2026-09-15, 23:41
Medlem
Niggerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Att fysiskt flytta på folk är knappast en rimlig standardlösning på ett problem med ett blockerat portkodslås. Jag frågar hur man kommer in när personen vägrar flytta på sig, inte hur man startar ett slagsmål.
Vad är ditt problem egentligen?
Har du autism eller vad är det?
Om någon uppenbart vill jävlas med dig, så ger man tillbaka med samma mynt.
2026-09-15, 23:41
Medlem
Niggerrs avatar
Trolltråd.
2026-09-16, 00:26
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Självklart är det första man gör att be personen flytta på sig. Problemet är när personen inte gör det. Jag frågar hur man förväntas komma in då, eftersom porten hos mig endast öppnas med pinkod och kodlåset är blockerat.
Ta med dina HA-polare om du är rädd för att utföra en korrekt utförd rundspark!
2026-09-16, 02:01
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Flera gånger när jag har kommit tillbaka till min lägenhet i ett flerbostadshus med hyresrätter har jag varit med om att en granne står framför portkodslåset på ett sätt som gör att man inte kan komma in i trapphuset.

I det här huset måste man slå in en kod för att komma in i trapphuset. Om någon står framför låset och blockerar det går det därför inte att komma in.

Det här har hänt flera gånger, även mitt på dagen.

Min fråga är: Hur är det tänkt att andra boende ska kunna komma in i trapphuset och till sina lägenheter om någon står framför porten och blockerar kodlåset?

Är detta något som fler har varit med om?

Normalt löser sånt här sig automatiskt. Om det inte gör det finns bara två förklaringar:

1) Personen som står ivägen vill provocera för att testa var dina gränser går.
2) Du har autism och vet inte vilka sociala regler som gäller för när någon står ivägen.

Lösning: Om du vågar, närma dig kodlåset i normal takt utan att tveka, res armen och se ut som om du ska använda det, så kommer personen sannolikt flytta sig automatiskt. Om personen inte gör det, innan du krockar med honom, stanna och säg "ursäkta mig, jag ska knappa in koden" och vänta tills han flyttar sig. Sannolikt kommer då personen säga "oj då, ursäkta mig". Annars är personen ute efter att bråka, och då gäller helt andra regler. Det scenariot får du lösa med vapen isåfall.
2026-09-16, 02:29
Medlem
Citat:
Kan man öppna dörren med nyckel utan pinkod?

Ja, med nyckeln.
2026-09-16, 06:10
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Du får gärna påpeka vilken fråga du syftar på. Men att kalla mig troll eller ”efterbliven” besvarar fortfarande inte sakfrågan. Om någon står framför kodlåset så att en annan boende inte kan slå in koden, hur menar du att den personen ska komma in?

Du verkar inte speciellt smart som inte kan lista ut att frågan är ”Varför ber du inte personen flytta på sig?”

Det är det första inlägget, det har skrivits minst 5 ggr till och du har typ 1 annan fråga och du har inte svarat på den frågan folk ställt mest.. så ja du är uppenbarligen efterbliven.

Utan svar på den frågan kan vi inte hjälpa dig. Men låt oss leka med tanken att du frågar personen och personen inte vill flytta på sig, ja då ringer du självklart polisen.

Herregud den här tråden är så dum att klockorna stannar
2026-09-16, 07:16
Medlem
Citat:
Det är ju precis det som är problemet. Om personen står framför kodlåset och blockerar det kan jag inte använda kodlåset för att komma in. Jag frågar därför hur andra boende förväntas göra i den situationen.

Att säga ”fråga den som blockerar” löser inte problemet om personen inte flyttar på sig.

Jo, men jag undrar fortfarande över din formulering "hur det är tänkt" att andra ska komma in.
Förväntar du dig att någon annan redan haft samma sjuka fantasier som du och förutsatt detta scenario och tagit fram en lösning i förväg?
2026-09-16, 07:36
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Att fysiskt flytta på folk är knappast en rimlig standardlösning på ett problem med ett blockerat portkodslås. Jag frågar hur man kommer in när personen vägrar flytta på sig, inte hur man startar ett slagsmål.

Om personen vägrar flytta på sig trots att du ber denne och du inte vill ta till någon form av fysiskt våld så måste du ta hjälp av andra. Exempelvis välvilligt inställda grannar, familjemedlemmar, vänner eller polisen. Annars kommer du helt enkelt in i huset (om du inte kan välja en annan ingång).

Nu har du fått ditt svar och tråden kan förhoppningsvis låsas, alternativt flyttas till filosofi-forat.
Senast redigerad av Eadric.Streona 2026-09-16 kl. 07:48.
2026-09-16, 09:54
Moderator
evilhoneys avatar
Nu har vi nått rimlighetens ände här och läser tråden.
Vi ger i det längsta utrymme fö näven osannolika händelser men det finns en gräns när det blir rent trams.
Tråd låst.
//mod
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in