2026-09-17, 06:46
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Typiskt Reuters att lägga ut sådana här krigsrubriker. Läser man på andra sajter så är Europas omedelbara oljeförsörjning inte hotad. För en knapp vecka sedan var det väl ett 80-tal fartyg som redan var lastade och på väg till EU.

Ett 60-tal fartyg passerar varje dag genom Suez. 60-70 i norrgående riktningen och 60-70 i södergående riktningen.

Trafiken flyter på normalt i Suez.
Åtminstone om man kollar på Vesselfinder.
Vanligtvis brukar det ligga drygt 100-120 fartyg på kö på norra sidan och lika många på den södra sidan.
Förra veckan var kön istället nere i 50-55 på varje sida.

Artikeln i Reuters handlar om de köpare som vill köpa nu för leverans i slutet av oktober.
Okej det är en viktig månad för att bunkra inför vintern. Som vi inte vet om hur lång och hur kall den blir.

Vidare så om man kollar Vesselfinder så flyter trafiken på som den ska genom Bab el Mandeb sundet.
Visserligen är uppdateringarna fördröjda med 3-4 timmar. Detta försvårar för Houthies att navigera OK.

Ni måste begripa att Houthies har egentligen inget allvarligt att hota med.
Dessa är stora fartyg och en drönare på några kilogram kan visserligen ge en ful sotfläck på skrovsidan,
men inte så mycket mera än så.

Samtliga fartyg i regionen har dock övergått till helt satellitbaserade uppdateringar och tracking. Det betyder att man inte kan se så mycket data på Vesselfinders gratis-sida, dvs utan abonnemang.
Dvs namnen på fartygen är dolda.

I Persiska Gulfen har det emellanåt börjat att röra på sig en hel del. Många fler fartyg låtaer sin AIS vara tänd, trots hoten från Iran.

För cirka 5 timmar sedan kom en blänkare på GULFNEWS om att Houthies för tillfället pausar sina angrepp. Det verkar gälla alla fartyg tiils vidare. Utom saudiska fartyg förstås. Men där Houthies befinner sig finns i saudiska fartyg de har tagit ut den norra kursen mot Suez. Och kommer utom räckhåll från Houthies. Huruvida det fortfarande pågår strider på marken och i luften inne i Yemen det framgår inte. Men Houthies kan redan ha förlorat 1000-tals soldater, och redan i söndags så tror man att drygt 1000 hottentotter strök med i några av de många saudiska flyganfallen.

Houthierna har inga befästningar och inget skydd ute i öknen. De har inte ens med sig särskilt mycket vatten, eller utrustning för att gräva skyttegravar och inte heller tält eller annat skydd för solen. Så så här långt verkar det ha varit rena självmordsuppdragen.

De saudiska piloterna säger visst att beskjutningen som de åstadkommer rör upp så mycket ökendamm
att man kan inte se trupperna så bra.
Saudisk militär brukar annars vara mycket återhållsamma med information.

Förhandlingar mellan bland annat Oman och Iran, skulle inlletts i Muskat, Oman på måndagen men ställdes in helt. Därpå meddelade Iran att de inte har något nytt datum.

