2026-09-16, 17:44
Medlem
HatarNarrativets avatar
Om Norlén tar jobbet blir det först 3 misslyckade rundor sen kniper Maggan det i fjärde. Så nåt Extraval blir inte av.
Ny talman är en annan väg till Maggan.
Edit:
Jämt som attan så alla fick vara med och känna sig nyttiga.
Citera
2026-09-16, 18:13
Medlem
DaEzzs avatar
Man ska aldrig säga 0% så säg 2% då?

Nej, det blir inget extra val pga att samma småpartier som kan utlösa ett sådant, givet det förväntade parlamentariska läget, också är de partier som definitivt har mest att förlora på ett extra val. För partier som V och C är det lite som att hota med att skjuta sig själva i huvudet.
Citera
2026-09-16, 18:13
Medlem
S,V, MP, C och L vill garanterat inte ha nyval.

Vänstersidan är ju större och det är inte alls säkert att L får taktikröster i ett extraval.
Citera
2026-09-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
L har just haft ett val där runt hälften av deras röster kom från moderater som röstade L för att M ska få fortsätta i regeringsställning. Att belöna dessa genom att börja stötta en regering ledd av Magdalena Andersson vore tämligen magstarkt. Gör de något sådant kan de nog inte räkna med särskilt många stödröster nästa val, och i så fall blir detta deras sista mandatperiod i riksdagen. Personligen tror jag inte på det.

Att få KD att hoppa över till en regering med stöd av S+MP+C+KD kanske inte är fullt lika otänkbart. Men då ska man komma ihåg att MP vägrar (exempel). Som mandatfördelningen ser ut nu skulle det i vart fall inte räcka.

Jag tror inte Magdalena Andersson kommer få stöd av varken KD eller L, och i synnerhet inte båda. Hennes väg till makten är att få antingen V eller C att släppa sina röda linjer mot varandra. Eftersom S och MP inte heller ser fram emot att ha ministrar från V, som dessutom inte har någon på högersidan de kan samarbeta med, så tror jag mest tryck kommer vara på V. Lyckas Magdalena inte få V eller C att släppa sina röda linjer tror jag antingen C vänder sig högerut, eller så blir det ett extrainsatt val.

Allvarligt talat, en del av mig skulle verkligen älska om L gav alla stödröstare mittfingret och underställde sig sossarna vid första bästa tillfälle haha. Varför? För det skulle bli en jävligt bra och dyr läxa till varför man absolut aldrig ska stödrösta. Fan vad jag hatar detta fenomen i svensk politik.

Och även om folk skulle bli förbannade så är det hela fyra år till nästa val, och folk och kommer glömma eller "förlåta" eller slutat bry sig. Sedan är det teater igen. L kan lätt försöka rationalisera och försvara ett beslut om att stötta en S-regering, nämligen att det är viktigast att hålla särskilt V utanför inflytande, och kan tänka mig att en del SD-mongon skulle köpa detta.

Jag hoppas verkligen att C, V och MP håller stenhårt på sina röda linjer. Vore uppfriskande med lite kaos efter detta sömnpillerval.
Citera
2026-09-16, 23:42
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
S,V, MP, C och L vill garanterat inte ha nyval.

Vänstersidan är ju större och det är inte alls säkert att L får taktikröster i ett extraval.
Centerpartiet är till höger om mitten på höger-vänster-skalan så jag hade inte sagt att vänstersidan är större. De har samarbetat med vänstersidan efter två av 21 riksdagsval de senaste 70 åren.

Att ogilla SD är inte att vara vänster i sakfrågor.
Senast redigerad av lakritc 2026-09-16 kl. 23:45.
Citera
2026-09-16, 23:46
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det gäller att vi hittar något kryphål. Hur kommer vi runt att strypa bidragen genom att ge bort mindre?

Ett alternativ där är som sagt att flytta utomlands och således betalar man ingen skatt i Sverige. Ju mindre intäkter de får här i Sverige ju bättre. Om väldigt väldigt många skulle flytta så skulle det kännas. De kan in hur många som helst men det är enbart utgifter. De får inte in lika mkt skatteintäkter.

Om man flyttar till Spanien tex så kan man under 6 år får planskatt på 24% upp till 6 miljoner kronor om året.
De har även ett bättre ISK där det är 0% i skatt tills dagen du tar ut.

Drömscenario om extremt många väljer att flytta och lämna den här regeringen i skiten
Blir det rödgrön röra funderar nog en del på att flytta men det är ju sällan en snabb process.

Det känns bara så jäkla meningslöst med rödgrönt, det blir bara dyrare för vanliga människor , och inte f-n kommer dom att lösa ett enda problem med arbetslöshet utanförskap bidragsberoende fusk osv..
Citera
2026-09-17, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Blir det rödgrön röra funderar nog en del på att flytta men det är ju sällan en snabb process.

Det känns bara så jäkla meningslöst med rödgrönt, det blir bara dyrare för vanliga människor , och inte f-n kommer dom att lösa ett enda problem med arbetslöshet utanförskap bidragsberoende fusk osv..

Tror bara det är att bestämma sig. Det är jobbet som är bromsen men kan man lösa den så dra
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in