2026-09-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Införde S tvångsteriliseringarna? Nja, det röstades fram i Riksdagen av nästan samtliga. Det infördes alltså inte bara av S utan var ett tvärpolitiskt beslut.

Och på vilket sätt drev S Staten Institut för rasbilogi? Det var en statlig myndighet som upprättades genom stöd av samtliga riksdagspartier.

Nu röstar jag själv SD men det är trams att bara skuldbelägga S för saker som stöttades tvärpolitiskt och också låg i tiden inte bara i Sverige.

V är så klart inte genombruna hur många äckliga antisemiter de än har i sitt led.

Det gjorde det och Socialdemokraterna styrde och hade det sen i landet i åritonden så de får fan bära ansvaret för det!
Du menar att om hela Tidö röstat för det med Jimmie Åkesson som statsminister så hade du hävdat att SD inte ska klandras för det?

En statlig myndighet ja (Rasbiologiska institutet) som drevs under Socialdemokraternas styre i årtionden.
Det var fler än nazistpartiet i Tyskland som var antisemiter.
Citera
2026-09-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
I teorin ska det proportionella valsystemet funka såhär:

Partierna presenterar sin politik.

Folket röstar, Ochoa visar hur många som tycker att vilken politik är bäst

Riksdagen utför en lagom blandning enligt de mandat folket gett dom

I realiteten:

Partierna justerar sin politk (eller i alla fall vad dom säger om sin politik) för att få så många röster som möjligt, i rent egensyfte

Folket röstar, efter att man bildat sig en uppfattning baserat på vad journalisterna tycker att man ska tycka

Partierna kohandlar bort en drös av sina vallöften för att få sitta vid bordet, i rent egensyfte. Alla utropar sig till vinnare, alla menar att dom är dom som representerar väljarna mest och bäst.

S gör sitt sämsta val i mannaminne: ”folket har talat, vi är bäst!

M misslyckas att samla ihop en majoritet: ”alla röstar mot en vänstersväng!”

Etc etc. Floskel på floskel.

- noll krav på att uträtta något

- noll krav på att hålla sina löften

- noll krav på att representera de väljare man säger att man representerar

I teorin ska det straffa sig i nästa val, men journalistiken är för dålig i Sverige för att det egentligen ska funka.

Det är inte konstigt att politikerföraktet är så utbrett, och jag menar att vår variant av demokrati måste ses över, annars riskerar vi att inte ha någon demokrati alls.

Man borde kanske införa att man måste skriva på en lista innan valet vilka man kan tänka sig att samarbeta med som man måste följa efter valet - annars triggas nyval.

Nu kan man ju säga något innan valet och göra något annat efter och det verkar inte vara någon kostnad tyvärr utan väljarna accepterar det.
Citera
2026-09-18, 10:15
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om alla partier står fast vi samtliga sina röda linjer, då blir det garanterat ett extra val. För att undvika ett extra val måste åtminstone ett parti ge vika. Om det är V, C, SD, eller flera av dem, det återstår att se.
Jag håller med dig förutom den lilla detaljen att det inte räcker med att SD viker sig. Det spelar ingen roll om SD viker sig vad gäller ministerposter för en högerregering kommer alltid att vara beroende av stöd från SD och då sätter sig C på tvären. Men det är klart att om SD viker sig blir det något lite enklare för C att vika sig men i grunden är det ändå en rätt liten skillnad.
Citera
2026-09-18, 10:16
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
SD är ute i kylan, Alliansen kommer att distansera sig från sitt framtida stödhjul.

Håller med om (S), mycket tillfredställande må jag säga.

Ja jag har förstått att du vill att V ska köra hårt, du har skrivit det flera ggr nu. Har frågat vad du menar med det men inte fått svar, antar att du själv inte har en aning om vad du babblar om (som jag länge misstänkt om dig). C har ett stryptag om V så att V skulle bli annat än stödhjul är osannolikt.

Men att det lär bli en (S)-ledd regering tycks vi iaf vara överens?
Nej de är inte ute i kylan. M´s siffror är långt ifrån bra så de behöver SD mer än något annat av tidös fd partikamrater.

