägrar.
- (SD)+(L)+(M)+(KD) förlorar i andra omröstningen.
- (S) försöker samla stöd för (C)+(S)+(MP). Varken (L) eller (KD) will ingå, Även detta faller.
- ?????
Vem får sista chansen? Har Maggan något alls nytt besked så får hon rimligtvis chansen igen men om inte blir det kanske Ulf kristersson och då släpps han fram. Oavsett om (SD) ingår eller inte.
Poängen har ju alltid varit att en TIdö regering vore funktionell. De kan få med sig (S) på det mesta av den politiken de vill föra. An (S) regering riskerar att bli dysfunktionell och skadlig. Det måste ju till och med (S) inse...
En lustig sak är dock att Tidö faktiskt kan klara en Statsministeromröstning av misstag. Marginalerna är tillräckligt små för att någon skall ha svårt att hinna fram i tid; eller så trycker någon på fel knapp. Det vore cirkusartat givetvis men kan mycket väl hända...