2026-09-17, 13:28
Medlem
Från omni:

Gå tillbaka
Omni · Politik

Stäng

Valet 2026 • Regeringsbildningen
Källa: C öppet för en renodlad S-regering
Av Alice Hermansson
Publicerad: I dag 12.34

Annons

Centerpartiet har lagt fram två möjliga regeringsalternativ, uppger en C-källa med insyn i förhandlingarna för Aftonbladet. Det ena alternativet handlar om att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet ska styra tillsammans, samtidigt som Vänsterpartiet ska ha tjänstemän i regeringskansliet.

– Alla centerpartister har räknat ut att V kommer att få ett visst inflytande.

Det andra förslaget handlar om att C kan stödja en renodlad S-regering. MP har krav på att sitta i regeringen, men enligt uppgiftslämnaren kommer partiet att behöva vika sig på den punkten. Varken C eller V vill ge MP några fördelar, menar källan.

S-ledaren Magdalena Andersson har under dagen bjudit in hela oppositionen till regeringsförhandlingar. Samtalen uppges flyta på bra och C är berett att stödja båda regeringsalternativen. Att gå över till Ulf Kristerssons (M) sida eller att gå till nyval är helt uteslutet, enligt C-källan.

Det förstnämnda verkar mest rimligt. Det rimmar också på det uttalande nooschi svarade på när hon blev pressad på dagen innan valet. När reportern frågade henne ifall hon kunde tänka sig att släppa kravet på ministerposter, så svarade hon då "vi skall ha poster". Alltså det betyder ju inte ministerposter, utan det kan vara precis likadant som SD gjorde när de flyttade in på regeringskansliet för att "tvättas " först innan de får ministerposter vid nästa valvinst. På det viset så slipper något parti tappa ansiktet.
Citera
2026-09-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ja. Jag tror att V är jävligt trötta på att bli konstant bli rövknullade och litar inte på Magdalena för fem ören.

Som de bör. Sveriges mest extrema åsikter. Ett parti fullt av förvirrande invandrare, antirasister och folk som inte förstår ens baskunskaper i ekonomi och istället kämpar någon slags klasskamp.

Det finns skäl till att till och med S tycker de är helt brända.
Citera
2026-09-17, 13:30
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Så, tant Debile Ringmask ser två alternativ från C:s perspektiv

1. S+Mp+C, med V likt SD utanför regeringen med tjänstemän på kansliet

2. En ren S-regering med alla relevanta mittenpartiet utanför regeringen och hoppande majoriteter för varje fråga.

"Centerpartiet ser två möjliga sätt att samregera med Socialdemokraterna.

Det ena är en regering med S, C och MP där avtal görs med V om tjänstemän i regeringskansliet på liknade sätt som Tidöregeringen haft med SD under de senaste fyra åren.

Det andra är en renodlad S-regering. Det skriver Aftonbladet och hänvisar till en partikälla. "

Det här är inga lösningar för det löser inget. De är lika seriösa och möjliga som om Uffe skulle gå ut och säga att lösningen är att M bildar en ren M-regering som alla de andra 7 partierna stödjer. Det C nu säger är samma sak som de sa före valet.

Det är 8 riksdagspartier och det ger totalt 255 olika regeringskombinationer. Nu har C lagt fram 2 av dessa i sitt regeringsbingo. Ska vi hålla på så här kommer vi "aldrig" få till någon ny regering.
Citera
2026-09-17, 13:30
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Även fast V är galna kommunister får man ge dem cred för att de hårt och tydligt säger att de ska va med i regering, eller så får det bli nyval eller att C byter sida. Gott så.

Nu får man då fråga C - har ni nått framgång i att locka över L+ Kd, om inte, kommer ni samarbeta i regering med hela vänstern eller högern eller gå till nyval för ni tycker att andra partier ska flytta sina positioner?

De kan väl också svara ärligt. Typ - nej vi samarbetar inte med V så vi får börja diskutera med Kristersson. Eller - våra röda linjer gäller, ni Magdalena och Ulf får ta fram en lösning eller så blir det nyval.

Men nej de ska hålla på med ngt sjukt spel och ”förhandla” genom lögner och manipulation.

Jag hoppas faktiskt på att Vänsterpartiet får ministerposter. Det skulle ta död på dessa äckliga nyliberaler Centerpartiet.

Det skulle dessutom bli ett stort krig mellan Moderaterna och Centerpartiet. Det skulle även sätta igång ett gigantiskt inbördeskrig inom Centerpartiet.

Jag hoppas verkligen inte att Vänsterpartiet viker ner sig nu. De behöver knappast vara rädda för ett extraval.

