2026-09-15, 21:41
Medlem
YP4XQs avatar
Nämen har man sett på fan. Hur vi än röstar får vi det sämre och sämre, varje gång. Men "rösta är viktigt!!!" kom ihåg det
Citera
2026-09-15, 21:42
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Kommer tidöväljare förstå detta, eller kommer det klagas vitt och brett på eventuell ny regering?
Då får väl regeringen bara förlänga det? Att det bara är tillfälligt betyder inte att det inte kan bli permanent heller.
Citera
2026-09-15, 21:44
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Kanske ska ni överväga kollektivt eller cykel?
THIS! Tydligen är det också vad alla i Norrland tycker då de fortsätter rösta rött. Dyra bensinpriser så ta cykeln era sopor. Trist att det är 5 mil till närmsta butik men ni röstade rätt iaf.
Citera
2026-09-15, 21:47
Medlem
Citat:
Kanske ska ni överväga kollektivt eller cykel?

På landsbygden har de flesta minst 2h med cykel eller kollektivt till jobbet. Alla bor inte i inne i stan. Kioskmongo.
Citera
2026-09-15, 21:48
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
THIS! Tydligen är det också vad alla i Norrland tycker då de fortsätter rösta rött. Dyra bensinpriser så ta cykeln era sopor. Trist att det är 5 mil till närmsta butik men ni röstade rätt iaf.

Ja jag tycker det är bra att bensinpriserna går upp. Jag tycker dock att det skulle regleras så att bensinen kostar mer i storstäder där kollektivtrafik finns och mindre i glesbygd där många är mer beroende av bil. Men det ska fasen inte vara billigt.
Citera
2026-09-15, 21:50
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttGroggluder
På landsbygden har de flesta minst 2h med cykel eller kollektivt till jobbet. Alla bor inte i inne i stan. Kioskmongo.

Jag har 1.5 mil till närmsta affär och det går inga bussar. Jag har dock valt att bosätta mig här så då får det kosta.
Citera
2026-09-15, 21:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Jag har 1.5 mil till närmsta affär och det går inga bussar. Jag har dock valt att bosätta mig här så då får det kosta.
Du ja, många har inte valt eller inte kunnat välja. De som är arbetslösa osv. De har inget val. Det blir att tanka eller svälta i princip. Dessutom kommer ALLA priser i samhället gå upp, matpriser, all import osv vilket givetvis skapar ännu mer inflation. Hur ska du stävja det? Ska vissa firmor få tanka billigare så dina paket kommer fram? Så att maten kan levereras? Ett samhälle mår som bäst om transporter är så billiga som absolut är möjligt. Helst skulle alla skatter på transport snarare tas bort. Både för kostnadernas skull och den inflationsdämpande effekten men också för att folk ska kunna välja själva vart och när de vill åka utan att det ska gräva grova hål i plånboken.

Men men, folk fortsätter rösta rött så de får skylla sig själva, jag vill inte höra ett enda ljud från Norrland, Värmland, Dalarna osv efter detta.
Citera
2026-09-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Har sett så många inlägg redan idag om att priserna gått upp och att det är magdas och vänsterns fel. Att en ny regering inte tillsatts TVÅ DAGAR efter valet och att tidö fortfarande sitter vid makten fattar folk helt enkelt inte.

Folk verkar inte heller förstå att sänkningarna är tillfälliga och finansieras av SKATTEPENGAR. Det är subventioner!

Blir så trött på hur obildade folk är. Nästan som man borde tvingas ta ett kunskapstest eller IQ-test innan man får rösta.

Det skulle ju bli tråkigt för vänstern. Men gärna för mig.
Citera
2026-09-15, 21:58
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Du ja, många har inte valt eller inte kunnat välja. De som är arbetslösa osv. De har inget val. Det blir att tanka eller svälta i princip. Dessutom kommer ALLA priser i samhället gå upp, matpriser, all import osv vilket givetvis skapar ännu mer inflation. Hur ska du stävja det? Ska vissa firmor få tanka billigare så dina paket kommer fram? Så att maten kan levereras? Ett samhälle mår som bäst om transporter är så billiga som absolut är möjligt. Helst skulle alla skatter på transport snarare tas bort. Både för kostnadernas skull och den inflationsdämpande effekten men också för att folk ska kunna välja själva vart och när de vill åka utan att det ska gräva grova hål i plånboken.

Men men, folk fortsätter rösta rött så de får skylla sig själva, jag vill inte höra ett enda ljud från Norrland, Värmland, Dalarna osv efter detta.

Vi tycker olika.
Citera
2026-09-15, 22:03
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du glömmer att EU nu blivit mer höger, snart kommer vänstersidan pratar om utträde.
Den va bra ;D
Citera
2026-09-15, 22:03
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Vi tycker olika.
Det gör vi absolut men nu är jag nyfiken, hur ska du ordna med företagstransporter? Många, många är utländska lastbilar exempelvis. Allt de fraktar kommer bli dyrare även om hela den svenska lastbilsflottan hade ställt om till el vilket inte kommer hända på bra länge. Folk har det redan tight med höga matkostnader osv. Varje krona av höjt drivmedelspris drabbar alla priser exponentiellt och därmed även inflationen. I längden innebär högre inflation högre räntor osv. Men jag är nyfiken, hur ser din lösning ut? Jag vill ta bort alla skatter och avgifter för att transportera sig, hur vill du göra?
Citera
2026-09-15, 22:13
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Då får väl regeringen bara förlänga det? Att det bara är tillfälligt betyder inte att det inte kan bli permanent heller.
Det är inte att bara. Den nuvarande tillfälliga sänkningen krävde tillstånd av EU. Så en eventuell förlängning kräver ett medgivande från EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in