Nej jag vill att V ska gå hela vägen nu, inte ge sig. Inte bli en Jonas Sjöstedt 2.0.

Tror att C ger vika då, likt 2014 samt 2018.
Citera
2026-09-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror att de mjuka värdena väger tyngre än den ekonomiska politiken för C.

Vilka mjuka värden då? Vinstdrivande friskolor? Låga skatter? Sänka a-kassan och bidrag ännu mer än idag under Tidö?
Pedofiler?
Citera
2026-09-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nej de är inte ute i kylan. M´s siffror är långt ifrån bra så de behöver SD mer än något annat av tidös fd partikamrater.

Nej jag vill att V ska gå hela vägen nu, inte ge sig. Inte bli en Jonas Sjöstedt 2.0.

Tror att C ger vika då, likt 2014 samt 2018.

Jag hoppas ingen av dem viker sig så det blir nyval.
Citera
2026-09-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Sd är knappast i kylan. Men hur du ser påsaker är hur du ser på saker, lägger inga värderingar i vad du tycker.
S gjorde sämsta valet på 100 år, här talar vi om något betydligt värre.
Håller nu tummarna på att V kör hårt med S.

Man har helt klart ett stort stöd i sina röster.
Men frågan är hur M och övriga partier på högerflanken agerar framåt.
Ideologin hos C säger att SD aldrig någonsin kan samarbetas med. Om inte det drastiskt förändras behöver M, Kd och L kanske närma sig C för att om fyra år kunna köra "Alliansen" igen.
Kanske med SD som inofficiellt stödhjul.
Citera
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Jag hoppas ingen av dem viker sig så det blir nyval.
Ja spännande blir det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Det gjorde det och Socialdemokraterna styrde och hade det sen i landet i åritonden så de får fan bära ansvaret för det!
Du menar att om hela Tidö röstat för det med Jimmie Åkesson som statsminister så hade du hävdat att SD inte ska klandras för det?

En statlig myndighet ja (Rasbiologiska institutet) som drevs under Socialdemokraternas styre i årtionden.
Det var fler än nazistpartiet i Tyskland som var antisemiter.

Jo, jag är kritisk till S historia men klandrar inte bara dem för vad man hade gemensam uppslutning kring tvärpolitisk. Samma sak om SD suttit vid regeringsmakten.

Ja, antisemitism är nazismen inte ensam om att hysa, var lite min poäng. Genombrun är man ju inte bara för att man är antisemit.
Citera
Medlem
Strategiskt misstag av Åkesson. Jag tycker han borde lämnat regeringsfrågan mer öppen än att klamra sig fast vid ministerposter. Väldigt lite talar för att de rödgröna får ihop något vettigt. Man borde lämnat dörren öppen för C att kunna byta sida om förhandlingarna går i baklås.
Citera
2026-09-18, 10:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
SD är ute i kylan, Alliansen kommer att distansera sig från sitt framtida stödhjul.

Håller med om (S), mycket tillfredställande må jag säga.

Ja jag har förstått att du vill att V ska köra hårt, du har skrivit det flera ggr nu. Har frågat vad du menar med det men inte fått svar, antar att du själv inte har en aning om vad du babblar om (som jag länge misstänkt om dig). C har ett stryptag om V så att V skulle bli annat än stödhjul är osannolikt.

Men att det lär bli en (S)-ledd regering tycks vi iaf vara överens?
Finns absolut ingen anledning för Sd att utan betalt bli stödhjul åt Alliansen. De kan i så fall lika gärna bli samma stödhjul åt V/S/Mp
Citera
2026-09-18, 10:20
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Strategiskt misstag av Åkesson. Jag tycker han borde lämnat regeringsfrågan mer öppen än att klamra sig fast vid ministerposter. Väldigt lite talar för att de rödgröna får ihop något vettigt. Man borde lämnat dörren öppen för C att kunna byta sida om förhandlingarna går i baklås.
Ja pokerspel är nog inte Sd´s starka sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in