2026-09-16, 03:12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Va? En regering som består av drygt 34 %? Låter som en extremt svag regering. Sedan tror jag att det är alldeles för infekterat mellan C och V att de ens skulle kunna komma överens om en vänstervariant av Tidöavtalet. C menar ju bestämt att SD och V är "lika dåliga", och C vägrade ju låta SD ens vara med i Tidöavtalet även fast de formellt var utanför regeringen. Om de inte behandlar V likadant så tyder det ju på att de inte alls ogillar båda partierna lika mycket.

Nej vad som än händer så lär V hamna i kylan helt och hållet... igen haha.
Lär som sagt bli S+MP+KD+L+C. Eventuellt S+MP med KD+L+C som stödpartier som får grejer i gengäld för sitt passiva stöd. Skittråkig lösning och hoppas MP inte tolererar något sådant.
L har just haft ett val där runt hälften av deras röster kom från moderater som röstade L för att M ska få fortsätta i regeringsställning. Att belöna dessa genom att börja stötta en regering ledd av Magdalena Andersson vore tämligen magstarkt. Gör de något sådant kan de nog inte räkna med särskilt många stödröster nästa val, och i så fall blir detta deras sista mandatperiod i riksdagen. Personligen tror jag inte på det.

Att få KD att hoppa över till en regering med stöd av S+MP+C+KD kanske inte är fullt lika otänkbart. Men då ska man komma ihåg att MP vägrar (exempel). Som mandatfördelningen ser ut nu skulle det i vart fall inte räcka.

Jag tror inte Magdalena Andersson kommer få stöd av varken KD eller L, och i synnerhet inte båda. Hennes väg till makten är att få antingen V eller C att släppa sina röda linjer mot varandra. Eftersom S och MP inte heller ser fram emot att ha ministrar från V, som dessutom inte har någon på högersidan de kan samarbeta med, så tror jag mest tryck kommer vara på V. Lyckas Magdalena inte få V eller C att släppa sina röda linjer tror jag antingen C vänder sig högerut, eller så blir det ett extrainsatt val.
Citera
2026-09-16, 04:26
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Va? En regering som består av drygt 34 %? Låter som en extremt svag regering.

Tja, 1978–79 hade vi en enpartiregering bestående av Folkpartiet, som hade 39 av riksdagens 349 mandat. Det funkade i ett år åtminstone. Allt hänger på vem man får stöd av:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Ullsten
Citera
2026-09-16, 05:44
Medlem
Pungsvings avatar
Om det blir omval så kommer Tidö vinna. Folk som hoppades AfS skulle komma in väljer då Tidö.
Citera
2026-09-16, 06:40
Medlem
Eftersom muslimer fortfarande väller in i landet och får medborgarskap och rösträtt får V och S bara ännu fler röster vid ett omval.

80% av muslimerna i Sverige röstar V eller S.

https://www.fokus.se/nyheter/ny-matning-s-och-v-far-80-procent-bland-muslimska-valjare/

Med vänsterregering kommer fokus att vara ännu fler och större andel bidragsinvandrare, och högre skatter som får ännu fler företagare och svenska högerväljare att lämna landet.
Citera
2026-09-16, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Tja, 1978–79 hade vi en enpartiregering bestående av Folkpartiet, som hade 39 av riksdagens 349 mandat. Det funkade i ett år åtminstone. Allt hänger på vem man får stöd av:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Ullsten
"vem" består av en stor andel och snabbt växande antal invandrade muslimer med medborgarskap och rösträtt.

https://www.fokus.se/nyheter/ny-matning-s-och-v-far-80-procent-bland-muslimska-valjare/
Citera
2026-09-16, 06:47
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Vägrar ge 10000kr/mån av min lön till asylsökande och socfall

Dom ska bli rikare och jag fattigare.

Tror fler än jag känner så?

Så hur blir det omval?
Hur gör vi?
Valet måste fan ogiltighetsförklaras när 20% inte ens röstat?
Hahaha, det är härligt att se ilskan hos Flashbackhögern. Detta är anledningen till varför jag röstade på Mp.

Du har inget val. Det är inte du som bestämmer. Du betalar antingen frivilligt eller också tar staten pengarna med våld och sätter dig i buren som straff. Det är bara till att böja dig framåt och bita i kudden.

Nej, det kommer inte att bli nyval. Det kommer att bli en rödgrön regering oavsett om ni är många som ”känner så”. Vad ni känner är ointressant. Marsch iväg till kneget med er för nu behövs mer skattemedel för att återställa Tidölagets politik till en mer svensk och normal variant som inte luktar brunt MÖP-pojkrum. Valet är klart, nu ska Magdalena bilda en regering och sedan är det bara att kämpa på för dig och dina likasinnade.
Citera
2026-09-16, 06:53
Medlem
ekerilars avatar
Jag tror att sannolikheten för ett omval är liten.

