2026-09-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ingen bryr sig om vart du bor, du är lika oviktig som din åsikt.
Hade du verkligen varit så nöjd med vart du bor så hade du inte suttit här och lipat över att folk ifrågasätter den trasiga bostadsmarknaden med saftiga övervärderingar. Du hade bara bott och varit nöjd.

Du sitter istället här och fantiserar om att jag bor i ett fritidshus i Hällingsåker och att jag inte har råd att bo på "ett bra ställe" och allt vad du nu hittat på. Faktum är att jag bor bra men självklart är det trist att jag behövde betala så dyra pengar för bostaden som egentligen borde kostat ungefär hälften av vad jag gav eftersom de är så groteskt övervärderade.

Detta ger mig en fantastisk sits. går priserna ner blir samhället bättre för bostäder blir billigare, går priserna upp får även jag ta del av denna "värdeökning" (som bara är fiktiv egentligen men imponerar tydligen på er kretiner)

Förbli bitter, det gör mig glad att se

Lol, vad är det med er boomers och detta överdrivna självförtroende?
Han är professor i nationalekonomi och du kan inte ens stava till "och"
Det är han som har koll och du som borde tillbaka till skolbänken för att skaffa lite basic kunskap om ekonomi.

Du har också klart och tydligt fel eftersom en bostad är inte en aktie.
En aktie är en värdetillgång som kan generera avkastning både genom värdeökningar och genom direkta avkastning via utdelning. Den representerar ett verkligt värde.
Bostadens "värdeökning" hänger på att det finns en dåre som i framtiden behöver betala dyrt för att köpa bostaden, bostaden du bor i genererar inga pengar av sig självt.
Att sedan likställa potential till uthyrning är att kringgå frågan, det är som att säga lönen som träffar kontot varje månad är kontots värdeökning. Helt befängt och i linje med din begränsade kunskap.

Du skriver helt jävla osammanhängande och obegripligt.
Du blandar bort korten och gör felaktiga påståenden som du senare backar från.

Du påstod att värdeökningen i bostaden ger lägre boendekostnad, när du pressats på detta byter du spår till att man kan låna med bostaden som säkerhet och fan vet allt vad du snurrar in dig i

Det är makalöst att folk som du inte bara går lösa utan tror att ni kan något när det är rent bullshit.
Du är åtminstone inte lika obegåvad som ekbo, det skall tilläggas för du förstår iaf något så när avgränsningar och ditt enda fel är att du tror man kan bli rik på att bo i en bostad som ökar i pris.
Ta det enkla skulle professon kunna ekonomi skulle han själv vara storm rik, men uppenbart kan han inte placera pengar o göra sig rik, svårare är det inte o utvärdea kunskapen.
Citera
2026-09-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ta det enkla skulle professon kunna ekonomi skulle han själv vara storm rik, men uppenbart kan han inte placera pengar o göra sig rik, svårare är det inte o utvärdea kunskapen.
Enligt din logik är nobelpristagare dummare än Trump eftersom han är rikare än dem...
Du är tämligen dum men du kan ju alltid trösta dig med att här i denna tråden är du inte ens nära bottenplatsen i intelligens för den håller ekbo stenhårt grepp om.

Det bör tilläggas här att om din samlade "förmögenhet" ligger i din bostad är du heller inte rik i den bemärkelsen som räknas. Vill du ändå framhålla att bostadsförmögenhet skall räknas så hittade jag att han äger en villa i Hägersten som är värd ~12-15 miljoner.

Så välj ditt sätt att ha fel på, antingen är bostads"rikedom" irrelevant och utifrån detta har du fel eller så är han rikare än du och därför har han rätt.

Citera
2026-09-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ingen bryr sig om vart du bor, du är lika oviktig som din åsikt.
Hade du verkligen varit så nöjd med vart du bor så hade du inte suttit här och lipat över att folk ifrågasätter den trasiga bostadsmarknaden med saftiga övervärderingar. Du hade bara bott och varit nöjd.

Du sitter istället här och fantiserar om att jag bor i ett fritidshus i Hällingsåker och att jag inte har råd att bo på "ett bra ställe" och allt vad du nu hittat på. Faktum är att jag bor bra men självklart är det trist att jag behövde betala så dyra pengar för bostaden som egentligen borde kostat ungefär hälften av vad jag gav eftersom de är så groteskt övervärderade.