BRICS-mötet i New Delhi, Indien blev visst av. Men Abu Dhabis Sheik Kaleid lämnade BRICS redan på söndagsförmiddagen. Dvs i förtid. Det var en av få tillfällen som Abu Dhabi trots allt dök upp på BRICS.
Inget är känt om varför Sheiken lämnade mötet, men det är uppenbarligen så
att de drar knappast jämnt med Iran längre.
Sheiken såg dock inte sur ut när han lämnade värden Modi, enligt vittnen.
Enligt ett program jag lyssnade på så lät Iran en hel del rulla på "on the low down" p.g.a deras egen olja skeppas ut via Irak och säljs, och dom har press på sig från sympatiserande länder i Öst att inte blockera allt. I våras var det mycket panik rubriker men inte mycket hände, dels pga överdrifter, dels pga länder kunde släppa från sina lager och dels för att det inte blev något 100 % stopp.Men stopp i konstgödsel, motorolja och bränsle är det ändå. Nästa år lär priserna på mat och mycket annat gå upp rejält här i Sverige både p.g.a hela MÖ-härvan och när våra kära politiker avslutar val säsongen och återinför dom vanliga skatte-moms-satserna.
Värt att komma ihåg är att Houtierna besegrade den Amerikanska flottan 2023 när dom skulle åka och spöa dom. Det blev att vända om med svansen mellan benen när ammunitionen var slut för dom. Och flottan har en mycket värre utgångspunkt idag, senast i dagarna fick vi veta att Iran faktiskt blåste bort alla amerikanska baser i närområdet. Inte bara några kratrar utan fullständig förödelse. Tom en E-3 hade blivit fullträffad på landningsbanan. Dom har inte något läge att åka och spöa Houtis nu med andra ord, och hur ska Saudierna göra det då??
Senast redigerad av DAGGER[X] 2026-09-17 kl. 06:48.
Citera
2026-09-17, 08:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://www.reuters.com/business/energy/polands-orlen-rushes-find-alternatives-saudi-oil-supply-traders-say-2026-09-15/

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Saudi-Aramco-Cancels-European-Crude-Cargoes-as-Key-Pipeline-Stays-Shut.html

Hoppsan hejsan, det låter ju inte bra

Utmärkt! Då kan vi åka mer kollektivt istället.

Har aldrig förstått varför varje familj behöver 3-4 bilar. Ofta för att åka 200 meter till snabbköpet.

Nej, buss, tåg och cykel ska det vara.
Citera
2026-09-17, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Utmärkt! Då kan vi åka mer kollektivt istället.

Har aldrig förstått varför varje familj behöver 3-4 bilar. Ofta för att åka 200 meter till snabbköpet.

Nej, buss, tåg och cykel ska det vara.
Ja, människan tycks ha glömt att hon är ett tvåbent djur, som när hon sätter ena foten framför den andre så kan hon - hör och häpna! - ta sig framåt för egen maskin. När jag promenerar genom stan mellan mina vattenhål, och ser alla som glider runt på elsparkcyklar och den ständiga strömmen av bilar så känns det som att man lever i någon sorts dystopi.
Citera
2026-09-17, 08:15
Avstängd
LKKINGENs avatar
Sen att vi lät jänkarna komma undan med att spränga gasledningarna fr Ryssland är inte heller något som gör saken bättre.
Dags för MP att ta beslut om en pipeline för olja och en för gas fr Norge så vi kan hålla oss flytande.
Fast dom har såklart andra idéer tex att importera analfabeter och utbilda till ingenjörer som ska uppfinna evighetmaskiner.
Citera
2026-09-17, 08:37
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Sen att vi lät jänkarna komma undan med att spränga gasledningarna fr Ryssland är inte heller något som gör saken bättre.
Dags för MP att ta beslut om en pipeline för olja och en för gas fr Norge så vi kan hålla oss flytande.
Fast dom har såklart andra idéer tex att importera analfabeter och utbilda till ingenjörer som ska uppfinna evighetmaskiner.

Eller så satsar vi på att bli fossilfria och således inte vara beroende av generationer av inavel och pedofiler..
Citera
2026-09-17, 08:42
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://www.reuters.com/business/energy/polands-orlen-rushes-find-alternatives-saudi-oil-supply-traders-say-2026-09-15/

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Saudi-Aramco-Cancels-European-Crude-Cargoes-as-Key-Pipeline-Stays-Shut.html

