2026-09-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag har förfäder , inte minst på den kvinnliga sidan, som kämpade för rösträtten, den fria aborten dagis för alla och jämställdhet. Det som idag förknippas med svenska värderingar men som då i samtliga fall motarbetades av den svenska högern.

Sverige har inte varit i krig på 200 år och på den tiden det begav sig så handlade det minst lika ofta om att tvingas delta i anfallskrig . Vår historia från den tiden är sannerligen inget att känna stolthet över. Soldaterna var oftast tvingade att dö för något som inte betydde något för dem Stormaktstiden var en tid av missär och elände för de allra flesta.. Det är först på 1800-talet som folk i allmänhet börjar känna sig "svenska".
Exakt så, dessa gpt-barn fattar inte vad fan de ens röstar för
De tror att det är en lönnfet Jimpa med fröken snusk heilandes på en finlandsfärja som är sverige😂

Min mormor och morfar kämpade mot det du beskriver.
Dock håller jag ej med om att vi inte ska vara stolta över vår historia, tvärtom
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-17 kl. 16:01.
Citera
2026-09-17, 15:58
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det handlar om hur partierna uppfattas av modern femiistisk vänster i storstäderna. Det handlar inte om hur partierna faktiskt är.

Ja, vad faan vill dom egentligen?
Citera
2026-09-17, 16:02
Medlem
Pruttars avatar
V+S+MP med stöd av C är det mest sannolika
Citera
2026-09-17, 16:03
Medlem
Hur kan vänstersidan säga att ”svenska folket har sagt sitt”, att det är ett nej till Tidö och nej till SD-ministrar, och samtidigt hävda att de har fått mandatet av svenska folket?

Om mandatfördelningen skiljer sig med bara 1–3 mandat är det ju ett extremt jämnt läge. Det krävs inte särskilt mycket för att majoritetsförhållandet ska förändras exempelvis att någon ledamot blir politisk vilde eller byter parti från vänsterblocket till höger.

Dessutom: hur skulle regeringsalternativet på vänstersidan ens se ut? S + MP + C + V? Hur ska fyra partier med delvis väldigt olika politiska ståndpunkter komma överens om en gemensam regering och politik?

Att beskriva ett så jämnt parlamentariskt läge som att ”svenska folket har gett oss mandatet” känns därför ganska förenklat
Citera
Medlem
MrTomtes avatar
"Nu går det politiska Sverige in i det tjuv- och rackarspel som kallas regeringsbildning. Det mesta som pyser ut från partierna den närmaste tiden är politiskt spinn avsett att gynna den egna förhandlingspositionen – och bör lyssnas på med skeptiska öron.".
https://www.dn.se/sverige/tomas-ramberg-nu-kan-vi-inte-tro-pa-nagot-de-sager/

Den här Tomas Ramberg skriver på ungefär samma tema som jag skrev tidigare idag här i tråden. Det kan vara värt att påminna om detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag har förfäder , inte minst på den kvinnliga sidan, som kämpade för rösträtten, den fria aborten dagis för alla och jämställdhet. Det som idag förknippas med svenska värderingar men som då i samtliga fall motarbetades av den svenska högern.

Sverige har inte varit i krig på 200 år och på den tiden det begav sig så handlade det minst lika ofta om att tvingas delta i anfallskrig . Vår historia från den tiden är sannerligen inget att känna stolthet över. Soldaterna var oftast tvingade att dö för något som inte betydde något för dem Stormaktstiden var en tid av missär och elände för de allra flesta.. Det är först på 1800-talet som folk i allmänhet börjar känna sig "svenska".
Du är en förrädare av en släkt av förrädare. Dina "svenska värderingar" av infaticde och förfall håller på att dö ut med er. Svenskar slutat föda barn tack vare det dom kämpade för.

Svenskar såg sig som svenskar innan Wasas tid.
Citera
2026-09-17, 16:04
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Det mest viktiga för Magdalena var att hon fick bli statsminister, det är det enda hon har pratat om under hela valet. Politiken är mindre viktig och det har hon också låtit oss alla förstå.

Ett helt land kommer att få lida svårt bara för att Maggan skulle få adda en till rubrik i sitt CV. Men "svenska folket" har sagt sitt och då blir det som det blir.

Lär dessvärre visa sig nu när hon skall hålla kommunisterna utanför. Tror jag inte på. Utan just det att hon får bli statsminister är värt att krypa lite.
Citera
2026-09-17, 16:05
Medlem
whogivesafucks avatar
Svårt tänka mig att det kommer gå smidigt att hitta en lösning. Tror högerfalangen nog skall vara glada att de kan sitta i opposition.
Eller så blir alla överraskade.
Citera
2026-09-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar

Nej, enbart S lr S+MP
Citera
2026-09-17, 16:11
Medlem
Men om nu det röd/gröna psykfallen kan komma överens så välkomna jag 6-timmars arbetsdag.

Och slopad karens. Då tänker jag se till att bli sjuk alla fredagar.

10% tandvårdskostnader - Hurra!

Och säkerligen finns det nåt bidrag jag kan söka.

Och begär jag brott så tjänar jag på att begå 10 brott för jag blir bara straffad för ett av dom.
Citera
2026-09-17, 16:11
Medlem
Pruttars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Nej, enbart S lr S+MP
Vänsterpartiet är Sveriges fjärde största parti och näst största parti i en rödgrön regering så C ska hålla käft och lyda
Citera
2026-09-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar

Det tror jag också. Problemet med den är att (C) tillsammans med högern kan fälla alla förslag som ser ut att ha influerats av (VPK) i Riksdagen. Det kan bli regeringskris igen riktigt fort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in