Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Du glömde oljefiltret som sitter monterat i teslas bilar vidare står olja och framförallt naturgas för en stor elproduktion i europa så att ta bort fossila bränslen slår flera gånger om.
Väldigt många fastigheter i europa värms med fossila bränslen, ska man tro ai så är det nästan 200 miljoner, vad tror du händer med dessa när fossila bränslen inte räcker till?
Ja, det är inte frågan om ett förbud av oljan för det skulle aldrig fungera men jag är övertygad om att rätt väg att gå är att minska beroendet. Att Europa bundit upp sin försörjning av energi, industri och transport på tvivelaktiga stater ger inte många fördelar. Konflikter blossar upp titt som tätt och det räcker med några Houthies för att påverka läget.
Skulle fler välja elbilar och att elektrifiera så skulle det ge många samtidiga fördelar, på sikt ekonomiska fördelar men framförallt miljö och klimatsmässiga fördelar även fast elbilen givetvis har sina baksidor miljömässigt, men då inte alls på samma sätt som fossilberoendet. Observera att jag inte är någon miljöpartist utan jag står mycket långt till höger politiskt men där jag ser miljö- och klimatfrågor oerhört viktiga för framtiden. Det går att jämföra med migrationskrisen 2015 där vi som påpekade att den politik man förde inte var hållbar på långa vägar pekades ut som extrema och bakåtsträvare. Det är för mig på samma sätt lika självklart att vårt fossilberoende inte är hållbart i längden men oftast pekas vi som förespråkar en ansvarsfull miljö- och klimatpolitik som extrema miljömuppar. Det blir helt fel.
Det handlar om energisäkerhet och självständighet. Ju mindre olja vi behöver importera, desto mindre känsliga blir vi för krig, konflikter, blockader, oljeprischocker och beslut som fattas av andra länder. Det är därför fullt möjligt att förespråka en långtgående elektrifiering utan att vara miljöpartist eller driva någon romantisk idé om ett fossilfritt samhälle till varje pris.
Det finns väl knappast särskilt många fördelar att vara oljeberoende även fast jag fattar grejen med att vi kört ner näsan ordentligt i den vita linan och att det tar tid att göra sig fri från beroendet. Frågan är vart det är bäst att börja?