2026-09-15, 22:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Det är inte att bara. Den nuvarande tillfälliga sänkningen krävde tillstånd av EU. Så en eventuell förlängning kräver ett medgivande från EU.
Åhh nej. För gå emot EU har aldrig någon gjort. Hela sydeuropa gör det konstant så länge som möjligt inom allt om de tjänar på det. Jag skrev det igår och jag skriver det igen. Vad ska EU göra? Vi är nettobetalare, de vill ha oss kvar. Då får vi väl sanktionera dem tillbaka då genom att vägra betala. Då lär EU vika sig snabbt.
Citera
2026-09-15, 22:18
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Åhh nej. För gå emot EU har aldrig någon gjort. Hela sydeuropa gör det konstant så länge som möjligt inom allt om de tjänar på det. Jag skrev det igår och jag skriver det igen. Vad ska EU göra? Vi är nettobetalare, de vill ha oss kvar. Då får vi väl sanktionera dem tillbaka då genom att vägra betala. Då lär EU vika sig snabbt.
Jaja vi får se hur det blir med att Sverige går emot EU.
Citera
2026-09-15, 22:22
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det gör vi absolut men nu är jag nyfiken, hur ska du ordna med företagstransporter? Många, många är utländska lastbilar exempelvis. Allt de fraktar kommer bli dyrare även om hela den svenska lastbilsflottan hade ställt om till el vilket inte kommer hända på bra länge. Folk har det redan tight med höga matkostnader osv. Varje krona av höjt drivmedelspris drabbar alla priser exponentiellt och därmed även inflationen. I längden innebär högre inflation högre räntor osv. Men jag är nyfiken, hur ser din lösning ut? Jag vill ta bort alla skatter och avgifter för att transportera sig, hur vill du göra?

Förutom el istället för bensin så är mindre konsumtion en viktig del. Transporter har ökat extremt i samband med ökad konsumtion av prylar vi inte behöver. Alla behöver tänka om. Ställa om.

Flytta nödvändig och möjlig gods till tåg och/eller kombinera transportväg med lastbil och tåg är också det centralt. Hur lastbilschaufförer kör bidrar också till att få ned bensinförbrukning och därmed utsläpp.
Citera
2026-09-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Jaja vi får se hur det blir med att Sverige går emot EU.
Vi har ju överimplementerat tidigare så, "här kommer skatteåterbäringen", ..
Citera
2026-09-15, 22:30
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Kanske ska ni överväga kollektivt eller cykel?
Kanske du ska flytta till Adak och cykla ner till Malå. Lycka till
Citera
2026-09-15, 22:30
Medlem
Citat:
Förutom el istället för bensin så är mindre konsumtion en viktig del. Transporter har ökat extremt i samband med ökad konsumtion av prylar vi inte behöver. Alla behöver tänka om. Ställa om.

Flytta nödvändig och möjlig gods till tåg och/eller kombinera transportväg med lastbil och tåg är också det centralt. Hur lastbilschaufförer kör bidrar också till att få ned bensinförbrukning och därmed utsläpp.

Att skicka saker med lastbil igenom Europa är fortfarande billigare trots höga bränslepriser och avsevärt mycket snabbare än med med tåg.

De flesta lastbilar i Europa kör dessutom på HVO100.
Citera
2026-09-15, 22:51
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
"Får göra en V," kräva prisstopp på drivmedelspriset....😂😉

Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Inte en chans. Sverige har fått dispens från EU tillfälligt för att sänka priserna. Det resulterade i billigast drivmedel i EU. Det tror jag kmappast är troligt att EU tillåter fortsättas.

När jag var i Polen för cirka en månad sedan gjorde jag en jämförelse då

Bensin
Polen 15,44 sek, Sverige 15,90 sek

Diesel
Polen 17,50 sek, Sverige 20,50 sek

Polen har INTE begärt dispens från EU. Istället har de
1. Sänkt momsen på drivmedel till 8 % under perioder med höga priser
2. Tillfälliga statliga pristak på drivmedel genom sitt egna statliga stora oljebolag Orlen. BP, Shell m.fl. tvingas följa efter för att inte förlora alla kunder.

