2026-09-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, det är slående.

När inte ens de som har störst motiv till det (försvarsadvokaterna) prövar det spåret så mister ju AI skribenterna tillika sjökaptens wannabees här på FB ALL trovärdighet.
Man kan väl påstå att vissa av dessa skribenters yrande och svamlade redan har förpassat deras trovärdighet till uppvaket på Sahlgrenskas alkoholakut där den sover ruset av sig.

DN beskriver ju att "Såväl åklagaren som de båda försvarsadvokaterna tassade som på tå i rättssalen kring frågan om även snipan som blev påkörd och sänktes faktiskt haft ett ansvar för det som hände." vad det nu betyder. Givetvis lämnar de rimligt tvivel och uppdraget till rätten att bedöma eventuellt skuld hos snipan men om de verkligen ansåg att snipan's skuld gick utöver lastfartygets så hade det givetvis varit annat ljud i skällan.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-16 kl. 13:50.
Citera
2026-09-16, 13:59
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Nej, det är slående.

När inte ens de som har störst motiv till det (försvarsadvokaterna) prövar det spåret så mister ju AI skribenterna tillika sjökaptens wannabees här på FB ALL trovärdighet.

Fast nu är det ju inte det som det här målet handlar om, det handlar om befälhavaren och lotsen på MV. Så att DN beskriver det som att man tassar på tå är inte särskilt märkligt eftersom åtalet inte gäller snipkaptenen. Sen kan man ha åsikter om det kanske även borde ha gjort det, speciellt eftersom alla tre har skuld i olyckan. Men de två åtalade är ju professionella sjömän, så det är väl helt rimligt att skuldfrågan ska prövas där först och främst.

Men som jag sagt tidigare; hade bara någon av de tre iakttagit gott sjömanskap så hade olyckan undvikits.
Citera
2026-09-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Fast nu är det ju inte det som det här målet handlar om, det handlar om befälhavaren och lotsen på MV. Så att DN beskriver det som att man tassar på tå är inte särskilt märkligt eftersom åtalet inte gäller snipkaptenen. Sen kan man ha åsikter om det kanske även borde ha gjort det, speciellt eftersom alla tre har skuld i olyckan. Men de två åtalade är ju professionella sjömän, så det är väl helt rimligt att skuldfrågan ska prövas där först och främst.

Men som jag sagt tidigare; hade bara någon av de tre iakttagit gott sjömanskap så hade olyckan undvikits.
Så är det givetvis - Swiss Cheese model gäller och för varje lager som tas bort ökar risken för en olycka. Detta fråntar inte lastfartygets befäl från det övergripande ansvaret som upphinnande (oavsett trång farled).
Citera
2026-09-16, 14:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan

Självklart hade lots/kapten hamnat i en bättre sits om det konstatetrats att snipan hade huvudansvaret för olyckan, förstår inte hur du tänker? Huruvida snipan faktiskt har noll 10 eller 20% av ansvar/skuld har åklagaren valt att inte gå vidare med.

Sen handlar det inte om huruvida lots/kapten var proffs eller glada amatörer, det handlar om vilken ROLL de hade vid olyckstillfället
Citera
2026-09-16, 14:18
Medlem
Jag tycker det är lite underligt att folk i fritidsbåtar ofta måste köra exakt mitt i farleden även när det finns gott om plats att hålla undan lite. Kör de kanske på den streckade linjen i sjökortsappen eller plottern?
Citera
2026-09-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag tycker det är lite underligt att folk i fritidsbåtar ofta måste köra exakt mitt i farleden även när det finns gott om plats att hålla undan lite. Kör de kanske på den streckade linjen i sjökortsappen eller plottern?
Snipan i detta fallet låg 150-175 m styrbord ut från den streckade linjen. De lämnade ca 440 meter till farledens babordsgränsning.
Citera
2026-09-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Så kan det vara, jag har upplevt det i många år i skärgårdarna då dimma eller dis slår till. Jag misstänker att många med plotters lägger in kursen vid datorn hemma och då längs med farledens mittlinjemarkering, det är ju enklast och snabbast så, och de seglar sedan efter den planeringen i skitväder.

Inte sällan så har jag drabbats av att radarn har ett pärlband med ekon mitt i farleden, vansinnigt farligt. Har man då som fartyg mindre djupgående och är väl bekant med "terrängen" så blåser man om vid sidan av dessa.
Citera
2026-09-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Snipan i detta fallet låg 150-175 m styrbord ut från den streckade linjen. De lämnade ca 440 meter till farledens babordsgränsning.
Om det är sant så är det mycket märkligt att den blev påseglad. Det fattas nog en del fakta här. Ska bli intressant för framtiden vad som uppdagas ha inträffat.
Citera
2026-09-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Om det är sant så är det mycket märkligt att den blev påseglad. Det fattas nog en del fakta här. Ska bli intressant för framtiden vad som uppdagas ha inträffat.
Se bifogad skiss. Den lila linjen är snipans Skippo-position, där den tar slut... ja. De lämnar gott om plats för säker omkörning. De röda pilarna och orangea streckade parallellinjen har jag ritat in.

https://drive.google.com/file/d/1fpWuHEsPTdRCSIhYRJ6jUrKSY8n11RHw/view?usp=sharing
Citera
2026-09-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Med begränsad sikt är det väl självklart att köra med reducerad fart.

Om det blir för långt för lotsen får de väl vara två lotsar som jobbar. Är det ont om lotsar får fartyg som Misje Verde vänta, kan bli en naturlig utfasning av dylika fartyg.

Tillfälle för lastägarna att sluta använda fartyg som Misje Verde.

Nej, det är inte alls självklart att man behöver gå med reducerad fart. Det beror självklart på fartygets maxfart och manöveregenskaper i övrigt.

Ja. Vad jag har hört från vänner som arbetar på sjöfartsverket så är det redan ordentligt ansträngt i marstrandsområdet. Hamnarna där är inte så glada...

Ja, vi får hoppas att andra rederier i det segmentet sköter sig bättre men jag har svårt att tro det så länge som folkliga protester uteblir
Citera
2026-09-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Se bifogad skiss. Den lila linjen är snipans Skippo-position, där den tar slut... ja. De lämnar gott om plats för säker omkörning. De röda pilarna och orangea streckade parallellinjen har jag ritat in.

https://drive.google.com/file/d/1fpWuHEsPTdRCSIhYRJ6jUrKSY8n11RHw/view?usp=sharing
Tack

Rumt vatten finns, så det verkar som utkik saknats.
Märkligt att lotsen tog rodret, det har jag inte upplevt.
Citera
2026-09-16, 14:43
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Självklart hade lots/kapten hamnat i en bättre sits om det konstatetrats att snipan hade huvudansvaret för olyckan, förstår inte hur du tänker? Huruvida snipan faktiskt har noll 10 eller 20% av ansvar/skuld har åklagaren valt att inte gå vidare med.

Sen handlar det inte om huruvida lots/kapten var proffs eller glada amatörer, det handlar om vilken ROLL de hade vid olyckstillfället

Men det är ju inte det åtalet gäller - snipkaptenen är inte åtalad. Försvarsadvokaternas roll är att visa på lotsens/befälhavarens oskuld och uppenbarligen så anser de inte att det är någon bra strategi att försöka smeta över skulden på snipkaptenen (eftersom han inte är åtalad) utan nöjer sig med att hävda sina klienters oskuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in