Detta ger mig en fantastisk sits. går priserna ner blir samhället bättre för bostäder blir billigare, går priserna upp får även jag ta del av denna "värdeökning" (som bara är fiktiv egentligen men imponerar tydligen på er kretiner)

Förbli bitter, det gör mig glad att se

Lol, vad är det med er boomers och detta överdrivna självförtroende?
Han är professor i nationalekonomi och du kan inte ens stava till "och"
Det är han som har koll och du som borde tillbaka till skolbänken för att skaffa lite basic kunskap om ekonomi.

Du har också klart och tydligt fel eftersom en bostad är inte en aktie.
En aktie är en värdetillgång som kan generera avkastning både genom värdeökningar och genom direkta avkastning via utdelning. Den representerar ett verkligt värde.
Bostadens "värdeökning" hänger på att det finns en dåre som i framtiden behöver betala dyrt för att köpa bostaden, bostaden du bor i genererar inga pengar av sig självt.
Att sedan likställa potential till uthyrning är att kringgå frågan, det är som att säga lönen som träffar kontot varje månad är kontots värdeökning. Helt befängt och i linje med din begränsade kunskap.

Du skriver helt jävla osammanhängande och obegripligt.
Du blandar bort korten och gör felaktiga påståenden som du senare backar från.

Du påstod att värdeökningen i bostaden ger lägre boendekostnad, när du pressats på detta byter du spår till att man kan låna med bostaden som säkerhet och fan vet allt vad du snurrar in dig i

Det är makalöst att folk som du inte bara går lösa utan tror att ni kan något när det är rent bullshit.
Du är åtminstone inte lika obegåvad som ekbo, det skall tilläggas för du förstår iaf något så när avgränsningar och ditt enda fel är att du tror man kan bli rik på att bo i en bostad som ökar i pris.
En bostad ska man inte bo i hela livet, det är nu naturligt o byta bostad några gånger under ett liv, som sagt köp o sälj bostäder du med får du se att det generera pengar, genom inflation blir boendet billigare, det är även varför gamla stabila brf föreningar har låga avgifter, med låga avgifter genereras ett högre försäljnings värde. för 16 årsedan kunde du belåna bostande 100% många hus lägenheter har sedan dess mer än dubblats, många tre dubblats i pris, dvs avkastningen är då oändlig. visst det var dyrt för dessa som belåna sig 100% men inte efter enbart 10år när bostade mer än dubblat sig och helt plötsligt var man lågt belånad.

Vad många förstår är att bostäder kommer kosta mer framöver, dels får staten in mer intäkter, dels kostar alla renoveringar, underhåll osv mer, detta gör bostäder blir dyrare o dyrare. nu med ev sosse regering kommer man börja skatta fjärrvärmen hårdare, lägga på koldeoxidskatt osv.

Två ggr i livet har jag bott i hyresrätt, bägge gånger har jag halkat efter den ekonomiska utvecklingen, jag har trott som många nu kan inte bostäder stiga mer, men dom fortsätter upp.
Citera
2026-09-15, 19:17
Medlem
Citat:
Enligt din logik är nobelpristagare dummare än Trump eftersom han är rikare än dem...
Du är tämligen dum men du kan ju alltid trösta dig med att här i denna tråden är du inte ens nära bottenplatsen i intelligens för den håller ekbo stenhårt grepp om.

Det bör tilläggas här att om din samlade "förmögenhet" ligger i din bostad är du heller inte rik i den bemärkelsen som räknas. Vill du ändå framhålla att bostadsförmögenhet skall räknas så hittade jag att han äger en villa i Hägersten som är värd ~12-15 miljoner.

Så välj ditt sätt att ha fel på, antingen är bostads"rikedom" irrelevant och utifrån detta har du fel eller så är han rikare än du och därför har han rätt.

Men ta det enkla denna professor spåde nog som alla andra att vi kommer hamna i handelskrig osv när trump införde tullarna, ack så fel samtliga hade varenda professor i hela världen hade fel, börsen gick spikrakt upp, slog rekord. Trump visste bättre än exakt varenda en, börsen är beviset. det var den alla andra trodde skulle dyka med sina referenser från 1940-talets kris,. så dukriga är professorer på spå markanden, man vet ingenting hur allt utveckla sig inte ens nära.
Citera
2026-09-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
En bostad ska man inte bo i hela livet, det är nu naturligt o byta bostad några gånger under ett liv, som sagt köp o sälj bostäder du med får du se att det generera pengar, genom inflation blir boendet billigare, det är även varför gamla stabila brf föreningar har låga avgifter, med låga avgifter genereras ett högre försäljnings värde. för 16 årsedan kunde du belåna bostande 100% många hus lägenheter har sedan dess mer än dubblats, många tre dubblats i pris, dvs avkastningen är då oändlig. visst det var dyrt för dessa som belåna sig 100% men inte efter enbart 10år när bostade mer än dubblat sig och helt plötsligt var man lågt belånad.

