2026-09-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fattar du ingenting själv?

Varje möte är troligen satt till 30 minuter. Sedan behövs några minuter för att byta partiledare. Därför 35 minuter och lämplig paus.

Men varför 30 min? Varför inte 50 min eller 20 min?
Citera
2026-09-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Japp. Ministrar är mission impossible för V. Ju fortare V inser det desto bättre.

Eftersom Magda före valet sagt att hon bedömer att V har en lång resa kvar att göra innan V är ett parti som kan sitta i en regering så får hon en svekdebatt om hon ändrar sig efter valet.

Då blir det extra val eller en Tidö-regering på något sätt. Bägge alternativen är bättre än att röran får ihop en regering
Citera
2026-09-18, 08:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Japp. Ministrar är mission impossible för V. Ju fortare V inser det desto bättre.

Eftersom Magda före valet sagt att hon bedömer att V har en lång resa kvar att göra innan V är ett parti som kan sitta i en regering så får hon en svekdebatt om hon ändrar sig efter valet.
V har ett kongressbeslut på att de ska sitta med i en regering.
Det kan Nooshi inte själv ändra på.
Har du inte hängt med i detta tidigare så bör du nog läsa på lite.
Citera
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Talmannen talar med alla partier, han kommer komma med besvärliga frågor till V och C gissar jag.

Magda kommer o vill nog ta ledartröjan och undersöka om hon kan få till ett regeringsunderlag.
Hoppas nu V står på sig och inte sviker väljarna.

Talmannen (Uffes nära vän Andreas Norlén) är numera en så kallad 'lame duck' som ingen kommer ta på nått större allvar. Hans inflytande på processen kommer troligen vara ytterst begränsad innna han byts ut.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men varför 30 min? Varför inte 50 min eller 20 min?
Det räcker nog tillräckligt för att komma fram till att det inte blir lätt att bilda regering med rödgröna sörjan.
Citera
2026-09-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Gud hjälpe oss.

Ja. Ungefär samma läge som SD då. Hur skall man rösta för att slippa ytterkantspartiernas inflytande framgent? Det känns som att C är det enda partiet som öppet tar avstånd från båda idag.
Citera
2026-09-18, 08:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Då blir det extra val eller en Tidö-regering på något sätt. Bägge alternativen är bättre än att röran får ihop en regering
Nej nu har folket i Sverige röstat för kaos och då ska vi ha det.
Gott att jag har ekonomi så man klarar 4 skakiga år.
Citera
2026-09-18, 08:06
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Talmannen (Uffes nära vän Andreas Norlén) är numera en så kallad 'lame duck' som ingen kommer ta på nått större allvar. Hans inflytande på processen kommer troligen vara ytterst begränsad innna han byts ut.
Det är ingen lam anka, han är nr 2 i Sverige, endast Kungen är högre.

Tro om han har tystnadsplikt.
Citera
2026-09-18, 08:06
Medlem
Citat:
Antar att det ger Maggan tid för att först skrika ett par minuter, sedan skall det gråtas lite, och slutligen torkar Talmannen bort de värsta tårarna och de hinner avsluta med fika? 35 minuter verkar räcka till...

Kanske men det blir ju jobbigt för talmannen. Allt kaffe som ska drickas. Snacka om stålmage

Jag kände en vietnamesisk diplomat. Han drack alltid en liter grädde innan han skulle träffa sina öststatskollegor. De drack alltid sprit. Och vietnameser tål sprit ofta dåligt och han var en kort och smal vietnames, En gammal viet cong soldat. Undrar om talmannen kan skydda sitt system mot kaffe. Annars lär han vara stirrig på EM under mötena.
Citera
2026-09-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski

Skulel inte alls vara säker på det. Talmansvalet är en första chans för (V) att visa att de menar allvar. Ställer Norlén upp igen så kanske (V) röstar på honom? För att markera mot (S)?

Hursomhelst så är Norlén ett betydligt säkrare val än någon (S) föreslåt. En (S) talman kan man lita på kommer att göra allt för att manipulera situationen så att Maggan kan tillträda. Alla andra partier utom (S) borde ha allt intresse av att (S) inte får talmansposten.
Citera
2026-09-18, 08:16
Medlem
Citat:
Tror tvärtom att det är (S) som har mest att förlora på ett extra val. Det skulle tvinga dem att prata om det faktum att de inte har ett fungerande regeringsalternativ under valrörelsen. Jag tror att (V) skulle stärkas politiskt och (S) tappa.
Det beror på hur skulden förläggs avseende vem som orsakar extravalet. Om V sköter förhandlingarna dåligt, antingen inte får igenom "vänsterpolitik" eller lägger sig platt eller helt enkelt går för långt i sina krav att C och S vänder sig i sista stund till L och Kd, när inget annat alternativ återstår.

L och Kd har "krav" på sig att åstadkomma mitten-höger politik, inte gå S till mötes. Därför blir det S som måste gå ökenvandringen mot mitten för att få makten, men samtidigt glömma alla ekonomiska förslag. L kanske vill ha ett statligt styre av skolan och Kd ett statligt övertagande av sjukvården där S de facto kan tänka sig både och.
Citera
2026-09-18, 08:16
Medlem
Norlén är lätt det bästa valet för talmansposten. Han har ju trots allt tröskat igenom en svår regeringsbildning redan. En ny talman riskerar att göra processen mindre effektiv med för långa betänketider mellan talmansrundorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in