Vi har haft en intensiv valrörelse. Tiotusentals frivilliga från olika partier har bemannat valstugor, lappat brevlådor, knackat dörr, skrivit på sociala medier, satt upp valaffischer och mycket mer.

De mest engagerade kampanjarbetare her senarelagt sin semester eller tagit tjänstledigt från sina jobb och lagt kanske hundratals timmar på ideellt arbete, Dessa pallar helt enkelt inte en valrörelse till, och det vet de respektive partiledningarna.

Man kommer i det längsta att försöka undvika ett nyval.
Citera
2026-09-16, 06:58
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Möjligheten/chansen till ett extraval är lägre än att bensinpriset kommer ligga under 15 kr 31/12 2026.
Citera
2026-09-16, 07:12
Medlem
En liten kurs från en besserwisser.

Det heter extra val i Sverige om man inte lyckas bilda regering. Det heter alltså inte omval eller nyval.

Omval hålls om någon överklagar ett val på grund av felaktigheter och Valprövningsnämnden bedömer att valet måste göras om.

Nyval heter det inte i Sverige, eftersom vi har fasta mandatperioder. Det innebär att mandatperioden inte börjar om vid ett extra val, utan fortsätter som vanligt fram till nästa ordinarie val.

Alltså: extra val.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag tror att sannolikheten för ett omval är liten.

Vi har haft en intensiv valrörelse. Tiotusentals frivilliga från olika partier har bemannat valstugor, lappat brevlådor, knackat dörr, skrivit på sociala medier, satt upp valaffischer och mycket mer.

De mest engagerade kampanjarbetare her senarelagt sin semester eller tagit tjänstledigt från sina jobb och lagt kanske hundratals timmar på ideellt arbete, Dessa pallar helt enkelt inte en valrörelse till, och det vet de respektive partiledningarna.

Man kommer i det längsta att försöka undvika ett nyval.

Jag håller med. Det finns garanterat flera förlorare vid ett extraval

1 Först de fattiga partierna. Extraval kostar pengar och tid - KD, L, MP och V

2 Politiskt - Troligen C med deras röda linjer

3 Risk - L Riskerar att åka ut.

4 Svenska folket - Sverige behöver styras även om Sverige har bra system. Det är inte som USA där myndigheter stänger vid ingen budget

Sen är det svårare att säga vilka andra partier som riskerar något. Men alla gör det men de kan också vinna på det. Ex M kommer deras uppgång hålla eller vända vid ett extra val

PS Chansen för omval är 0. Se högst upp varför :-)
Citera
2026-09-16, 07:18
Medlem
Är så få som röstar SD nu. Bara pilska män. Jag vågar inte ens vara på ett valmöte med SD då det bara är män som är kåta där!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag klarar ej magganhaggan som stadsminister.. finns inte på världskartan.

Vägrar ge 10000kr/mån av min lön till asylsökande och socfall

Dom ska bli rikare och jag fattigare.

Tror fler än jag känner så?

Så hur blir det omval?
Hur gör vi?
Valet måste fan ogiltighetsförklaras när 20% inte ens röstat?
Citera
2026-09-16, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Noll chans skulle jag säga. Folket har sagt sitt. Fyra nyanser av brunt blev utkickade.
och in kommer en rödgrön röra med ett härligt stänk av antisemitism!
Citera
2026-09-16, 08:04
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hahaha, det är härligt att se ilskan hos Flashbackhögern. Detta är anledningen till varför jag röstade på Mp.

Du har inget val. Det är inte du som bestämmer. Du betalar antingen frivilligt eller också tar staten pengarna med våld och sätter dig i buren som straff. Det är bara till att böja dig framåt och bita i kudden.

Nej, det kommer inte att bli nyval. Det kommer att bli en rödgrön regering oavsett om ni är många som ”känner så”. Vad ni känner är ointressant. Marsch iväg till kneget med er för nu behövs mer skattemedel för att återställa Tidölagets politik till en mer svensk och normal variant som inte luktar brunt MÖP-pojkrum. Valet är klart, nu ska Magdalena bilda en regering och sedan är det bara att kämpa på för dig och dina likasinnade.

Du är ju ett rysstroll här inne som ständigt gastar om Putin. Detta går inte direkt ihop med att vara på röda sidan, om inte för att du vill se Sverige dåligt igen… kanske är du någon form av bidragstagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in