Vad många förstår är att bostäder kommer kosta mer framöver, dels får staten in mer intäkter, dels kostar alla renoveringar, underhåll osv mer, detta gör bostäder blir dyrare o dyrare. nu med ev sosse regering kommer man börja skatta fjärrvärmen hårdare, lägga på koldeoxidskatt osv.

Två ggr i livet har jag bott i hyresrätt, bägge gånger har jag halkat efter den ekonomiska utvecklingen, jag har trott som många nu kan inte bostäder stiga mer, men dom fortsätter upp.

Hur många av er andra har lyckats skaffa den stora centrala bostaden för livet vid typ 35 alt
herrgården

Ahaaa - du talar om bostadskarriär - har exempel - köpte lite råttkåk i stuvsta huddinge nära föräldrarna rustade - tjänade o lurade sen av någon en BR Brevik 3a som var rutten så han fick den billigt o rustade upp den - köpte sedan kåk med runt 150 kvm + källare nära lidingö centrum. Han hade bra jobb där han kunde jobba mycket övertid - väldigt händig o duktig o arbetsam på jobb o hemma. Bra affärer - ja - hade inte haft möjlighet att köpa sista bostaden först - som alltid är min
rekommendation till Tummen-Mitt-I-Handen-Folk. +30 när han kom dit

Ytterligare exempel - har idag 300 kvm intill nockeby har bytt sig uppåt - han har inte gjort massa jobb själv - om han förbättrat o lejt vet jag inte - men varje byte har han tjänat o varje byte har han ökat sin lånebörda - bott något över 20 år idag. +40 när han kom dit

Och 271 kvm BR Strandvägen förstagångsköp - bodde dock i juste hyresOrättsCity5a innan.
Betalade 1 miljon - för det fick man tre enklare söderortsvillor o fyra radhus (men nog bara 2 av Dunderadhusen sköndal). Typ 35 år vid köp o har bott som en prins sen dess. Värde idag 30-50 mkr
En del säger börsen hade varit bättre - börsen o bo i hyresOrätt eller BR runkeby - hade det varit bättre.

Gemensamt för alla bostäder är att de inte säljs med reservation för äldrevård o handikapp - dvs de är alla bostäder för livet som de inte kommer att kapitalisera på vilket innebär att värdet i sig är ointressant - dock inte för arvingarna
Citera
2026-09-15, 20:59
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Om man vill bo så är det alternativet, jo.
Finns inga bostäder för det byggs inget eftersom bostadspriserna måste upp, enligt boomers.
Hjorten16 är perfekt exempel på detta och hans plan på att göra vinst på bostadsbristen. Detta är tankesättet som styr boomern, vi kan inte bygga för då minskar deras "förmögenhet"!

Nu byggs det ju massor av nya bostäder i Sverige, i ungefär samma takt som befolkningen växer. Det är därför den genomsnittliga boytan per person inte minskar, som den hade gjort i ett land med "bostadsbrist".
Citera
2026-09-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nu byggs det ju massor av nya bostäder i Sverige, i ungefär samma takt som befolkningen växer. Det är därför den genomsnittliga boytan per person inte minskar, som den hade gjort i ett land med "bostadsbrist".

Det här är överkurs för Wallincus. Jag tror du måste skicka med en lr två klickbara länkar i vart fall för att det ska fastna. Spelar ingen roll om det är nån fritidsförening lr dylikt men om du hittar nån slags motion från en EU-parlamentariker så har du honom definitivt.

På tal om Wallincus så måste han kliat bort sitt sista hår hur nu efter det ekbo postade om stigande byggkostnader. Kan inte ens föreställa mig hur den kognitiva dissonansen mår just nu. Vi får hoppas han (eller hans AI-agent) mår bra iaf.
Citera
2026-09-16, 00:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Det byggs mycket mer än befolkningen växer just nu. Befolkningsprognosen pekar typ mot en nedgång de kommande åren samtidigt som det byggs 25k bostäder per år.
Citera
2026-09-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det byggs mycket mer än befolkningen växer just nu. Befolkningsprognosen pekar typ mot en nedgång de kommande åren samtidigt som det byggs 25k bostäder per år.