Folk måste sluta med tron att politiker inte kan kan göra något, vare sig det gäller migration eller bränslepriser, bara för att vi är med i EU. Politiker kan....om de vill tillräckligt mycket.
Citera
2026-09-15, 22:54
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Ok, tack för svar. Hade varit intressant att simulera våra olika alternativ och se vad folk hade föredragit. Alla behöver tänka om säger du? Jo visst till viss del, nu har jag bara handlat på internet en handfull gånger i mitt liv egentligen men vet ju en del som köper all möjlig skit och visst det kan vi skära in på men mat? Andra nödvändiga prylar som folk ändå behöver? Allt kommer bli dyrare oavsett om lastbilen levererar en vara i ett paket eller till en fysisk butik så du kan köpa sallad, deodorant eller ett par nya byxor när de andra blev för slitna. Varenda krona mer som det kostar att frakta kommer läggas på priset vilket bidrar till ännu högre matkostnader och ännu högre inflation, två saker som TIDÖ faktiskt av få saker lyckats med.

Sedan, jo visst, flytta till tåg är fine men tågen går inte överallt och vi vet alla hur bra järnvägsnätet funkar. Hade det varit bättre hade allt transporterats på räls redan. Det är önsketänkande. Vi kan göra så här, flytta över allt till tåg då och se till så att det inte blir en kostnads-och inflationsökning. SEN kan de öka drivmedelspriset. De börjar från fel ände.
Citera
2026-09-15, 23:00
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Jahopp, då var vi här.

Den senaste månaden har bensin och dieselpriserna gått spikrakt uppåt och kraftigare ökningar är att vänta.

Prisökningarna just nu består till största del på att priset på olja ökar till följd av krig och konflikter men snart väntas ytterligare ökningar då tidö-regeringens valfläsk löper ut.

Min gissning är att alla tidöväljare och framförallt Jimmie-snaskare kommer beskylla Magda för prisökningarna som kommer men de flesta ökningar som kommer nu och under vintern är sannolikt kopplat till antingen oljepriset eller att de tillfälliga säkningarna löper ut.

* Kommer tidöväljare och särskilt Jimme-snaskare förstå vad prisökningarna beror på?

* Är det dags att inse att vi behöver ställa om till ett fossilfritt Sverige istället för att fortsätta göra oss beroende av den smutsiga oljan?

Mvh, en som kör bensinbil och älskar bensinbilar men samtidigt är realistisk nog att förstå att det inte är hållbart i längden och att vi behöver ställa om.

Källa: Sveriges radio (länk)

Jaha? Och vilket pris är ”rätt” då? Enligt dig?
Citera
2026-09-15, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Nämen har man sett på fan. Hur vi än röstar får vi det sämre och sämre, varje gång. Men "rösta är viktigt!!!" kom ihåg det

Ingen normal människa röstar i mentalsjukhuset Swedenistan.
Citera
2026-09-15, 23:10
Medlem
[quote=mrsharpangel2|95956819]
Även om alla i världen slutar åka bil så stiger utsläppen för att befolkningen blir flera
Om 20år är vi 10 miljarder alla ska ha mat vatten osv hur tror ni det går med utsläppen då?

Men jag är absolut för en jätte höjning nu så vi slipper alla idioter i trafiken endast höginkomsttagare borde åka bil resten borde åka buss tåg osv deras tid är inte lika viktigt för samhället
Senast redigerad av hallalingen 2026-09-15 kl. 23:17.
Citera
2026-09-15, 23:33
Medlem
Citat:
Jahopp, då var vi här.

Den senaste månaden har bensin och dieselpriserna gått spikrakt uppåt och kraftigare ökningar är att vänta.

Prisökningarna just nu består till största del på att priset på olja ökar till följd av krig och konflikter men snart väntas ytterligare ökningar då tidö-regeringens valfläsk löper ut.

Min gissning är att alla tidöväljare och framförallt Jimmie-snaskare kommer beskylla Magda för prisökningarna som kommer men de flesta ökningar som kommer nu och under vintern är sannolikt kopplat till antingen oljepriset eller att de tillfälliga säkningarna löper ut.

* Kommer tidöväljare och särskilt Jimme-snaskare förstå vad prisökningarna beror på?

* Är det dags att inse att vi behöver ställa om till ett fossilfritt Sverige istället för att fortsätta göra oss beroende av den smutsiga oljan?

Mvh, en som kör bensinbil och älskar bensinbilar men samtidigt är realistisk nog att förstå att det inte är hållbart i längden och att vi behöver ställa om.

Källa: Sveriges radio (länk)
Hur i hela helvetet ska vi göra det när det går inte ditt pantade as!!

Anledningen till varför folk är emot "grön satsning" är för att det inte fungerar helt

Hur fkn efterblivna är ni?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in