2026-09-15, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
I vissa hyreshus går det. Pröva om det finns lås och din nyckel passar i det - nyckeln du har till lägenheten kan passa både i din enskilda lägenhetsdörr och i den gemensamma portdörren samtidigt.

Finns det ingen alternativ väg in, t ex vissa hyreshus med hiss har separat ingång för trapphuset?

Om inte annat om du upplever situationen som otrygg så prata med hyresvärd eller styrelsen beroende på om du hyr eller bor i bostadsrätt.

Fungerar inget så överväg att flytta till annan bostad.
Det funkar inte på min portdörr. Port dörren har ingen nyckel lås
2026-09-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Kan man öppna dörren med nyckel utan pinkod?
Jag hoppas att du inte är etnisk svensk om du inte kan lösa ditt problem utan att fråga flashback om råd. Om du är så kanske folkutbytet inte är så illa trots allt.
2026-09-15, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Varför svarar du inte på den mest relevanta frågan som ställs i tråden då ..

Enda det säger är väll att du antigen är efterbliven eller trollar
Du får gärna påpeka vilken fråga du syftar på. Men att kalla mig troll eller ”efterbliven” besvarar fortfarande inte sakfrågan. Om någon står framför kodlåset så att en annan boende inte kan slå in koden, hur menar du att den personen ska komma in?
2026-09-15, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusDecman
Jag hoppas att du inte är etnisk svensk om du inte kan lösa ditt problem utan att fråga flashback om råd. Om du är så kanske folkutbytet inte är så illa trots allt.
Nej, på min port fungerar det inte så. Portlåset kan inte öppnas med nyckel och portdörren öppnas inte utan pinkod. Därför är det faktiskt ett problem om någon står framför kodlåset och blockerar det.

Vad jag är för etniskt eller vilken bakgrund jag har har däremot ingenting med saken att göra. Om du vill diskutera problemet med porten får du gärna hålla dig till sakfrågan.
2026-09-15, 23:20
Medlem
Citat:
Flera gånger när jag har kommit tillbaka till min lägenhet i ett flerbostadshus med hyresrätter har jag varit med om att en granne står framför portkodslåset på ett sätt som gör att man inte kan komma in i trapphuset.

I det här huset måste man slå in en kod för att komma in i trapphuset. Om någon står framför låset och blockerar det går det därför inte att komma in.

Det här har hänt flera gånger, även mitt på dagen.

Min fråga är: Hur är det tänkt att andra boende ska kunna komma in i trapphuset och till sina lägenheter om någon står framför porten och blockerar kodlåset?

Är detta något som fler har varit med om?

Köp en pizza. Ställ dig bakom grannen. Börja äta och vifta lite matos mot grannen och uttryck ditt gillande över din delikata pizza.
Grannen blir hungrig och går därifrån.
Eller öppna en burk surströmming.
Eller ställ dig bakom och utstöt ljud samtidigt som du gör grimaser och mumlar något om död och förintelse över alla.
Börja mässa om att Jesus är nära och skrik något om att grannen måste göra bot annars hamnar denne i helvetet. Kan du lära dig monologen som munken gör i Det sjunde inseglet torde grannen snabbt pallra sig därifrån.

Se där ett antal effektiva sätt att komma fram först i kön och kommer få grannarna att undvika dig i alla framtid.
2026-09-15, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den frågan får du väl ställa till den som blockerar?
Hur tänker du dig att någon annan skulle "har tänkt" hur detta ska gå till?
Det är ju precis det som är problemet. Om personen står framför kodlåset och blockerar det kan jag inte använda kodlåset för att komma in. Jag frågar därför hur andra boende förväntas göra i den situationen.

Att säga ”fråga den som blockerar” löser inte problemet om personen inte flyttar på sig.
2026-09-15, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Köp en pizza. Ställ dig bakom grannen. Börja äta och vifta lite matos mot grannen och uttryck ditt gillande över din delikata pizza.
Grannen blir hungrig och går därifrån.
Eller öppna en burk surströmming.
Eller ställ dig bakom och utstöt ljud samtidigt som du gör grimaser och mumlar något om död och förintelse över alla.
Börja mässa om att Jesus är nära och skrik något om att grannen måste göra bot annars hamnar denne i helvetet. Kan du lära dig monologen som munken gör i Det sjunde inseglet torde grannen snabbt pallra sig därifrån.

Se där ett antal effektiva sätt att komma fram först i kön och kommer få grannarna att undvika dig i alla framtid.
Hahaha, jag får väl börja bära runt på en burk surströmming som standardutrustning då. 😄

Men seriöst: i mitt fall är problemet att porten kräver pinkod och att personen står så att kodlåset inte går att använda. Det är därför jag undrar hur man förväntas göra om personen inte flyttar på sig.
2026-09-15, 23:28
Medlem
Niggerrs avatar
Citat:
Flera gånger när jag har kommit tillbaka till min lägenhet i ett flerbostadshus med hyresrätter har jag varit med om att en granne står framför portkodslåset på ett sätt som gör att man inte kan komma in i trapphuset.

I det här huset måste man slå in en kod för att komma in i trapphuset. Om någon står framför låset och blockerar det går det därför inte att komma in.

Det här har hänt flera gånger, även mitt på dagen.

Min fråga är: Hur är det tänkt att andra boende ska kunna komma in i trapphuset och till sina lägenheter om någon står framför porten och blockerar kodlåset?

Är detta något som fler har varit med om?
Vågar du inte be personen flytta på sig? Då kanske du ska se till att personen flyttar på sig rent fysiskt istället?
2026-09-15, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niggerr
Vågar du inte be personen flytta på sig? Då kanske du ska se till att personen flyttar på sig rent fysiskt istället?
Att be personen flytta på sig är självklart det första man gör. Min fråga gäller situationen när personen faktiskt blockerar kodlåset och inte flyttar på sig. Då kvarstår problemet: hur ska jag komma in?
2026-09-15, 23:31
Medlem
Niggerrs avatar
Citat:
Att be personen flytta på sig är självklart det första man gör. Min fråga gäller situationen när personen faktiskt blockerar kodlåset och inte flyttar på sig. Då kvarstår problemet: hur ska jag komma in?
Man tar initiativet och flyttar på personen som inte flyttar på sig? Är det svårt att förstå?
2026-09-15, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Be vänligt att du behöver komma in i huset. Hjälper inte det så är det bara att köra en rundspark.
Självklart är det första man gör att be personen flytta på sig. Problemet är när personen inte gör det. Jag frågar hur man förväntas komma in då, eftersom porten hos mig endast öppnas med pinkod och kodlåset är blockerat.
2026-09-15, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niggerr
Man tar initiativet och flyttar på personen som inte flyttar på sig? Är det svårt att förstå?
Att fysiskt flytta på folk är knappast en rimlig standardlösning på ett problem med ett blockerat portkodslås. Jag frågar hur man kommer in när personen vägrar flytta på sig, inte hur man startar ett slagsmål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in