Bra då kan man snart köpa ett äldre hus för mindre än produktionskostnaden/nypriset (precis som kläder o bilar) - de är ju ala begagnade
Citera
2026-09-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är inte jag som inte förstår.

Jag kan beskriva precis vad som händer i bankens balansräkning.

Riksbankens beskrivning vänder sig till svårt okunniga (som t ex du). Och är därför svårt slafsig så att ni skall förstå på eran nivå.

Det är inte så att banken "sätter in några pengar" utan banken skuldsätter sig till låntagaren. Och den skuldökningen bokförs under inlåning från allmänheten. Glöm det med "pengar". Detta handlar om fordringar.

Steg ett är att du visar att ditt påstående är sant.
Och det har du inte gjort.
Vilket var exakt vad jag sa från början... Bankerna tillåts "låna ut" pengar man inte har och sen tar man in ränta på dessa påhittade pengar, man har alltså haft all motivation att blåsa upp dessa påhittade pengar så mycket som möjligt för att tjäna så mycket ränta som möjligt.

Jo, jag har ju visat det. Du fick en sammanställning från SCB baserad på SCBs data samt lagfarter. Men det är så klart du blånekar ren fakta eftersom att den fullständigt raserar din världsbild och den grop du grävt för dig själv. Stockholm är dyrast, men procentuellt rusar bostadsmarknaden mycket mer i övriga landet då man ej slaget i lånetaken lika hårt där än. Det är inget påhitt och du kan själv kolla upp det, men det passar tydligen inte din världsbild så det är blåneka och vägra svara på frågan som gäller.

Jag antar att du inte vet hur man använder SCBs databas eftersom att du verkar ha svårt för att kolla upp det själv....

Du använder din webbläsare och går in här: https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0501__BO0501C/FastprisBRFRegionAr/

Sen klickar du i medianpris och väljer län. Sen väljer du vilka län och mellan vilka år du vill jämföra.

Då klickar vi i Örebro och Stockholm, sen kan vi välja alla år vi vill se. Låt säga 2011-2025.

Nu får du fram statistik som visar dig en ökning på flera hundra procent i Örebro medan Stockholm har en utveckling som ligger på under hundra procent.

Tror inte jag kan göra det enklare för dig, men du vill väl inte se fakta.
Citera
2026-09-16, 01:59
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Bra då kan man snart köpa ett äldre hus för mindre än produktionskostnaden/nypriset (precis som kläder o bilar) - de är ju ala begagnade
Det kan du redan på de flesta platser i Sverige. Är priset på villan högre än produktionskostnaden beror det nästan alltid på markvärdet.
Citera
2026-09-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Vilket var exakt vad jag sa från början... Bankerna tillåts "låna ut" pengar man inte har och sen tar man in ränta på dessa påhittade pengar, man har alltså haft all motivation att blåsa upp dessa påhittade pengar så mycket som möjligt för att tjäna så mycket ränta som möjligt.

Jo, jag har ju visat det. Du fick en sammanställning från SCB baserad på SCBs data samt lagfarter. Men det är så klart du blånekar ren fakta eftersom att den fullständigt raserar din världsbild och den grop du grävt för dig själv. Stockholm är dyrast, men procentuellt rusar bostadsmarknaden mycket mer i övriga landet då man ej slaget i lånetaken lika hårt där än. Det är inget påhitt och du kan själv kolla upp det, men det passar tydligen inte din världsbild så det är blåneka och vägra svara på frågan som gäller.

Jag antar att du inte vet hur man använder SCBs databas eftersom att du verkar ha svårt för att kolla upp det själv....

Du använder din webbläsare och går in här: https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0501__BO0501C/FastprisBRFRegionAr/

Sen klickar du i medianpris och väljer län. Sen väljer du vilka län och mellan vilka år du vill jämföra.

Då klickar vi i Örebro och Stockholm, sen kan vi välja alla år vi vill se. Låt säga 2011-2025.

Nu får du fram statistik som visar dig en ökning på flera hundra procent i Örebro medan Stockholm har en utveckling som ligger på under hundra procent.

Tror inte jag kan göra det enklare för dig, men du vill väl inte se fakta.

Det här var intressant i datavärlden med fiktiva 1or 0or pengar. Banken lånar alltså numer inte ut fysiska inlånade pengar - då kan ju en bank låna ut meer än inlåningen så länge lånen är bundna
o amorteringarna inga eller knappt något - några banker som gör detta - det här systemet är ju
förhållandevis nytt - kan det uppstå bankkrasch konkurs pga detta i någon bank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in