2026-09-17, 19:46
Medlem
Tror det blir S,C,KD,MP och L
Citera
2026-09-17, 19:49
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Även om jag delar din uppfattning om att det blir svårt och hårda förhandlingar mellan oppositionspartierna framöver så är min gissning att V och C får igenom olika delar av budgeten och på så vis kan finna någon sorts kompromiss via sossarna. Dvs V får större inflytande över utgifter (som S ändå vill genomföra), typ karensavdrag, A-kassa, barnbidrag. C i sin tur får tillsammans med S styra skattepolitiken.

Den är dock jävligt svår att kombinera då V vill kasta pengar på allt och speciellt på arbetslösa araber och C vill helst inte betala skatt över huvud taget.

Du ska kombinera åsikterna från ett parti vars ställning är att varje krona som en individ får behålla är en krona som staten kunde ha spenderat istället och ett parti som vill att företagen typ inte ska betala skatt och helst inte vara reglerade på något sätt.
Citera
2026-09-17, 19:49
Medlem
Alltid jäkla fokus på regeringen. Spelar väl ingen jättestor roll vem som sitter där då regeringen ändå inte regerar. De är ju bara en grupp chefer, utan beslutandemakt.

Ge nån stol eller två till vardera MP, V och C så är det ju klart på 5 minuter. Om respektive parti kan släppa prestigen och börjar samarbeta, alltså.

I slutändan avgörs ju det mesta ändå i Riksdagen.
Citera
2026-09-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
C har redan sagt nej till moderaterna? Är något hopp om en högerregering helt ute? Vad är bästa förutsättningar nu?
Man har sagt nej till en regering som är beroende av SD vilket M förslag är i dagsläget.
Och går inte heller att runda. Alla partier utom S,SD,V får ihop 158 mandat. Så hur man än vänder
på siffrorna så kommer en majoritetsregering ha minst ett av dessa partier med.
Citera
2026-09-17, 19:50
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
C har redan sagt nej till moderaterna? Är något hopp om en högerregering helt ute? Vad är bästa förutsättningar nu?
Hade helst sett V, Mp, S och KD, L i Regering. Mycket hellre än behöva dribbla med C.

Frågan är om Högern någonsin kommer resa sig igen om Maggan syr ihop vänstern med C?
De flesta Invandrare röstar ju vänster och de kommer ju komma i hundratusentals kommande mandatperiod.
Citera
2026-09-17, 19:51
Medlem
Gravsons avatar
Aldrig att C går över till höger.

Det tror jag inte kommer hända.

Även om SD är ute ur bilden.
Citera
2026-09-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Det blir i alla fall en solid majoritet med 187 mandat, men varför tror du att L vill begå harakiri?
Citera
2026-09-17, 19:53
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
.
Vad får dig att tro att Centerpartiet vill regera med två falska kärringar, Simona och Ebba, som nyss sugit SD-kuk för sin politiska överlevnad?

Jag tror inte C vill ha dessa könsluktande svikare med i laget.

Om KD och L byter ut hela sina partiorganisationer, då kanske det finns en 5% chans…
Citera
2026-09-17, 19:55
Medlem
Refunds avatar
Jag har lagt ett bet med 14x pengarna på att nästa statsminister inte blir Magdalena Andersson. Vädligt lätta pengar faktiskt.

Känns som att varenda expert där ute avfärdar ett extra val, mest på grund av att vi inte haft något sedan 1958.
Citera
2026-09-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Alltid jäkla fokus på regeringen. Spelar väl ingen jättestor roll vem som sitter där då regeringen ändå inte regerar. De är ju bara en grupp chefer, utan beslutandemakt.

Ge nån stol eller två till vardera MP, V och C så är det ju klart på 5 minuter. Om respektive parti kan släppa prestigen och börjar samarbeta, alltså.

I slutändan avgörs ju det mesta ändå i Riksdagen.
Mitt förslag efter detta röda-linjer/cementblocksval är att låta S få regera 28% av mandatperioden, M nästan 20% osv. Då får alla sitta i regeringsställning och hårddriva sina frågor. Som du säger det är ju ändå riksdagen som röstar.
Senast redigerad av PooSausage 2026-09-17 kl. 19:58.
Citera
2026-09-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det var ett misstag att göra kvinnor till fullvärdiga medborgare ?
Och vart har det lett oss?
Rösträtt fick inte heller alla män, bara de med ägor, något vi bör gå tillbaka till. Rösträtt bör vara av yttersta ynnest för någon som gjort något bra för nationen. För mkt skärp har rösträtt och det tas för lätt på. Jag är gärna den förste att ta bort min för ett sånt system.
Med preventivmedlets införande tog man inte bort kontrollen av kvinnors kroppar utan kontrollen för män att veta ifall det är hans barn han försörjer.
Citat:
Skillnaden mellan fundamentalistiska muslimer och ultranationella svenskar känns hårfin. Kvinnor måste hållas på plats.
Svaret är enkelt, ser du europeer i arabländerna eller ser du araber här? Vem vinner? Det jävla pisset du och dina äldre släktingar stödde var en enda stor dödskult som försvagat Europa och gjort det utdöende. Det är enkel logik, dit sätt leder till barnlöshet och depression och vad du och dina äldre släktingar kämpade för kommer falla i glömska om 100 år.
Citat:
Nej folk i allmänhet såg sig inte som svenskar under medeltiden. Det var byn och möjligtvis grannbyn som var deras värld. Nationer och gränser brydde sig bara kungar och adel om.
Svenskar sket säkert i landgränser när dansken brände ner deras by
Citera
2026-09-17, 19:57
Medlem
DAGGER[X]s avatar
En S regering får sitta med en hel radda katastrofer i knäet tänker jag som katastrofist. Det hände med M på 90-talet senast och dom fick skulden via association. Tidö gav bort allt reform-underlag till Ukraina. En kombinerad bränsle-konstgödsel katastrof från Ukraina-Iran-Yemen kommer driva upp priserna på mat och drivmedel så det heter duga, och det utan några extra S-Mp momser och skatter, som säkert ska läggas på. Och sist men inte minst kanske det blir fullt krig med Ryssland. Vad händer med Sverige om ryska jet-drönare slår ner i våra olje-hamnar och kraftverk natt efter natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in