Citat:
Ursprungligen postat av
2britter
Man vet inte ett dugg om vad Tor kan ha trott. Tycker iallafall att utredarna kan kolla med Lantmäteriet vad dom har fått in för ansökningar och när avslag har givits Jämföra hur det tidsmässigt kan ha stämt med mordhändelserna på ett ungefär. Om 2 ensamma personer på landet ses då och då är det väl inte så konstigt om man till slut säger hej och sen börjar prata lite om sitt liv. Det tror jag att tom. JJ skulle kunna göra.
Jag tycker iallafall att det här verkar mer troligt än trädmotivet. Men egentligen tror jag inte att så många bryr sig om vad som hände där i Brattås.
Nej, man vet förstås inte hur Tor tänkte men så korkad att han trodde att JJ skulle kunna vara honom behjälplig vid en lantmäteriförrättning tror jag inte han var. JJ hade väl någon halvhjärtad kurs i el-teknik bakom sig (som han hoppat av)? Och han var väl knappast anställd som lantmätare (med 3-årig hogskoleexamen) hos varken Kommunen eller Lantmäteriet.
En lantmäteriförrättning är komplicerad och regleras av Lantmäteriet eller, om det finns, kommunal lantmäterimyndighet. De handlägger din ansökan (om Kommunen godkänt) baserat på lagar, gränser, servitut etc.
Förrättningshandläggaren och tekniker skickas ut för att undersöka och mäta upp. Sedan tas ett slutgiltigt beslut och om "godkänt" så får avstyckningen en ny fastighetsbeteckning etc. Hela processen är dyr, kostar 50,000-100,000 SEK och du får betala den tid förrättaren lagt ner även om du inte beviljas avstyckning.
Så personligen tror jag inte att JJ skulle ha kunnat vara behjälplig på något sätt här.
Eftersom det tydligen hade förekommit schismer mellan Tor och andra i grannskapet angående mark, så borde nog polisen ha undersökt vilka ansökningar och avslag som kommit in hos Kommunen och eventuellt Lantmäteriet. Men jag har inte kollat med FUP.
Tror inte heller på att JJ skulle ha någon trädfetish.
Men vad är det folk inte skulle bry sig om med vad som hände i Brattås, menar du?