2026-09-16, 10:43
Medlem
logicss avatar
"Det har spekulerats om att människors beteende också skulle kunna påverkas på något sätt. Samband har hittats mellan latent toxoplasmainfektion hos människor med en specifik blodgrupp och vissa egenskaper, som förhöjd riskbenägenhet och långsamma reaktioner.[15] Det diskuteras även om toxoplasmos kan orsaka ångest hos både människor och andra däggdjur.[16] Toxoplasma gondii kan även ge upphov till personlighetsförändringar hos en individ med nedsatt immunförsvar, exempelvis en AIDS-smittad.[17] En senare studie vid University of Maryland på 45 000 danska kvinnor, visar att de som infekterats med T. gondii hade 1,5 gånger högre självmordsbenägenhet än kvinnor som inte infekterats.[18]"
Citera
2026-09-16, 10:52
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
"Det har spekulerats om att människors beteende också skulle kunna påverkas på något sätt. Samband har hittats mellan latent toxoplasmainfektion hos människor med en specifik blodgrupp och vissa egenskaper, som förhöjd riskbenägenhet och långsamma reaktioner.[15] Det diskuteras även om toxoplasmos kan orsaka ångest hos både människor och andra däggdjur.[16] Toxoplasma gondii kan även ge upphov till personlighetsförändringar hos en individ med nedsatt immunförsvar, exempelvis en AIDS-smittad.[17] En senare studie vid University of Maryland på 45 000 danska kvinnor, visar att de som infekterats med T. gondii hade 1,5 gånger högre självmordsbenägenhet än kvinnor som inte infekterats.[18]"

Intressant video på temat:

https://www.youtube.com/watch?v=fJ-d0uIHDjU&t=149s
Citera
2026-09-16, 12:02
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En studie visar att barn som växer upp med katt när barnen är 4-5 år får mer psykiska störningar än andra barn. Vad jag förstår så har en uppväxt med andra husdjur en positiv inverkan på barnens psykiska hälsa. Men den som växer upp med katter riskerar att drabbas av diverse störningar.

https://illvet.se/naturen/forskare-har-undersokt-om-husdjur-gynnar-barns-mentala-halsa-ett-djur-stack-tydligt-ut

Så det är klart att den som vill sina barn väl låter dem växa upp med en Golden, Lab, Boxer etc och inte med en katt. Eller hur?

Tänker att familjer som redan mår dåligt eller där föräldrarna har problem etc väljer just katt för det är "bekvämt" och mindre ansvar. Tror de. Det är ju helt felaktigt förstås. Folk ska ge sjutton i att ha djur som leksaker. Anyhow. Jag tror inte barn blir sjuka av katt utan det var redan en sjuk miljö innan katten kom alternativt blev det av andra orsaker. Mycket märklig studie.
Citera
2026-09-16, 12:02
Medlem
DonaldBidens avatar
Drar till med en teori att i ett hem med katt och småbarn så går uppmärksamheten till barnet och katten behandlas som en störande distraktion - lite som ett oönskat styvsyskon.

Barnet lär sig således att det är universums självklara medelpunkt, vilket ger problem framledes.

Har du exempelvis en hund så blir rutinerna med hunden överordnade, vilket ger en bra balans och motsatt effekt.

Djur i bur blir en helt annan dynamik, då de inte kvalificerar som familjemedlemmar i barnets hjärna och blir mest en fråga om rutiner.
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-09-16 kl. 12:11.
Citera
2026-09-16, 12:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Tänker att familjer som redan mår dåligt eller där föräldrarna har problem etc väljer just katt för det är "bekvämt" och mindre ansvar. Tror de. Det är ju helt felaktigt förstås. Folk ska ge sjutton i att ha djur som leksaker. Anyhow. Jag tror inte barn blir sjuka av katt utan det var redan en sjuk miljö innan katten kom alternativt blev det av andra orsaker. Mycket märklig studie.
Jag har citerat tidigare. Undersökningar kan ta bort den faktorn genom statistisk bearbetning. Toxoplasma får inte heller något starkt stöd som jag också citerat.

Det enda som inte undersökts är vänsterpolitisk uppfattning. Diagnoser är woke och undersökningar visar även att liberala oftare har katt.

