2026-09-18, 07:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Talmannen talar med alla partier, han kommer komma med besvärliga frågor till V och C gissar jag.

Magda kommer o vill nog ta ledartröjan och undersöka om hon kan få till ett regeringsunderlag.
Hoppas nu V står på sig och inte sviker väljarna.
Hur menar du V ska göra?
Bara vika ner sig när de har ett beslut från kongressen?
Citera
2026-09-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Undrar varför man tar in SD 10.35? Ska de byta sida? Varför får inte M vara med? Varför 35 min? Inräknas då talmannens WC-besök? Har han en potta där inne så det går fort? Nu har foliehattarna något att tänka på.

Ulf Kristersson är på utlandsresa. Antar att det är därför (M) hoppas över.
Citera
2026-09-18, 07:53
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur menar du V ska göra?
Jag skriver vad jag hoppas skall ske. C vek ner sig 2014 och 2018.

S kommer locka V med massor med godis om de frånsäger sig sina krav. Maggan är sugen på makt inget annat.
Citera
2026-09-18, 07:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Jag skriver vad jag hoppas skall ske. C vek ner sig 2014 och 2018.

S kommer locka V med massor med godis om de frånsäger sig sina krav. Maggan är sugen på makt inget annat.
Ja C kunde nog göra det men V har ett beslut på att inte göra det. Deras beslut är tagit i deras kongress och är att de ska sitta med i regeringen.
Om inte krävs ett nytt motsvarande det beslut de tog i kongressen och med att de kan vara stödparti.

Så V+S+MP är ett krav och det går inte C med på.

Stackars talmannen
Citera
2026-09-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
C är vågmästare och de som behöver övertalas att hoppa ner i hennes knä.

Om väljare går från S till V så gör det ingen stor skillnad, lite som om det är sd eller m som får 20, 19 eller 17 % på andra sidan.

Därför så förlorar s gärna väljare till v ifall de kan vinna från typ kd eller L.

Det värsta V kan göra är att inte sätta sig vid bordet, c har möjligheten att gå över till Ulf (vilket egentligen är det naturliga för dem rent politiskt).

Resonemanget bygger på att s struntar i sakpolitik och bara är intresserade av "taktiken och spelet" vilket alltså är fallet.

Naturligt ekonomiskt. Där är SD det onaturliga i Tidölaget. Men det finns ju andra frågor där C och Tidö har andra åsikter.

1 Kärnkraft - Hur det ska betalas

2 Rättsväsendet - C är snällare

3 Invandring - Tror inte SD ändrar sig.

4 Äganderätten i skogen

5 Klimatet
Citera
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Centern säger nu att de inte ens vill träffa någon förrens Vänstern dragit tillbaka sitt krav på att sitta i en regering. Det här kommer bli rejält utdraget likt tidigare gånger Centern varit inblandade. Tyvärr lär det inte bli omval för då skulle Centern ryka utan det lär bli klart i 3 eller 4 talmansrundan.

Tror V ger med sig.

Annars kan C släppa fram en M eller M-L-KD regering som inte ingått något avtal med SD
Då har C hållt sina vallöften.

SD skulle nog ge sitt passiva stöd om regering fortsätter på inslagen väg gällande stramare migration.

Centerns förhandlingsposition är mycket bättre än V:s.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Talmannen talade med honom när han lämnade in sin avskedsansökan så det anses redan gjort.
Citera
2026-09-18, 07:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Tror V ger med sig.

Och hur ska det gå till?
Förklara nu.
Citera
2026-09-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Har han redan flytt landet? :-) Ja hans utlandsresa förklarar varför M är borta. Men varför 35 min?
Citera
2026-09-18, 08:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Har han redan flytt landet? :-) Ja hans utlandsresa förklarar varför M är borta. Men varför 35 min?
Fattar du ingenting själv?

Varje möte är troligen satt till 30 minuter. Sedan behövs några minuter för att byta partiledare. Därför 35 minuter och lämplig paus.
Citera
Medlem
Citat:
Antar att det ger Maggan tid för att först skrika ett par minuter, sedan skall det gråtas lite, och slutligen torkar Talmannen bort de värsta tårarna och de hinner avsluta med fika? 35 minuter verkar räcka till...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur menar du V ska göra?
Japp. Ministrar är mission impossible för V. Ju fortare V inser det desto bättre.

Eftersom Magda före valet sagt att hon bedömer att V har en lång resa kvar att göra innan V är ett parti som kan sitta i en regering så får hon en svekdebatt om hon ändrar sig efter valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in