Hoppsan hejsan, det låter ju inte bra
Gissar att det är närmare till Kanada längre bort men säkrare USA Venezuela, sedan har vi hela Nordsjön Norge Danmark samt England. Så varför lite liv om ett land långt bort.
Citera
2026-09-17, 08:43
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Eller så satsar vi på att bli fossilfria och således inte vara beroende av generationer av inavel och pedofiler..
MP motsätter sig den enda riktigt pålitliga energikällan vi kan köra oberoende. Dvs kärnkraft. Stillastående vindkraft ska det vara.
Citera
2026-09-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Gissar att det är närmare till Kanada längre bort men säkrare USA Venezuela, sedan har vi hela Nordsjön Norge Danmark samt England. Så varför lite liv om ett land långt bort.
Ja, det kan man fråga sig. Kanske är vi inte längre beroende av deras olja. Men vad händer med "The Line" då? Hur skall ökenprinsarna finansiera alla flashiga byggnader?
Citera
2026-09-17, 09:26
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Tyvärr har du rätt. Men varför hoppas du på svåra tider för oss svenskar som inte har röstat eller agerat för att montera ner vår civilisation?

Jag vet inte jag är nog bara trött på allt... när det kommer till svenskar, så här efter valet.
Citera
2026-09-17, 09:54
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du glömde oljefiltret som sitter monterat i teslas bilar vidare står olja och framförallt naturgas för en stor elproduktion i europa så att ta bort fossila bränslen slår flera gånger om.

Väldigt många fastigheter i europa värms med fossila bränslen, ska man tro ai så är det nästan 200 miljoner, vad tror du händer med dessa när fossila bränslen inte räcker till?

Ja, det är inte frågan om ett förbud av oljan för det skulle aldrig fungera men jag är övertygad om att rätt väg att gå är att minska beroendet. Att Europa bundit upp sin försörjning av energi, industri och transport på tvivelaktiga stater ger inte många fördelar. Konflikter blossar upp titt som tätt och det räcker med några Houthies för att påverka läget.

Skulle fler välja elbilar och att elektrifiera så skulle det ge många samtidiga fördelar, på sikt ekonomiska fördelar men framförallt miljö och klimatsmässiga fördelar även fast elbilen givetvis har sina baksidor miljömässigt, men då inte alls på samma sätt som fossilberoendet. Observera att jag inte är någon miljöpartist utan jag står mycket långt till höger politiskt men där jag ser miljö- och klimatfrågor oerhört viktiga för framtiden. Det går att jämföra med migrationskrisen 2015 där vi som påpekade att den politik man förde inte var hållbar på långa vägar pekades ut som extrema och bakåtsträvare. Det är för mig på samma sätt lika självklart att vårt fossilberoende inte är hållbart i längden men oftast pekas vi som förespråkar en ansvarsfull miljö- och klimatpolitik som extrema miljömuppar. Det blir helt fel.

Det handlar om energisäkerhet och självständighet. Ju mindre olja vi behöver importera, desto mindre känsliga blir vi för krig, konflikter, blockader, oljeprischocker och beslut som fattas av andra länder. Det är därför fullt möjligt att förespråka en långtgående elektrifiering utan att vara miljöpartist eller driva någon romantisk idé om ett fossilfritt samhälle till varje pris.
Det finns väl knappast särskilt många fördelar att vara oljeberoende även fast jag fattar grejen med att vi kört ner näsan ordentligt i den vita linan och att det tar tid att göra sig fri från beroendet. Frågan är vart det är bäst att börja?
Citera
2026-09-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Jag vet inte jag är nog bara trött på allt... när det kommer till svenskar, så här efter valet.

Jo man blir ju trött på dem som vill förstöra vårt fina land. Jag tror inte många har vett att fatta vilken unik situation vi haft i Sverige med fred och välstånd. Det är man tydligen beredd att bara slänga bort för att få känna sig godhjärtad när man röstar.
Citera
2026-09-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko

Jag tycker alla klimatfanatiker borde utvandra till jordens mest klimatsmarta länder Somalia och Afghanistan, som bara har bråkdelen av Sveriges utsläpp av växthusgaser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in