Om vänstern viker ner sig nu så kommer de att tappa all trovärdighet och förmodligen förlora väldigt många väljare.
Senast redigerad av Steinarr 2026-09-17 kl. 13:34.
Citera
2026-09-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
. Alltså det betyder ju inte ministerposter, utan det kan vara precis likadant som SD gjorde när de flyttade in på regeringskansliet för att "tvättas " först innan de får ministerposter vid nästa valvinst. På det viset så slipper något parti tappa ansiktet.

Förutom V då vars medlemmar har röstat för att rösta emot varje regering där de själva inte ingår. Då börjar vi komma in på det intressanta. För att regering ska bildas så måste något parti gå emot sina egna löften till sina egna medlemmar.

Hur kommer exempelvis tokarna i V att agera om ledningen går emot detta beslut? Det kommer bli interna konflikter och risk för vildar och annat. Samma gäller i C om de släpper in V för mycket.

Jag misstänker att den interna konflikten i C riskerar bli stor och nästa val röstar 60-80% av C anhängarna höger på riktigt.
Citera
2026-09-17, 13:35
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Det förstnämnda verkar mest rimligt. Det rimmar också på det uttalande nooschi svarade på när hon blev pressad på dagen innan valet. När reportern frågade henne ifall hon kunde tänka sig att släppa kravet på ministerposter, så svarade hon då "vi skall ha poster". Alltså det betyder ju inte ministerposter, utan det kan vara precis likadant som SD gjorde när de flyttade in på regeringskansliet för att "tvättas " först innan de får ministerposter vid nästa valvinst. På det viset så slipper något parti tappa ansiktet.

Man kan självklart tolka olika saker på olika sätt. Min tolkning av Nooshi är att hon är extremt tydlig med att V ska ha ministerposter. Jag tolkar hennes "poster" som "ministerposter" och inte som någon glidning. Det är en enorm skillnad på en ministerpost och en sakkunnig i regeringskansliet.
Citera
2026-09-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Man kan självklart tolka olika saker på olika sätt. Min tolkning av Nooshi är att hon är extremt tydlig med att V ska ha ministerposter. Jag tolkar hennes "poster" som "ministerposter" och inte som någon glidning. Det är en enorm skillnad på en ministerpost och en sakkunnig i regeringskansliet.
De kan väl ge V en ministerpost, typ kulturminister och inget mer inflytande över huvud taget. Då har de fått ministerpost.
Citera
2026-09-17, 13:47
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Öhh, V nära S? Två av det den här killen rökt tack!
M är närmre V
Än vad M är nära S.

Det finns massor med kommunism i Sossarnas partiprogram när det kommer till människans individuella frihet och företagande.

Här ligger de betydligt närmre.
Citera
2026-09-17, 13:47
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jag hoppas faktiskt på att Vänsterpartiet får ministerposter. Det skulle ta död på dessa äckliga nyliberaler Centerpartiet.

Det skulle dessutom bli ett stort krig mellan Moderaterna och Centerpartiet. Det skulle även sätta igång ett gigantiskt inbördeskrig inom Centerpartiet.

Jag hoppas verkligen inte att Vänsterpartiet viker ner sig nu. De behöver knappast vara rädda för ett extraval.

Om vänstern viker ner sig nu så kommer de att tappa all trovärdighet och förmodligen förlora väldigt många väljare.
Håller med V skall inte vara oroliga för ett extra val . Sen är C rökta för lång tid .
Citera
2026-09-17, 13:48
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Även fast V är galna kommunister får man ge dem cred för att de hårt och tydligt säger att de ska va med i regering, eller så får det bli nyval eller att C byter sida. Gott så.

Det är ju lite samma förhandlingsteknik som Trump kör med.
Man ställer höga eller orimliga krav och sen förväntar man sig att motparten antingen viker sig eller gå med på en del av kraven av rädsla för hot och bestraffning.

Går väl sådär för Trumpen. Och han har ändå ett betydligt bättre förhandlingsläge som president för USA än vad kommunisterna här hemma har.

Men det blir intresseant att se var det här landar. Och hur mycket som är spel för gallerierna. Kan ju även vara så att kommunisterna utåt mest tuppar sig inför sin väljarkår.
Citera
2026-09-17, 13:49
Medlem
erwynns avatar
Citat:

Ett inbördeskrig i C är gissningsvis döden för oppositionen vid ett omval på riksdagsnivå. Då finns det en stor sannolikhet att övrigt-röstare samt en andel centerväljare röstar rak tidö. Både vänstern och centern kommer därav måsta fatta ett beslut om eget inflytande och sina principer eller tidö. I sin trovärdighet har man inget att förlora vid ett sådant scenario, men i inflytande allt.
Citera
2026-09-17, 13:51
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:

Psst! Det här pratar vi borgare aldrig högt om. Men har uppmanat många sossar att rösta på V istället. Allt för att skapa splittring på vänstersidan. I gengäld får de ju dock som jag har uppmanat mer vänsterpolitik så egentligen är det win win.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in