Citat:
Ursprungligen postat av
Valet2026
Flera gånger när jag har kommit tillbaka till min lägenhet i ett flerbostadshus med hyresrätter har jag varit med om att en granne står framför portkodslåset på ett sätt som gör att man inte kan komma in i trapphuset.
I det här huset måste man slå in en kod för att komma in i trapphuset. Om någon står framför låset och blockerar det går det därför inte att komma in.
Det här har hänt flera gånger, även mitt på dagen.
Min fråga är: Hur är det tänkt att andra boende ska kunna komma in i trapphuset och till sina lägenheter om någon står framför porten och blockerar kodlåset?
Är detta något som fler har varit med om?
Normalt löser sånt här sig automatiskt. Om det inte gör det finns bara två förklaringar:
1) Personen som står ivägen vill provocera för att testa var dina gränser går.
2) Du har autism och vet inte vilka sociala regler som gäller för när någon står ivägen.
Lösning: Om du vågar, närma dig kodlåset i normal takt utan att tveka, res armen och se ut som om du ska använda det, så kommer personen sannolikt flytta sig automatiskt. Om personen inte gör det, innan du krockar med honom, stanna och säg "ursäkta mig, jag ska knappa in koden" och vänta tills han flyttar sig. Sannolikt kommer då personen säga "oj då, ursäkta mig". Annars är personen ute efter att bråka, och då gäller helt andra regler. Det scenariot får du lösa med vapen isåfall.