Tack för ett uttömmande svar. Mycket tänkvärt. Och du har ju helt rätt i att många infödda Eueoppeer inte längre arbetar inom jordbruket, då befolkningen åldras / minskar.
Samtidigt ligger det på någor sätt en hund begraven här.
För nästa fråga är ju då hur denna vision ska kunna fås att gå ihop med S och i synnerhet V's position. C är ju så väldigt mån om att de vill samarbeta med just S. Och det måste de ju begripa att de då får V på halsen. Vilket ju är en ren omväg till visionen uppfyllande. För visst skulle C's vision lättare kunna genomföras genom att göra de invandrare vi redan har här till arhetare genom att skära ner på bidrag och kommunala försörjningsstöd? Det är ju faktiskt detta Tidö åtminstone delvis har påbörjat. Även om man gör det med de konservativas försiktighet så lär ju omställningen knappast ens gå att genomföra ihop med S och V. I ett nästa steg skulle man ju dessutom kunna skära ner ytterligare på bidrag och slopa återvandringsbidraget. Många skulle vilja stanna kvar och arbeta och starta eget här istället. Det kanske dessutom skulle leda till en större integration av de familjer som väljer att lämna städerna. Deras barn skulle då gå i skolor utanför förorterna. Det vore mycket mer positivt för Sverige än de rödgrönas eviga bidragsberoende som C nu väljer att stötta. Så varför gör de det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Min tro är att C kommer att satsa hårt på småföretagen och deras villkor. Det finns onekligen en bortglömd nisch där. Minns från vilken sektor C:s partiledare kommer ifrån.
Invandring kan betyda många olika saker. En invandring där arbetstagaren tvingas till sämre arbetsvillkor hos bonden eller skogsägaren är också på sitt sätt en invandring.
Tänk dig, daglönare som får jobb med temporär skogsplantering, bärplockning, städjobb etc. Gästarbetare helt enkelt som lyder under annan lagstiftning. Genom åren har Bondeförbundet-Centern varit de som har varit mest aggressiva gentemot fackföreningarna. Jag kan ana en önskan om en återkomst av storbondens röst.
När uppdraget är klart tvingas de åka hem igen i.o.m att bidragssverige inte kommer att stå med öppen dörr för dem. Arbetsgivaren har stått för kost och logi i barackläger och det utan att myndigheterna har lagstöd att göra något.
Uppenbarligen förekommer det arbetssystemet ute i Europa för jag har alltid undrat över vem som plockar vindruvorna och apelsinerna som vi har hemma i fruktskålen? Knappast infödda italienare eller spanjorer. Vilka arbetsvillkor gäller för dessa arbetsuppgifter?
Det är min tro om C:s politiska framtida tankar just nu.
Maud Olofsson talade om nybyggare på sin tid. Hon blev utskrattad men det berodde nog mer på storstadsfixeringen hos de flesta av de nutida politikerna. Jag vill inte förhäva mig men jag anade nog vad hon egentligen ville ha sagt och vilken vision som låg bakom tankarna.
Läs på om kronotorp.