2026-09-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag lade till citat
det är exakt det klassiska statistikfelet där man påstår att folk drunknar av att äta glass, bara för att båda sakerna ökar under sommaren.Här gör forskarna precis samma misstag. En diagnos vid 7 års ålder betyder ju inte att barnet plötsligt blev sjukt då, utan det handlar om medfödda drag som har funnits där ända sedan födseln. Barnet föddes med sin funktionsnedsättning, så den fanns i kroppen redan när katten var där, långt innan en läkare gjorde en utredning.Katten har ingenting med saken att göra, utan det är den bakomliggande miljön som styr allt. Barnets tidiga, medfödda beteende påverkar vilket husdjur föräldrarna väljer. Om man har ett intensivt barn som kräver enormt mycket energi, då väljer man bort en hund som kräver promenader och skaffar en lättskött katt i stället. Dessutom är det här ofta ärftligt. Föräldrarna kanske själva har liknande problem eller utmattning och väljer därför det enklare husdjuret. Barnet ärver föräldrarnas gener, inte kattens. Lägg till att katter är vanligare i mindre lägenheter och hos familjer med mindre pengar, vilket i sig ökar stressen hos barn. Att klandra katten för barnets diagnos blir därför lika fel som att klandra glassen för att folk drunknar.
Citera
2026-09-16, 15:05
Medlem
Citat:
Några blundrar med att

* familjen har psykisk sjukdom
* familjen har annan socioekonomisk status
* ett konstigt barn vill ha en katt

gör man nog inte (obemärkt) på så stora studier.

Däremot kan man bog glömma att fråga om woke/vänsterpolitiska åsikter.

Det är inalla fall den koppling jag gissar finns. Liberaler har gärna katt enligt studier. Diagnoser är också vänsgerpolitik.
Exakt vad är hönan o ägget
Citera
2026-09-16, 15:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Exakt vad är hönan o ägget
Det finns svar på det i mina tidigare inlägg. Så elementära blundrar gör man inte i den storleken av studier. I alla fall inte obemärkt.

Däremot har man inte studerat vänsterpolitiska åsikter.
Citera
2026-09-16, 15:09
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
det är exakt det klassiska statistikfelet där man påstår att folk drunknar av att äta glass, bara för att båda sakerna ökar under sommaren.Här gör forskarna precis samma misstag. En diagnos vid 7 års ålder betyder ju inte att barnet plötsligt blev sjukt då, utan det handlar om medfödda drag som har funnits där ända sedan födseln. Barnet föddes med sin funktionsnedsättning, så den fanns i kroppen redan när katten var där, långt innan en läkare gjorde en utredning.Katten har ingenting med saken att göra, utan det är den bakomliggande miljön som styr allt. Barnets tidiga, medfödda beteende påverkar vilket husdjur föräldrarna väljer. Om man har ett intensivt barn som kräver enormt mycket energi, då väljer man bort en hund som kräver promenader och skaffar en lättskött katt i stället. Dessutom är det här ofta ärftligt. Föräldrarna kanske själva har liknande problem eller utmattning och väljer därför det enklare husdjuret. Barnet ärver föräldrarnas gener, inte kattens. Lägg till att katter är vanligare i mindre lägenheter och hos familjer med mindre pengar, vilket i sig ökar stressen hos barn. Att klandra katten för barnets diagnos blir därför lika fel som att klandra glassen för att folk drunknar.

TS har startat fler trådar på samma tema, så det troligaste är väl att det är någon sorts katthat som ligger bakom snarare än en vetenskaplig nyfikenhet på ett ickeproblem. Ingen mening med att argumentera, således.
Citera
2026-09-16, 15:12
Medlem
Citat:
Det finns svar på det i mina tidigare inlägg. Så elementära blundrar gör man inte i den storleken av studier. I alla fall inte obemärkt.

