2026-09-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
4. Ett S-ledd mittenregering bestående av S, Mp, C, Kd, och L. Det räcker inte med att man lyckas locka över Kd, man måste även locka över L för att få egen majoritet. Mycket osannolikt att både Busch och Mohamsson sviker borgerligheten.
Sannolikhet: 5-10%

Mycket hög sannolikhet efter tre misslyckade statsministeromröstningar. Bort med bägge ytterpartierna och sen kan ju inte S och M sitta i samma regering. Det blir ju tre borgerliga partier som kan stå emot för mycket vänster. Men som i alla konstiga scenarion: hur tänker man då inför valet 2030?
Citera
2026-09-14, 22:27
Medlem
Det faller sig orimligt att S skulle regera med både C och V i regeringen i all fall. C är till höger om SD i sin ekonomi politik, lycka till att kombinera det med kommunismen i V.
Citera
2026-09-15, 08:11
Medlem
Min spaning är att S och MP bildar minoritetsregering med V och C som stödpartier genom något liknande tidöavtalet. Det lär dock dröja till sista omröstningen innan det blir så. Så säg om 100 dagar.
Citera
2026-09-15, 11:23
Medlem
Måste Kristersson flytta från Sagerska huset nu, och Magdalena flyttar in?
Citera
2026-09-15, 12:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om talmannen kommer fram till att en fungerande regeringsbildning inte kommer gå att få till så blir det omval. Tror det bara är talmannen som kan utlysa omval men är inte helt säker.

4 försök accepetera en statsminister. Sedan nyval efter 3 månader.
Citera
2026-09-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag klarar ej magganhaggan som stadsminister.. finns inte på världskartan.

Vägrar ge 10000kr/mån av min lön till asylsökande och socfall

Dom ska bli rikare och jag fattigare.

Tror fler än jag känner så?

Så hur blir det omval?
Hur gör vi?
Valet måste fan ogiltighetsförklaras när 20% inte ens röstat?

Om man misstänker valfusk kan man överklaga valresultatet, men vi har endast 10 dagar på oss om jag minns rätt.
https://www.riksdagen.se/sv/kontakt-och-besok/riksdagens-myndigheter-och-namnder/valprovningsnamnden/att-overklaga-ett-val-eller-en-folkomrostning/
Citera
2026-09-16, 01:56
Medlem
oligarkss avatar
Göran Hägglund:
"Ett extraval kan straffa de rödgröna"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hagglund-kd-ett-extraval-kan-straffa-de-rodgrona
Citat:
Göran menar att om S MP, C och V ”kan
träffas i samma rum” så kommer det att bli
hårda förhandlingar om regeringsbildningen.

– Jag tror att det kommer ta mycket
lång tid och att båda sidor kommer
utsättas för väldigt tuff press, säger GH.
Citera
2026-09-16, 02:05
Medlem
Citat:
Så hur blir det omval?
Hur gör vi?

Du får hetsa pedofilerna (C) mot vänstern (V+MP) och vice versa. Tala om för Dadgostar att V inte ska låta sig förnedras ännu en gång och inte tolerera att pedofilerna ska ingå i regeringen. Sedan övertyga pedofilerna om att V inte ska få något inflytande över huvud taget och istället få med KD, vilket lär få MP att grina. Hoppas verkligen det blir kaos och extraval av detta, men det vore för bra för att vara sant. Vi skulle verkligen gynnas av extraval tror jag då alla NPCs inte skulle orka rösta en gång till.
Citera
2026-09-16, 02:32
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Jag klarar ej magganhaggan som stadsminister.. finns inte på världskartan.

Vägrar ge 10000kr/mån av min lön till asylsökande och socfall

Dom ska bli rikare och jag fattigare.

Tror fler än jag känner så?

Så hur blir det omval?
Hur gör vi?
Valet måste fan ogiltighetsförklaras när 20% inte ens röstat?

Det har aldrig hänt så skulle tro det blir extremt osannolikt. (Var ett begränsat nyval 1952 men det berodde på en omorganisation i vissa län).

De rödgröna kan säkert hitta en lösning nu när man kan matta av sina röda linjer då det inte längre behövs valfläsk.
Sannolikheten av att ett nyval skulle ge någon större skillnad är ju sjukt hypotetisk, det kostar pengar och resurser samt att inget har ju hänt. Hade varit kanske annorlunda om det gått ett par år och inträffat ett par politiska skandaler men i nuläget skulle det mest vara ansvarslöst.
Citera
2026-09-16, 02:40
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Min spaning är att S och MP bildar minoritetsregering med V och C som stödpartier genom något liknande tidöavtalet. Det lär dock dröja till sista omröstningen innan det blir så. Så säg om 100 dagar.

Det låter klart mest sannolikt. Jag tror inte det behöver dröja så länge, eftersom alla inblandade i praktiken inser att det kommer att landa där i slutändan.
Citera
2026-09-16, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227

Va? En regering som består av drygt 34 %? Låter som en extremt svag regering. Sedan tror jag att det är alldeles för infekterat mellan C och V att de ens skulle kunna komma överens om en vänstervariant av Tidöavtalet. C menar ju bestämt att SD och V är "lika dåliga", och C vägrade ju låta SD ens vara med i Tidöavtalet även fast de formellt var utanför regeringen. Om de inte behandlar V likadant så tyder det ju på att de inte alls ogillar båda partierna lika mycket.

Nej vad som än händer så lär V hamna i kylan helt och hållet... igen haha.
Lär som sagt bli S+MP+KD+L+C. Eventuellt S+MP med KD+L+C som stödpartier som får grejer i gengäld för sitt passiva stöd. Skittråkig lösning och hoppas MP inte tolererar något sådant.
Citera
2026-09-16, 02:55
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Kan det verkligen bli sämre än Tidö?

Vore skönt att slippa fettot Gunnar Strömmer iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in