Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Om du inte förstår skälen till deras redan uttalade oro då har du inte förstått någonting. Men det kommer du då helt säkert inte heller att förstå. Dunning Kruger i all ära.
Du menar nog Dunning-Kruger - det är väl två personer va, och inte en kille som heter Dunning i förnamn - i sin prydno eller något liknande? Annars blir meningen märklig. Dvs att jag överskattar min kunskap.
Det är lite märkligt att just du hänvisar till det då du inte uppvisar några större kunskaper vad gäller varken fartyg eller juridik, utan att du för den skull är dum, utan tydligt intelligent.
Att du talar för och i linje med påstått oroliga sjökaptener eller liknade är inte sant. Det tillhör din självöverskattning här. De vill inte ha med någon fullständigt hjärtlös typ som njuter av två människors död alternativt hänsynslöst troll som dig att göra.
Nja, alltså, det jag påstår är att det inte krävs några kunskaper för att förstå att ingen behöver vara orolig för att en ett ansvar för hur man framför fartyget kombineras med ett ansvar för mindre båtar att flytta sig. Det finns ingen logisk motsättning.
De mindre båtarna har fortfarande en skyldighet att flytta på sig och kan bötfällas för det i aktuella fall. Men gör de inte det måste det efterföljande fartyget om situationen uppstår signalera sin närvaro efter att ha uppmärksammat den mindre båten. Flyttar de sig inte då är det ju inte frågan om medvetet trots till skillnad från slarv och ouppmärksamhet.
Som sagt, oavsett vad juridik och sjöregler säger är det en konstruerad motsättning att den mindre upphunna båtens skyldighet krockar med ett efterföljande fartygs möjligheter och rättigheter att slippa mindre båtar som blockerar farleden. Gör de vad som är vettigt att göra kommer mindre båtar att flytta på sig. Det krävs inget hot om att bli överkörda av någon som bara tutar och kör och inte håller koll på utkiken framåt för att de skall ha incitament till det och ha ansvar för det. Tuta - inte tuta och kör.
Dessutom så är det ju så att allt sjövett och alla sjövägsregler faktiskt säger att fartyget skall anpassa fart, ha utkik och signalera. Följer de det är det svårt att se logiskt att det finns någon speciellt stor risk att ha småbåtar framför sig i farleden man inte har något annat val än att kollidera med.