Igår, 17:12
Medlem
Jag tror inte ni förstår hur mycket sorg och vrede det kan väcka i en naturälskande människa att se ett kalhygge breda ut sig och en gubbe som står och hugger uppe på det. Själv tror jag det är motivet. Tor var dessutom en samvetslös jägare.
Med det menar jag självklart inte att han förtjänade att dö.
Men det var honom ilskan riktades emot i första hand, Gerd kom i vägen.
Senast redigerad av honn Igår kl. 17:32.
Citera
Igår, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror att JJ har tagit sina promenader så ofta och gått förbi Tors gård så till slut började dom hälsa på varann och började prata lite och det var då som dom kom på att hjälpas åt med ärendet . Kom också överens om en summa som JJ skulle få.Eftersom J J då var Arbetslös pank och desperat blev han mycket besviken när han inte fick pengarna,och det gick som det gick.
Det är exakt så jag tänker. Det finns ju folk i tråden som anser att denna teori helt galen, det står ju dessa fritt att göra så. Det sägs att JJ inte kände nån i Härnösand, hur vet man det? Han har väi knappast varit med i nåt liknade som Truman Show.
Det bygger givetvis på hans egna uppgifter. Vad skulle han säga? Jag kände Tor...

Sen andra som påpekar JJs mentala status. Vad vet man om den? Jag har inte sett nåt resultat från sinnesundersökningen mer än att JJ bedöms som tillräknelig både vid brottstillfället och vid undersökningstillfället och då kan dömas till fängelse. Sen om det finns skribenter i tråden som läser kvällstidningarna där man intervjuat klasskamrater från grundskolan som uttalar sig om hur JJ var som barn och tonåring säger ju inte mycket om hur han var som vuxen i Härnösand 2005.

Det verkar som du och jag kan ha ungefär samma uppfattning om vad motivet kan vara. Samt hur morden gått till. Motivet är pudelns kärna. Klart Tor och JJ har träffats förut.
Citera
Igår, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Det är exakt så jag tänker. Det finns ju folk i tråden som anser att denna teori helt galen, det står ju dessa fritt att göra så. Det sägs att JJ inte kände nån i Härnösand, hur vet man det?
För att JJ bevisligen inte umgås med folk och absolut inte är typen som småpratar och än mindre nätverkar.

Det är bokstavligen ingen i Härnösand som förhörts som ens minns honom. De har varit i kontakt med klasskamrater, lärare, socialsekreterare, grannar... alla tänkbara.
Citera
Igår, 17:46
Medlem
K.Blomkvists avatar
Dömde mannen överklagar Brattåsdomen
Uppdaterad idag 17:33 Publicerad idag 17:28

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/klart-domde-mannen-overklagar-brattasdomen

– Hovrätten i Sundsvall håller på att planera huvudförhandlingen, jag gissar på att det blir i mitten av oktober
Citera
Igår, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror inte ni förstår hur mycket sorg och vrede det kan väcka i en naturälskande människa att se ett kalhygge breda ut sig och en gubbe som står och hugger uppe på det. Själv tror jag det är motivet. Tor var dessutom en samvetslös jägare.
Med det menar jag självklart inte att han förtjänade att dö.
Men det var honom ilskan riktades emot i första hand, Gerd kom i vägen.
När gjordes hygget? Hur visste JJ att Tor var "en samvetslös jägare" och framförallt att hygget låg på Tors mark? Då måste han ha haft en VÄLDIGT bra kännedom om Tor...
Intressant, du verkar veta.
Citera
Igår, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
För att JJ bevisligen inte umgås med folk och absolut inte är typen som småpratar och än mindre nätverkar.

Det är bokstavligen ingen i Härnösand som förhörts som ens minns honom. De har varit i kontakt med klasskamrater, lärare, socialsekreterare, grannar... alla tänkbara.
Så hur vet du att det är så? Vart har du inhämtat dessa uppgifter?

Kvällstidningarna?
Fakta är ju att JJ på eget bevåg flyttade från Katrineholm till Härnösand i akt och mening att genomföra en utbildning. Tänker du, om JJ inte "umgås med folk", söker en utbildning 60 mil från hemorten i tron att han kommer att vara ensam på utbildningen?
Jag tror inte det. Om han skulle ha varit så borta som du beskriver så hade han redan före morden suttit inspärrad.
Citera
Igår, 18:28
Medlem
Citat:

Kvällstidningarna?
Fakta är ju att JJ på eget bevåg flyttade från Katrineholm till Härnösand i akt och mening att genomföra en utbildning. Tänker du, om JJ inte "umgås med folk", söker en utbildning 60 mil från hemorten i tron att han kommer att vara ensam på utbildningen?
Jag tror inte det. Om han skulle ha varit så borta som du beskriver så hade han redan före morden suttit inspärrad.
Förundersökningsprotokollet, kanske?

Ensam på utbildningen, nej såklart inte. Men han umgicks inte med folk, punkt. Han pratade inte med folk, gav bara korta svar om han blev tilltalad. Varit så hela livet.

Har aldrig någonsin påstått att han är "borta". Han är inte dum i huvudet, bara sällsynt tillbakadragen och anonym.
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Citat:

Sen andra som påpekar JJs mentala status. Vad vet man om den? Jag har inte sett nåt resultat från sinnesundersökningen mer än att JJ bedöms som tillräknelig både vid brottstillfället och vid undersökningstillfället och då kan dömas till fängelse. Sen om det finns skribenter i tråden som läser kvällstidningarna där man intervjuat klasskamrater från grundskolan som uttalar sig om hur JJ var som barn och tonåring säger ju inte mycket om hur han var som vuxen i Härnösand 2005.

Var har du sett utlåtanden från sinnesundersökningen?
Har någon sådan öht utförts?

Kan inte hitta nåt om det i sammanfattning/tråd.
Nämns det i domen (har ej läst den)?
Citera
Igår, 18:37
Medlem
Citat:

Kvällstidningarna?
Ja, jag tycker JJ verkar ganska initiativrik och kunde tänka på egen hand. Jag tror också han kunde prata om han ansåg att det fanns anledning till det.
Att det slutade som det gjorde tror jag JJ knappt fattar själv för det var I stundens hetta och absolut inte planlagt för det rimmar egentligen inte alls med hans person.
Citera
Igår, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Var har du sett utlåtanden från sinnesundersökningen?
Har någon sådan öht utförts?
Inget jag har läst om i alla fall.
Citera
Igår, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Inget jag har läst om i alla fall.

Ja det är lite märkligt, flera skribenter i tråden har hänvisat till sinnesundersökningen (den lilla p 7:an).
Men den står ej att hitta.
Troligen blandar man ihop med frivårdens person utredning, som är något helt annat.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Dömde mannen överklagar Brattåsdomen
Uppdaterad idag 17:33 Publicerad idag 17:28
Det ja ju advokaten direkt efter rättegången.
Mer intressant är om åklagaren kommer att överklaga domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in