2026-09-07, 01:11
Medlem
Jag får besök av en vän på onsdag och hon stannar t.o.m. söndag. Jag har inte berättat för henne att jag tar Mounjaro. Funderar på om jag ska ta sprutan på onsdagen istället för på torsdagen. Men jag mådde skitdåligt i fredags natt och är orolig över att bli lika dålig igen när hon är här. Alternativet är att vänta tills på söndag och ta sprutan när hon har åkt.

Och svavelrapar gör mig galen. Så äckligt. Äter inget konstigt.
Citera
2026-09-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag får besök av en vän på onsdag och hon stannar t.o.m. söndag. Jag har inte berättat för henne att jag tar Mounjaro. Funderar på om jag ska ta sprutan på onsdagen istället för på torsdagen. Men jag mådde skitdåligt i fredags natt och är orolig över att bli lika dålig igen när hon är här. Alternativet är att vänta tills på söndag och ta sprutan när hon har åkt.

Det låter som om du ligger lite högt i dos om du har svavelrapar. Att ta sprutan tidigare skulle i så fall bara förstärka det ytterligare. Jag tror du skulle bli mer nöjd om du tar på söndag alternativt tar halva dosen på rätt dag och ytterligare halva 3,5 dagar senare. Då får du lägre toppkoncentration (mindre biverkningar) och högre lägsta nivå.
Citera
2026-09-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Det låter som om du ligger lite högt i dos om du har svavelrapar. Att ta sprutan tidigare skulle i så fall bara förstärka det ytterligare. Jag tror du skulle bli mer nöjd om du tar på söndag alternativt tar halva dosen på rätt dag och ytterligare halva 3,5 dagar senare. Då får du lägre toppkoncentration (mindre biverkningar) och högre lägsta nivå.
Tack! Jag är så ny på detta så det känns bra att kunna fråga andra med mer erfarenhet.

Vill ju inte riskera illamående när jag har en övernattningsgäst.
Citera
2026-09-09, 22:01
Medlem
Citat:
Tack! Jag är så ny på detta så det känns bra att kunna fråga andra med mer erfarenhet.

Vill ju inte riskera illamående när jag har en övernattningsgäst.

Gick det bra med att dela upp dosen eller hur gjorde du?
Citera
2026-09-10, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Gick det bra med att dela upp dosen eller hur gjorde du?
Jag tar dosen på söndag. Mår som vanligt idag och har ingen hunger så det verkar gå bra att skjuta lite på dosen. Min viktopererade vän har dumpat och mått jättedåligt så jag är tackssm att kunna medicinera istället.
Citera
2026-09-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Inte svar på din fråga men bra att veta kan vara att det ser ut som om det är halva pennan kvar när den egentligen är helt slut..

Ah ok, tack!
Citera
2026-09-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impre6
Du har 20mg i pennan totalt, plus en skvätt extra. Äldre modeller har betydligt mer kvar efter sista dosen. Så du har minst 1.25mg kvar. Det bästa för att veta exakt hur mycket som är kvar på slutet är att använda en u100 insulinspruta och dra ut det sista med den.

Tack!
Citera
2026-09-12, 08:34
Medlem
bozze4evigts avatar
Citat:

Tror du ligger högt i dos.
Kör 5mg funkar hur bra som helst. Ökade till 7,5 så kom raparna och bubblande i magen.

Nu kör jag 5mg var femte dag istället och det har funkat hittills
Citera
2026-09-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt
Tror du ligger högt i dos.
Kör 5mg funkar hur bra som helst. Ökade till 7,5 så kom raparna och bubblande i magen.

Nu kör jag 5mg var femte dag istället och det har funkat hittills
Jag är fortfarande kvar på 2,5 och tog senaste dosen torsdagen den 3 september. Har fortfarande svavelrapar. Men jag tar nästa dos på söndag.
Citera
2026-09-15, 07:47
Medlem
Citat:
Jag är fortfarande kvar på 2,5 och tog senaste dosen torsdagen den 3 september. Har fortfarande svavelrapar. Men jag tar nästa dos på söndag.

Man behöver inte ta en hel dos. Personligen tycker jag det funkar bättre att ta oftare men mindre dos. Då blir toppkoncentrationen lägre och bottenkoncentrationen högre. Jämnare effekt helt enkelt.
Citera
2026-09-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Man behöver inte ta en hel dos. Personligen tycker jag det funkar bättre att ta oftare men mindre dos. Då blir toppkoncentrationen lägre och bottenkoncentrationen högre. Jämnare effekt helt enkelt.
Ja, får ändra på något. De här svavelraparna är så äckliga. Magen är rätt bubblig.
Citera
2026-09-17, 04:48
Medlem
Luktar vi som tar medicinen illa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här