2026-09-17, 06:31
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Ja, jag tror att jag förstår vad du menar. Jag tycker att det blir en viktig nyansering av det jag själv försökte skriva tidigare. Kanske är bildning inte bara vad vi vet eller hur vi använder våra intellektuella verktyg, utan också hur vi förhåller oss till det vi möter när det utmanar det vi redan tror oss veta.

I ditt exempel blir det ju nästan ett slags test av tänkandet som verktyg: "Är jag beredd att använda det för att ompröva mina egna slutsatser, även när det innebär att jag måste överge något jag själv har byggt upp?".

Ja, därav utmaningen i att uppnå en ”sann” och obehindrad objektivitet. Jag säger inte att det är omöjligt, men den som verkligen sätter sanning och fakta högst i sitt sökande är tyvärr tvungen att inte bara vara villig, utan också kapabel, att ifrågasätta sitt eget tänkande och de föreställningar som har befästs i den egna förståelsen av verkligheten.

Men du vet, ego, girighet, kändisskap och respekt är starka krafter inom människan.

I många fall är det just dessa aspekter av oss själva som vi försvarar, på bekostnad av sanning och fakta.

Många människor har offrats på altaret och bränts på bål för den sakens skull.
Citera
2026-09-17, 06:36
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jasså? Vad ställde du då för fråga? Jo: "Kommer framtidens historiker veta mer om de bildade eller obildade"? Det han gav var faktiskt lite av svar på frågan, det handlar inte om bildningsnivå utan det avtryck man sätter. Tittar man på de han nämner, så verkar röda tråden inte vara bildningsnivån.

Tittar du också på samtiden, vilka tycker du sätter störst avtryck i samtiden? Vilka tror du kommer kommas ihåg? Bildningsnivån på dessa över lag? Ja inte är det många vetenskapsmän bland dessa.

Faktiskt är det ju så att det i mångt och mycket inte är så många enskilda namn som man kan, även om det görs framsteg på området. Säg, vilken är det senaste framsteget där du kan säga namnet på den som ligger bakom? Eller ens namnen på de som var inblandade eller en del av dem? För de flesta tror jag det skulle bli atombomben isf. Sedan dess har det hänt massa andra saker man kan sätta namn bakom.

Sen är det rätt mycket som man inte har ett namn på ens, men som är händelser som kommer kommas ihåg.

Ja, men då tycker jag att du i stor utsträckning också svarar på en annan fråga än den jag ställde.

Jag frågade inte vilka som kommer bli ihågkomna, eller vilka som sätter störst avtryck. Jag frågade vilka framtidens historiker kommer att kunna veta mest om.

En människa kan lämna efter sig enorma mängder dokumentation utan att någonsin bli särskilt ihågkommen. Och omvänt kan en historiskt betydelsefull person lämna efter sig förhållandevis lite material om sitt faktiska liv.
Citera
2026-09-17, 06:43
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, därav utmaningen i att uppnå en ”sann” och obehindrad objektivitet. Jag säger inte att det är omöjligt, men den som verkligen sätter sanning och fakta högst i sitt sökande är tyvärr tvungen att inte bara vara villig, utan också kapabel, att ifrågasätta sitt eget tänkande och de föreställningar som har befästs i den egna förståelsen av verkligheten.

Men du vet, ego, girighet, kändisskap och respekt är starka krafter inom människan.

I många fall är det just dessa aspekter av oss själva som vi försvarar, på bekostnad av sanning och fakta.

Många människor har offrats på altaret och bränts på bål för den sakens skull.

Ja, precis. Och jag tror att det är just skillnaden mellan att vara villig och att faktiskt vara kapabel att ifrågasätta sitt eget tänkande som är viktig här. Det är lätt att säga att man söker sanningen, betydligt svårare att acceptera den när den innebär att man själv hade fel.

Det får mig också att tänka att bildning kanske delvis handlar om just den förmågan: inte bara att kunna tillägna sig kunskap, utan att kunna låta den förändra ens egen förståelse.
Citera
2026-09-17, 06:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja, precis. Och jag tror att det är just skillnaden mellan att vara villig och att faktiskt vara kapabel att ifrågasätta sitt eget tänkande som är viktig här. Det är lätt att säga att man söker sanningen, betydligt svårare att acceptera den när den innebär att man själv hade fel.

Det får mig också att tänka att bildning kanske delvis handlar om just den förmågan: inte bara att kunna tillägna sig kunskap, utan att kunna låta den förändra ens egen förståelse.

I den tanken möter du en viktig och insiktsfull distinktion, skillnaden mellan kunskap och visdom.
Citera
2026-09-17, 06:53
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
I den tanken möter du en viktig och insiktsfull distinktion, skillnaden mellan kunskap och visdom.

Ja, det tror jag att du har rätt i. Kunskap kan väl i någon mening vara något man besitter, medan visdom kanske snarare visar sig i hur man förhåller sig till den.
Citera
2026-09-17, 06:55
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja, det tror jag att du har rätt i. Kunskap kan väl i någon mening vara något man besitter, medan visdom kanske snarare visar sig i hur man förhåller sig till den.
Det, men framförallt, vad man gör med den.
Citera
2026-09-17, 06:55
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Det, men framförallt, vad man gör med den.

Instämmer!
Citera
2026-09-17, 06:57
Medlem
mikkelbergs avatar
Det är ingen slump att just ansiktet på sfinxen i Egyptien är förstörd, det hoppas jag samtliga förstår.
Citera
2026-09-17, 07:05
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Instämmer!

Låt oss ge det en nutidakulturell och känslomässig knuff: (tryck på länken)

Intelligence, A Gift, A privilege To Be Used For The Good Of Mankind
Citera
2026-09-17, 07:11
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Låt oss ge det en nutidakulturell och känslomässig knuff: (tryck på länken)

Intelligence, A Gift, A privilege To Be Used For The Good Of Mankind

Haha! Jag brukar inte titta på superhjältefilmer, men den här blev jag sugen på! Hoppas att söta Kirsten Dunst är med, det var hon i den enda Spiderman jag har sett.
Citera
2026-09-17, 07:12
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Det är ingen slump att just ansiktet på sfinxen i Egyptien är förstörd, det hoppas jag samtliga förstår.

Nu får jag känna mig dum!
Citera
2026-09-17, 07:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Haha! Jag brukar inte titta på superhjältefilmer, men den här blev jag sugen på! Hoppas att söta Kirsten Dunst är med, det var hon i den enda Spiderman jag har sett.

Hehe, gört!

Dr. Octavius är en väldigt lärorik arketyp av en extremt kunnig vetenskapsman, en forskare, som lät sitt ego och sin girighet fördärva honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in