Citat:
Ursprungligen postat av
LatentAmbivalens
Ja, jag tror att jag förstår vad du menar. Jag tycker att det blir en viktig nyansering av det jag själv försökte skriva tidigare. Kanske är bildning inte bara vad vi vet eller hur vi använder våra intellektuella verktyg, utan också hur vi förhåller oss till det vi möter när det utmanar det vi redan tror oss veta.
I ditt exempel blir det ju nästan ett slags test av tänkandet som verktyg: "Är jag beredd att använda det för att ompröva mina egna slutsatser, även när det innebär att jag måste överge något jag själv har byggt upp?".
Ja, därav utmaningen i att uppnå en ”sann” och obehindrad objektivitet. Jag säger inte att det är omöjligt, men den som verkligen sätter sanning och fakta högst i sitt sökande är tyvärr tvungen att inte bara vara villig, utan också kapabel, att ifrågasätta sitt eget tänkande och de föreställningar som har befästs i den egna förståelsen av verkligheten.
Men du vet, ego, girighet, kändisskap och respekt är starka krafter inom människan.
I många fall är det just dessa aspekter av oss själva som vi försvarar, på bekostnad av sanning och fakta.
Många människor har offrats på altaret och bränts på bål för den sakens skull.