Däremot har man inte studerat vänsterpolitiska åsikter.
Men att de helt har missat att titta på vänsterpolitiska åsikter och värderingar är ett klockrent exempel på en blind fläck. Politik och ideologi styr ju i allra högsta grad hur vi lever våra liv. Det påverkar allt från synen på djur och miljö till hur man ser på barnuppfostran, skola och psykisk hälsa.Om det till exempel finns en högre acceptans eller en större benägenhet inom vissa politiska grupper att faktiskt söka hjälp och utreda sina barn för att få en diagnos, då kommer det att synas i statistiken. Men eftersom forskarna aldrig frågar föräldrarna vad de röstar på, blir den här livsstilsfaktorn helt osynlig. Man missar helt enkelt att det kan finnas en röd tråd mellan en viss typ av värderingar, valet att skaffa katt och hur ofta barnen faktiskt får en diagnos på papperet.
Citera
2026-09-16, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
TS har startat fler trådar på samma tema, så det troligaste är väl att det är någon sorts katthat som ligger bakom snarare än en vetenskaplig nyfikenhet på ett ickeproblem. Ingen mening med att argumentera, således.
Det jag argumenterar för är att man missat (!) att undersöka om familjerna var woke. Woke är kopplat till både katter och diagnoser.

Jag argumenterar mot hur woke styr forskningen. Inte just katterna som mest blivit ett redskap för woke. Det finns dock lite väl mycket katter på Internet. Det är en intressant fråga, varför. Men det är inte hat. Bara en sund 😉 reaktion mot överexponeringen.
Senast redigerad av wwr 2026-09-16 kl. 15:17.
Citera
2026-09-16, 15:22
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Det jag argumenterar för är att man missat (!) att undersöka om familjerna var woke. Woke är kopplat till både katter och diagnoser.

Jag argumenterar mot hur woke styr forskningen. Inte just katterna som mest blivit ett redskap för woke. Det finns dock lite väl mycket katter på Internet. Det är en intressant fråga, varför. Men det är inte hat. Bara en sund 😉 reaktion mot överexponeringen.

Ptja, rent anekdotiskt kan jag väl isf bidra med att jag är så långt ifrån woke man kan komma och har, hör och häpna, trots det katt! Det du! Även många av mina vänner har katt, och jag umgås naturligtvis i kretsar som delar mina åsikter. Det är trevligt att ha ett husdjur som man kan lämna över dagen för att åka till jobbet, utan att det ska bli total cp-panik på djuret. Dessutom fångar de möss, så de är inte "familjemedlemmar" som en del perversa djurägare benämner sina djur. Det är tamejfan sinnessjukt om något, det borde det forskas kring!
Citera
2026-09-16, 15:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ptja, rent anekdotiskt kan jag väl isf bidra med att jag är så långt ifrån woke man kan komma och har, hör och häpna, trots det katt! Det du! Även många av mina vänner har katt, och jag umgås naturligtvis i kretsar som delar mina åsikter. Det är trevligt att ha ett husdjur som man kan lämna över dagen för att åka till jobbet, utan att det ska bli total cp-panik på djuret. Dessutom fångar de möss, så de är inte "familjemedlemmar" som en del perversa djurägare benämner sina djur. Det är tamejfan sinnessjukt om något, det borde det forskas kring!
Självklart finns det undantag. Men jag har citerat tidigare att katter är vanligare hos liberaler. Jag har även citerat en tråd där.man kan diskutera hur dessa asociala djur smyger rumt, hamnar i slagsmål och mest ser sina ägare som någon som bidrar med födan. 😃 Hundar bildar flock, försvarar sina revir, har en hierarki där ägaren är ledaren. Självklart försöker det politiska systemet pressa på oss ett husdjur som matchar den splittrade globala världen.

Och i detta fall så verkar forskningen ha fått munkavle om kopplingen mellan woke, katter och diagnoser. Det finns inga studier om barn och katter som kompenserar för politisk åsikt. Men många andra faktorer räknas bort.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQW7WOid4HLLCZe6e5HX0JF_E0vWzG2S qEu3hnCRjtKRoM-hAvXTl02xEE&s=10
Senast redigerad av wwr 2026-09-16 kl. 15:35.
Citera
2026-09-16, 15:39
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kanske delvis kan ha med detta att göra?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii

Det där måste vara extremt sällsynt. Annars skulle ju varannan unge vara störd med tanke på att väldigt många barnfamiljer har katt, plus att barn stoppar allt möjligt skit i käften.
Framförallt sand när de sitter i sandlådan i lekparken.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in