Jag tror svaret ligger i att de som är woke skaffar katt och även ser till att deras barn får diagnoser. Statistiska undersökningar har gjorts av olika faktorer men forskarna är troligen förbjudna att undersöka woke.

(FB) Varför är katter "da sh-t" på Internet?
Senast redigerad av wwr 2026-09-16 kl. 12:14.
Citera
2026-09-16, 13:16
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanders.lust
Jaha, så Alzheimer blev schizofreni när länken väl kom fram. 😄

Och ”3x högre risk” blev i själva studien ungefär dubbla odds, med forskarnas egen brasklapp om låg studiekvalitet och att ett samband inte visar att katten orsakar något.

Men visst, om man byter sjukdom, siffra och slutsats i efterhand så var du ju nästan rätt ute från början. 😂
Läs mitt orginal inlägg igen
Men ah , jag minns någonstans 2.8 ish när ja läste nyheten någonstans. Skulle inte ljuga. Men de va ett tag sen.
Sen verkar de va lite halvsant men det finns nog i min mening påverkar på hjärnan av denna parasit. Den som lever får se.
Citera
2026-09-16, 13:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Hunden älskar inte sin ägare. Hunden är ett kuvat flockdjur som står längst ner i hierakin. Den offrar sig för flocken för det är dess instinkt. Det finns ingen "kärlek" att tala om.
Jo, hundar "älskar" precis som människor älskar varann. Deras hjärna är full av kärleks-drogen oxytocin som ger kärlek. Forskning visar att hundar faktiskt älskar ALLA djur tack vare överskottet på denna drog och det finns hur många filmer som helt på youtube där hundar tar hand om andra djur även katter.
https://www.youtube.com/shorts/i_f_dtatEbE
Citera
2026-09-16, 14:42
Medlem
Statistik ! kan även vara så att familjer med störda barn väljer oftare katt som husdjur än tex hund , del är en hund dyrare men kräver också mer, dvs de som väljer katt är oftare även innan katten en lägre socialgrupp med andra problem
Citera
2026-09-16, 14:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Statistik ! kan även vara så att familjer med störda barn väljer oftare katt som husdjur än tex hund , del är en hund dyrare men kräver också mer, dvs de som väljer katt är oftare även innan katten en lägre socialgrupp med andra problem
Katten var i familjen innan barnen fick diagnoser.

Citat:
A recent Spanish study associated with the CIBERESP network (specifically the INMA Project) has found a correlation between owning a cat during early childhood and an increased risk of behavioral and emotional problems later in childhood

Published in the World Journal of Pediatrics, the observational study tracked nearly 1,900 mother-child pairs across Spain. It revealed that having a cat specifically when a child was 4 to 5 years old was linked to a higher likelihood of the child exhibiting internalizing issues (like anxiety, sadness, and emotional distancing) and externalizing issues (like acting out or poor impulse control) by the age of 7 or 8.
Google
Senast redigerad av wwr 2026-09-16 kl. 14:52.
Citera
2026-09-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Katten var i familjen innan barnen fick diagnoser.
sjukdomen föds man med den finns där såklart innan diagnos eller tror du man har en viss sjukdom först vid diagnosen
Citera
2026-09-16, 14:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
sjukdomen föds man med den finns där såklart innan diagnos eller tror du man har en viss sjukdom först vid diagnosen
Jag lade till citat

Citat:
owning a cat during early childhood and an increased risk of behavioral and emotional problems later in childhood

higher likelihood of the child exhibiting internalizing issues (like anxiety, sadness, and emotional distancing) and externalizing issues (like acting out or poor impulse control) by the age of 7 or 8.
Senast redigerad av wwr 2026-09-16 kl. 14:57.
Citera
2026-09-16, 15:03
Medlem
wwrs avatar
Några blundrar med att

* familjen har psykisk sjukdom
* familjen har annan socioekonomisk status
* ett konstigt barn vill ha en katt

gör man nog inte (obemärkt) på så stora studier.

Däremot kan man nog glömma att fråga om woke/vänsterpolitiska åsikter.

Det är inalla fall den koppling jag gissar finns. Liberaler har gärna katt enligt studier. Diagnoser är också vänsterpolitik.
Senast redigerad av wwr 2026-09-16 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in