2026-09-15, 18:12
Medlem
Du får låtsas trycka in koden på grannens mage. Om grannen frågar vad du gör, säg att du slår in portkoden.

Eller så får du göra något osvenskt som att be grannen flytta på sig.
2026-09-15, 18:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lägg ut en annons på Tradera, där du säljer dom som står ivägen.

Redan ikväll kommer någon hugande spekulant och hämtar dom, du får en slant också.
2026-09-15, 18:49
Medlem
Nej, har inte varit med om det. Om du inte vill be personen flytta på sig så kan du annars låsa upp med nyckeln också även om ni har portkod.
2026-09-15, 19:35
Medlem
Klart personen fattar att han står i vägen utan att man säger till denne.

Använd grannens ansikte till att trycka in portkoden.
Nästa gång du skall komma in så kommer inte grannen stå i vägen.
2026-09-15, 20:11
Medlem
Just idag sprang jag på en grannfru, nybliven pensionär faktiskt, hon ville gärna byta nummer ifall något händer. Så det var bra. 🤗

Men som jag sa i någon annan tråd så var grannsamverkan helt annorlunda i det ghettot jag kom ifrån, där kunde det komma tio neg roes varav en hade en fet bultsax och alla pratade med varandra i någon app.

Min granne är invandrare btw. Ska lära henne lite mer svenska. 😚
2026-09-15, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Nej, har inte varit med om det. Om du inte vill be personen flytta på sig så kan du annars låsa upp med nyckeln också även om ni har portkod.
Kan man öppna dörren med nyckel utan pinkod?
2026-09-15, 21:13
Medlem
IceEyess avatar
Är detta verkligen något att skapa en tråd om?

Lyft bort personen i fråga så är problemet löst.
2026-09-15, 21:38
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Flera gånger när jag har kommit tillbaka till min lägenhet i ett flerbostadshus med hyresrätter har jag varit med om att en granne står framför portkodslåset på ett sätt som gör att man inte kan komma in i trapphuset.

I det här huset måste man slå in en kod för att komma in i trapphuset. Om någon står framför låset och blockerar det går det därför inte att komma in.

Det här har hänt flera gånger, även mitt på dagen.

Min fråga är: Hur är det tänkt att andra boende ska kunna komma in i trapphuset och till sina lägenheter om någon står framför porten och blockerar kodlåset?

Är detta något som fler har varit med om?
Är det svårt att be person flytta på sig eller vad är problemet?
2026-09-15, 21:40
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Flera gånger när jag har kommit tillbaka till min lägenhet i ett flerbostadshus med hyresrätter har jag varit med om att en granne står framför portkodslåset på ett sätt som gör att man inte kan komma in i trapphuset.

I det här huset måste man slå in en kod för att komma in i trapphuset. Om någon står framför låset och blockerar det går det därför inte att komma in.

Det här har hänt flera gånger, även mitt på dagen.

Min fråga är: Hur är det tänkt att andra boende ska kunna komma in i trapphuset och till sina lägenheter om någon står framför porten och blockerar kodlåset?

Är detta något som fler har varit med om?
Be vänligt att du behöver komma in i huset. Hjälper inte det så är det bara att köra en rundspark.
2026-09-15, 21:50
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jag trollar inte

Varför svarar du inte på den mest relevanta frågan som ställs i tråden då ..

Enda det säger är väll att du antigen är efterbliven eller trollar
2026-09-15, 22:00
Medlem
erp.bs avatar
Är du dum eller?
2026-09-15, 22:24
Medlem
Citat:
Kan man öppna dörren med nyckel utan pinkod?

I vissa hyreshus går det. Pröva om det finns lås och din nyckel passar i det - nyckeln du har till lägenheten kan passa både i din enskilda lägenhetsdörr och i den gemensamma portdörren samtidigt.

Finns det ingen alternativ väg in, t ex vissa hyreshus med hiss har separat ingång för trapphuset?

Om inte annat om du upplever situationen som otrygg så prata med hyresvärd eller styrelsen beroende på om du hyr eller bor i bostadsrätt.

Fungerar inget så överväg att flytta till annan bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in