Citat:
Ursprungligen postat av
krommee
Är det ens nån idé att polisanmäla för förtal?
De skriver anonymt, egentligen inget konstigt alls om mig, men min bild och lite privat info står där, och kvinnor associerar sedan mig till att va fuckboy fast de inte ens skrivit det.
Vafan gör man?
Förlåt om jag låter mossig och gammaldags, men vad exakt är en ”fuckboy”? Jag förstår att det är ett negativt uttryck, men vad säger det mer konkret om personen som beskrivs som en ”fuckboy”?
När det gäller förtal är sånt avgörande. Det finns många uttryck, som ”rövhatt”, ”skitstövel”, med mera, som inte utgör förtal av det enkla skälet att det inte säger något konkret om personen som blir kallad så. Om jag säger ”krommee är en rövhatt” har jag inte sagt något konkret om
dig. Att säga så är bara ett annat sätt att säga ”diseuse ogillar krommee”. Det är inte förtal att säga att du inte gillar en person, och det är inte heller förtal att använda rena värdeord, som ”skitstövel”. För att vara förtal måste du säga något konkret om personen. Om du till exempel säger att någon är en mördare, en pedofil, en våldtäktsman eller en alkoholist, då kan det vara förtal. Det är ord som säger något konkret om personen.
Därför är det för frågan om det är förtal avgörande vad exakt det säger om en person när de kallas en ”fuckboy”.