2026-09-15, 10:04
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det skulle nog va bra. Då skulle man kunna få upp alla slöfockar som inte röstade.

Det var "slöfockarna" som var orsaken till raset för (Sd). Jag har inget emot ett nyval!
Citera
2026-09-15, 10:05
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Därför tror statsvetaren att S bildar regering själva – och söker stöd högerut.

https://www.tv4.se/artikel/3HW8ma3pqdpqVTjPCuApuj/statsvetaren-haer-aer-den-mest-troliga-regeringskon
Citera
2026-09-15, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
V måste kalla kongress för att ändra tidigare beslut.
Hinner de göra detta innan årskiftet?

Ja det hinner de. Det går att hålla en digital extra kongress på en vecka högst.

Frågan är om de vill? Jag tror inte att de vill. Nooshi har högst medvetet tagit bort möjligheten att kompromissa här. Vill de inte så kommer en extra kongress hållas som vanligt i någon stad där hotell måste bokas, inbjudningar ordnas, etc. Då hinner de inte förrän nästa vår tidigast
Citera
2026-09-15, 10:08
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ja det hinner de. Det går att hålla en digital extra kongress på en vecka högst.

Frågan är om de vill? Jag tror inte att de vill. Nooshi har högst medvetet tagit bort möjligheten att kompromissa här. Vill de inte så kommer en extra kongress hållas som vanligt i någon stad där hotell måste bokas, inbjudningar ordnas, etc. Då hinner de inte förrän nästa vår tidigast
Ändringen av kongressbeslutet lär kosta Nooshi det högsta priset (avgång)
Citera
2026-09-15, 10:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det lutar inte mot extraval. Varför?

1 Sverige har ingen tradition av extraval

2 Det är dyrt. KD, L, MP och V har inte råd. Ett Caveat C är de som verkligen har råd. Men jag tror de kommer straffas i ett extraval och C är medvetna om det. L är vill inte ha ett extraval av andra skäl.
Det blir inget extraval. Ett nytt val hade bara stärkt den nuvarande effekten, att alla partier går framåt utom S + SD. Det förbättrar inte läget, det försämrar läget. och det som behövs är förnuft hos C. C är ett högerparti och Sverige är ett tydligt Högerland med 57% Högerröster mot 43% Vänster och det ska inte vara något problem att välja en statsminister. Till skillnad mot t.ex Tyskland där AFD fick 42% i senaste lokala valet och gamla S fick 8%.

Eftersom C styrs av känslofulla idiotkvinnor med hög utbildning så kommer de att motarbeta demokrati genom att vägra samarbeta med manspartiet SD som precis städat upp Sverige just för kvinnor. Det blir då männen i SD som får visa vett genom att avstå från regeringplatser och istället acceptera att de får dominera sakpolitiken via ett Tidö 2. Så kan C få någon meningslöst inkvoterad kvinnlig minister på plats i något meningslöst departement. Det är ändå SD som styr via sin pondus i Tidö-diskussionerna och vi män fattar det.
Citera
2026-09-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag ser faktiskt inte hur C och V ens sitter tillsammans i samma rum, ett gäng antisemitiska planekonomer och ett gäng judeälskare med företagsamhet som sitt främsta mål för Sverige.

Det ENDA de har gemensamt är deras hat av SD.
Historiskt har det räckt alldeles utmärkt.
Citera
2026-09-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
VPK gör inbjudan till C via media. Med en raljant klappa på huvudet ton. Tror inte detta är bästa sätt att få C på rätt humör.
https://efn.se/v-bjuder-in-c-till-samtal-nu-far-vi-bli-vuxna

"Kom på en kaffe och var vuxen" Den är för härlig, den gamla vänsterretoriken. V kaxar genast upp sig och känner såklart skadeglädje, när de gjort ett kanonval och får terra ett skadeskjutet borgerligt mittenparti. V är väl inte bäst lämpat att tala om vuxenhet ...

Vågar vi hoppas på en kreativ lösning, istället för en rödgrön röra, stödd av C? Vågar S sträcka ut en arm åt höger och driva ett par frågor med L eller M?

Kommer vi att få se ett nytt sorts politiskt lapptäcke, där sakfrågorna avgörs kors och tvärs, på helt nya sätt, tex genom en ohelig allians mellan S och M, under begränsad tid?

Jag tror inte att nån av våra partiledare är mogen den uppgiften ...

Ju mer jag tänker på skiten, desto mer tror jag på nyval.

Kaos blir det iaf. Oj oj oj

Att V gjort ett kanonval är ju dåligt bara det. Det är lite intressant att notera att V är det som V påstår att SD är: ett populistparti och ett farligt missnöjesparti, ett parti som inte gjort upp med sin sunkiga historia. Har V gjort upp med kommunismen? Tillåt mig skratta.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-15 kl. 10:20.
Citera
2026-09-15, 10:20
Medlem
Det mest skrämmande är att MP ökar de tre största städerna. Kommer bli ett helvete om detta fortsätter.

V ökade för de lyckades få många invandrare att rösta. Om SD kunde sluta skrämma upp vissa grupper av invandrare skulle de kunna sänka V.
Och jag tror dessutom inte att de som röstar på V vill ha planekonomi. De röstar i protest.

Dessutom borde man fundera på om vi ska ha kvinnlig rösträtt.
Högern har minskat brottsligheten och gett högre straff för brott mot kvinnor.
Men ändå röstar brudarna mot detta. Det är ju obegripligt.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-09-15 kl. 10:29.
Citera
2026-09-15, 10:31
Medlem
Niggerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det mest skrämmande är att MP ökar de tre största städerna. Kommer bli ett helvete om detta fortsätter.

V ökade för de lyckades få många invandrare att rösta. Om SD kunde sluta skrämma upp vissa grupper av invandrare skulle de kunna sänka V.
Och jag tror dessutom inte att de som röstar på V vill ha planekonomi. De röstar i protest.

Dessutom borde man fundera på om vi ska ha kvinnlig rösträtt.
Högern har minskat brottsligheten och gett högre straff för brott mot kvinnor.
Men ändå röstar brudarna mot detta. Det är ju obegripligt.
Sanningen är att många invandrare som sköter sig, jobbar och betalar skatt har fått SD om bakfoten. De tror att SD är ett parti som vill skicka hem dom till sina hemländer när det inte alls är så. Så SD har lite att arbeta med när det gäller förtydligande av sin politik gentemot de invandrare som faktiskt sköter sig.
Lite sorgligt är det.
Citera
2026-09-15, 10:34
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
VPK gör inbjudan till C via media. Med en raljant klappa på huvudet ton. Tror inte detta är bästa sätt att få C på rätt humör.
https://efn.se/v-bjuder-in-c-till-samtal-nu-far-vi-bli-vuxna

Haha det börjar bra. Vill inte ens prata med varandra över en kaffe.
Lär inte bli så stabilt kommande fyra år.
Citera
2026-09-15, 10:34
Medlem
De e dags att fimpa de små extrempajtierna
V o CP. De blockerar en stabil majoritetsregering.
Maggan ska istället söka sitt samarbete med
Tidöpartierna det är inte stor skillnad i politik
Utan endast i retoriken.
Citera
2026-09-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det lutar mot nyval

Tror jag inte. Nyval är garanterad förlust för vänstersidan. Folk kommer ju inte rösta på detta alternativet igen om de visar sig odugliga att få ihop det. Därför kommer vänstersidan få ihop det i elfte timmen på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in