Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Ja, LVU och vårdnadsmål är olika processer. Det har ingen sagt något annat om. Poängen var källkritiken.
Till skillnad från er systemriddare så är jag faktiskt genuint källkritisk! Jag har självklart läst alla domar i den där vårdnadstvisten, precis som jag noggrant läst igenom samtliga domar i Fallet Elsa.
Men den helt avgörande skillnaden är att jag inte stannar där och blint sväljer myndighetens egna sammanfattningar! Utöver domarna i Fallet Elsa har jag även vägt in och analyserat:
Avslöjandena och fakta från Kalibers granskning
De interna Lex Sarah-anmälningarna
Uppgifterna och källmaterialet från visselblåsarna
Den oberoende Ensolution-utredningen
Väger man samman allt detta källmaterial syns det helt svart på vitt att Elsa aldrig någonsin borde ha tvångsomhändertagits överhuvudtaget! Det finns helt enkelt inget juridiskt eller sakligt stöd för det överhuvudtaget.
Det är så riktig källkritik fungerar: man granskar rådata och helhetsbilden i stället för att sitta som en obetänksam systemlojalist och citera vinklade utredningsunderlag!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Och nej, socialtjänsten har inte något fritt ”monopol” på sanningen i LVU-mål. Socialnämndens utredning är central, men förvaltningsrätten har eget utredningsansvar. Föräldrarna har dessutom offentligt biträde/ombud och kan bemöta uppgifter, lägga fram eget material samt åberopa vittnen och sakkunniga.
Det här är rent skitsnack och rent vilseledande från er sida, och ni vet om det!
Hade domstolen faktagranskat på riktigt och faktiskt följt det "utredningsansvar" som ni påstår att de har, så hade Elsa aldrig tvångsomhändertagits överhuvudtaget!
Föräldrarnas ombud har inte en chans i världen att hitta var alla felen ligger. Varför? För att de exakt som domstolen och nämnden bara får själva utredningen och dess utvalda bilagor i handen! Den faktiska rådatan är och förblir inlåst på socialkontoret bakom sekretess!
Dessutom beviljas det bara några enstaka timmars juridisk biträdeshjälp. Det gäller för föräldrarnas ombud, och det gäller för barnets ombud. Det finns inte en chans på kartan att en offentlig försvarare på ett par timmar ska kunna vaska fram alla de fel och mörkläggningar som Kalibers journalister krävde månaders granskning för att avslöja!
Att åberopa vittnen är självklart viktigt, men vittnen har ju för i helvete inte heller tillgång till alla de handlingar och journaler som soc sitter och tjuvhåller på! Det blir ett fullständigt Moment 22 för föräldrarna!
Statistiken talar sitt tydliga språk: det är extremt svårt att vinna mot socialtjänsten i förvaltningsrätten. Nästan omöjligt! Och det beror inte på att socialtjänsten alltid har rätt, utan på hur hela LVU-processen är utformad.
Varför är ni så många systemriddare som sitter och vilseleder om detta?! Det enda sättet ni någonsin kommer att förstå hur det här faktiskt går till, är den dagen ni lägger in era egna barn i potten och själva utsätts för denna vidriga Kafkaprocess. Så får vi se om ni har samma uppfattning efter det och det tvivlar jag starkt på!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Det intressanta är din inkonsekvens: i den andra tråden är mammans sociala medier ”partsinlagor” som ska granskas mot domarna. Här verkar familjens sociala medier däremot få fungera som facit.
Vad fan är det DU snackar om?! Det är väl för i helvete självklart att det som publiceras i sociala medier är partsinlagor. Vad skulle det annars vara för något?!
Men de här två fallen är ju överhuvudtaget inte lika, hur mycket du än försöker desperat klumpa ihop dem!
I den andra tråden handlar det om en privat vårdnadstvist där ett barn aktivt alienerats från den andra föräldern, och där den ena parten helt enkelt vägrar att följa gällande domstolsbeslut. Det är en privat föräldrakonflikt.
I Fallet Elsa har det inte fungerat på det sättet överhuvudtaget! Här handlar det inte om två föräldrar som bråkar, utan om att vården och socialtjänsten har gjort monumentala fel och skitit fullständigt i att följa gällande lagstiftning!
Att du sitter och jämför en förälder som bryter mot domstolsbeslut i en vårdnadstvist med en familj som fått sitt barn felaktigt tvångsomhändertaget på grund av myndighetsfusk och mörklagda journaler är så sakligt obegåvat att man häpnar! Sluta rör ihop begreppen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Och på vilket sätt menar du att barnet inte exponeras här? Visst används fingerat namn, men hennes sjukdom, vård, familjerelationer, brev och mycket privata detaljer har lagts ut offentligt i stor omfattning.
Det var tyvärr nödvändigt i detta fall. Annars hade Elsa aldrig fått komma hem om inte fallet blivit medialt. Det är svåra avvägningar, men föräldrarna gjorde ändå rätt givet det närmast omöjliga rättsliga läget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Så nej, jag blandar inte ihop vårdnad och LVU. Jag jämför hur konsekvent du tillämpar källkritik. Där haltar det rejält.
Det är ni systemriddare som inte vet vad källkritik är! Ni litar blint på domar som vi idag VET var felaktiga på grund av domstolens och nämndens bristande källkritik!
Och så drar ni fram projiceringskortet och anklagar MIG för att sakna källkritik?! Vad sjutton är det med er?!
Riktig källkritik är att syna rådatan: inte att blint tillbe gamla domar när behandlande läkare under ed tvingats erkänna att underlagen var felaktiga. Att försvara beslutsunderlag som raserats i sak är inte källkritik, det är ren systemlojalitet!