2026-09-15, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
När Sd växte var de det enda parti som förespråkade stram invandring samtidigt som de sade sig stå för sossepolitik i den ekonomiska politiken. Numera är alla partier utom C,Mp och V för stram migrationspolitik samtidigt som Sd stadigt förflyttat sig högerut vad gäller skatter,fördelningspolitik,välfärd.

För att inget vänsterparti vill samarbeta med SD eller minska migrationen. Vad har SD då för val om de vill få genom något av sin politik förutom att samarbete med högern? Det är ju den svenska vänstern och framförallt S som tvingat SD till höger istället för att få genom vänsterpolitik tillsammans med SD.

Notera att jag inte röstade SD av andra anledningar men detta tycker jag är skev kritik
Citera
2026-09-15, 16:37
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Tobias Hübinette har svaret:

Eftersom väljarna med utländsk bakgrund är så oerhört många i årets val och uppgår till en fjärdedel av hela väljarkåren (varav över hälften har utomeuropeisk bakgrund) och då 70% av dem röstade på oppositionen igår enligt SVT:s valundersökning så har de antagligen också avgjort valet till oppositionens fördel. Mycket tyder nämligen på att om enbart de infödda majoritetssvenskarna fick rösta så skulle Tidöpartierna ta hem valet och det gäller även om endast de nordiska och europeiska invandrarna och deras barn och efterkommande hade fått rösta igår.

https://tobiashubinette.wordpress.com/2026/09/14/valjarna-med-utomeuropeisk-bakgrund-fororsakade-s-nedgang-och-vs-uppgang-och-garanterade-att-opposit ionen-segrade-igar/

Många påstår att detta var planen hela tiden.

Ingen vågar dock sig på att förutse framtiden när det aldrig kommer bli en höger regering i Sverige igen.
Jag tror att om ett decennium anses socialdemokraterna vara för höger för väljarna. Målstolparna flyttas och radikaler partier på vänsterkanten kommer dra till sig röster.

Vissa journalister (och då räknar jag inte med de på Riks) påstår att redan idag begås hatbrott mot vita i Sverige. Kommer Vänsterpartiet ge mängdrabatt och villkorligt för sådan i framtiden?
Citera
2026-09-15, 16:50
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Många påstår att detta var planen hela tiden.

Ingen vågar dock sig på att förutse framtiden när det aldrig kommer bli en höger regering i Sverige igen.
Jag tror att om ett decennium anses socialdemokraterna vara för höger för väljarna. Målstolparna flyttas och radikaler partier på vänsterkanten kommer dra till sig röster.

Vissa journalister (och då räknar jag inte med de på Riks) påstår att redan idag begås hatbrott mot vita i Sverige. Kommer Vänsterpartiet ge mängdrabatt och villkorligt för sådan i framtiden?

Jo för Carl Bildt och Reinfeldt som släppte in mängder av invandrare hade någon lömsk vänster plan....

Lägg ner
Citera
2026-09-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
HAhahah vad är hans mindre smickrande sidor? Vad hände med hans brorsa?
Hans mindre smickrande är väl när han springer runt med järnrör på stan och bankar på folk.
Citera
2026-09-15, 16:58
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Hans mindre smickrande är väl när han springer runt med järnrör på stan och bankar på folk.
Hahah nu har du fått mig skratta 2 gånger idag, men på den tiden tror jag faktiskt att de tjänade på det när de var så små.

Men järnrören var väl någon annans fel det också.
Citera
2026-09-15, 17:01
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Fröken Snusk...

Ja och Fjällrävens typsnitt. Det finns gränser även för nynazister.
Citera
2026-09-15, 17:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det är ett dåligt val för SD, men att klassa det som ett valfiasko är nog att gå för långt ur en objektiv synvinkel.

SD hade momentum i förra valet, vilket alla vet är känsligt om ett parti hamnar i regeringsställning eller agerar stödparti. En faktor är att då kommer oundvikligen vissa väljare att bli besvikna när förhoppningarna ställs inför verkligheten.

Det var också av allt att döma så att en hel del moderata väljare ville sätta press på sitt huvudparti i invandringsfrågan och då röstade på SD istället för M. Nu har förmodligen en del av dem gått tillbaka till M.

Men med det i åtanke finns det flera förklaringar mer i detalj till det stora tappet. Jag gissar att besvikelsen hos väljarna som lämnat är störst med att de inte tycker SD levererat vad gäller invandringen och kombinerat det med att släppa igenom för mycket M-politik som försämrad a-kassa.

Det är alltså väljarna lite mer till vänster som gått från sin SD-röst.
Citera
2026-09-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jo för Carl Bildt och Reinfeldt som släppte in mängder av invandrare hade någon lömsk vänster plan....

Lägg ner

Bildt ville krossa den svenska arbetarrörelsen och importera massor av billig arbetskraft. Reinfeldt ville nog samma sak, men han ville nog också att det skulle komma in många mörkhyade människor i Sverige, eftersom han själv har en afrikansk anfader.
Citera
2026-09-15, 17:13
Medlem
För lite verkstad när det gäller stoppa folkutbytet.

För mkt fjäsk för moderaterna och Israel.

För lika moderaterna.

Företrädare som inte kan uttrycka sig.

För tråkiga för ungdomar.
Citera
2026-09-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreit4505
Enligt Tobias Andersson beror valnederlaget bland annat på att M, KD och L vägrade stoppa utrullningen av 200 000+ medborgarskap.

https://insikt24.se/tobias-andersson-om-vi-forlorar-sa-ar-det-pa-grund-av-att-vi-beviljat-200-000-medborgarskap/
Han har förmodligen helt rätt.
Citera
2026-09-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Rösterna från Thailand är inte räknade

KEK
Citera
2026-09-15, 17:54
Medlem
Åkesson och Henrik Vinge har blivit vänster extremister, thats why

och tjocka Karlsson som sprungit runt i riksdagshuset och käkat upp allas fikabröd hej vilt, det är helt ohållbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in