2026-09-14, 07:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Källa på att det jag skrivit som metodkritik inte stämmer, tack.

Du har aldrig gett några som helst motargument när jag har förklarat exakt vad som är problemet med de olika testerna.

Att bara säga att jag är den enda som har invänt emot det är inte ett motargument och det är inte ens sant.

Det är ingen mening att argumentera med dig om du bara blundar för motargument.

Här försökte jag hjälpa dig genom att ge dig en alternativ hypotes som i alla fall verkade stämma fysiskt sett och resultatmässigt, och så hittar du på att jag skulle ha missförstått den.

Jag försökte alltså att visa att dina hypoteser som du trodde stenhårt på inte alls behöver vara korrekta och så svänger du direkt och hugger och hittar på att jag skulle ha trott att den studien skulle stärka tanken att det var en förfalskning.

Du är väldigt enkelspårig. Jag ville bara visa att din strålningsteori inte fungerar (vilket de studier som du hänvisar till faktiskt styrker) och gav dig en alternativ hypotes.

Och nej, strålningshypotesen är långt ifrån bevisad och strålning + bilirubin ger inte varaktig färgförändring och ingen alls om blodet redan har hunnit koagulera och bli brunt.

Och när det gäller studier så behöver du lära dig att en studieförfattares slutsats inte nödvändigtvis är ett etablerat vetenskapligt faktum.

Och det är hur som helst inte visat att en kortvarig engångsexponering för strålning (alltså vid uppståndelsen) skulle kunna ge den varaktiga röda färgen på blodet. Man visar visserligen att kontinuerlig UV-bestrålning av högbilirubinhaltigt blod kan ge en färgförändring som kvarstår efter fyra år, men deras experiment använde kontinuerlig strålning och visar inte att samma effekt uppstår efter en kortvarig strålningshändelse. Det visar heller inte att effekten kan uppstå i redan koagulerat och brunfärgat blod. Dessutom testade de en specifik UV-strålning, inte ”strålningshypotesen” i allmänhet.

Alltså, experimentet ger inte stöd för hypotesen att en enda kortvarig strålningshändelse i samband med uppståndelsen skapade den bestående röda färgen på blodet. Därmed inte sagt att inte annan strålning faktiskt skulle kunna orsaka det, jag säger bara att experimentet inte ger stöd för den hypotesen.

Nej, du har missförstått kritiken. Kritiken ”By omitting essential features of the artifact, it fails to advance understanding of the image formation process” riktas emot att Moraes inte tagit i beaktande alla andra aspekter i hur bilden ser ut (till exempel bildens ytlighet i tyget, baksidesbilden m.m.) som inte kan skapas genom den kontaktmetod som Moraes förespråkar. Man har inte sagt något emot hans 3D-modell om hur svepningen borde ha täckt kroppen, bara att slutsatsen att det skulle vara kontaktöverföring från en relief inte kan dras enbart av en modell eftersom det inte skulle ge alla de andra effekterna som faktiskt finns.

Faktum kvarstår att Moraes 3D-modell faktiskt är väldigt välgjord och realistisk. Observera att ingen kritik riktades mot att modellen skulle vara felaktig, utan all kritik riktades mot slutsatsen, vilket är helt korrekt.
Ingenstans i kritiken säger man däremot att den geometriska 3D-modellen eller själva beräkningen av kontaktpunkterna skulle vara felaktig, så modell A är hur det borde bli från ett tyg som lagts över en kropp.

Det som kritiserades är att det faktum att modellen är en realistisk geometrisk rekonstruktion inte nödvändigtvis är samma sak som att den bevisar att bilden skett genom kontaktöverföring från en lågrelief. Det är själva poängen i invändningen ”By omitting essential features of the artifact, it fails to advance understanding of the image formation process.”

Och Moraes själv svarade på denna kritik så här:
The presented criticisms disregard the declared scope of the research, which is strictly methodological in nature, focused on evaluating morphological deformation in the projection of the body onto fabric. The exclusive use of the frontal region, the choice of visual sources, and the historical contextualization based on tomb effigies are consistent with the proposed objective and find precedent studies. The response emphasizes the transparency of the data, the replicability of the experiment, and the legitimacy of the adopted scientific approach, refuting the allegations of conceptual or historical flaws.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/arcm.70112

Men om du alltså hävdar att själva modellen är "opålitlig" eller felaktig, då vill jag att du anger vilka konkreta delar av geometrin eller simuleringen som är felaktiga eller hänvisar till en källa som förklarar de geometriska felen i presentationen. Alltså, källa, tack.
Oj vilken text, vart ska jag ens börja. Okej blodfärgen verkar ganska avklarad, jag tolkar det inte riktigt som att bilirubin + strålning inte skulle fungera bara att det inte är helt bevisat, men skitsamma.

Angående Moraes 3d-studie så vill du säkert att jag ska ge mig in i dessa tekniska diskussioner med dig om geometri, 'ortogonal projektion', 3d mjukvara och allt vad det är. Det skulle jag kunna göra, och det skulle vara riktigt energikrävande, men jag tror jag har en bättre ide.

Som vi lärde oss med texten om de flygande grisarna så är det möjligt att inte kunna tekniskt beskriva varför en slutsats är falsk, men fortfarande veta att den är det. Om jag frågade dig, hur vet du att grisar inte kan flyga, vad skulle ditt svar vara? Antagligen något i stil med 'det bara är så'. Allt i ditt liv hittills har lärt dig att grisar inte kan flyga även om du inte kan förklara varför rent vetenskapligt och detaljerat.

Lite så känner jag med 'debunkande' studier av svepningen så som Moraes, Garlaschelli m.m.
Jag förstår att du ser dessa studier och gärna vill använda dom för att styrka ditt fall, och du som jobbar med tekniska saker har säkert förmågan att utveckla deras resonemang och bygga ett fall som låter trovärdigt för mindre kunniga med tekniskt språk och avancerad meningsbyggnad.

För min egen del så är jag inte det minsta 'oroad' över dessa studier, jag har undersökt svepningen tillräckligt mycket för att kunna läsa rummet och veta ungefär var saker står i den stora helheten, dessa studier orsakar mig ingen kognitiv dissonans och jag tycker det mest är irriterande hur skeptiker använder dessa studier för att avvisa svepningen.

Jag tycker det är ganska självklart att eftersom det finns många ateister i världen så skapas det såklart ett stort driv att motbevisa svepningen, och att några enstaka studier finns som påstår sig göra det är ingenting konstigt för mig, det är vad som borde förväntas om vi antar att svepningen är autentisk. Tvärtemot hade det varit ännu mer misstänksamt om ingen 'motståndarsida' fanns, jag har för mig att inom vetenskap är det ett stort varningstecken om en slutsats, ett område, en studie eller någonting alls aldrig blivit kritiserat. Det innebär antagligen bias och att ingen på riktigt utmanat slutsatsen.

Hur som helst, nu vidare till mitt själva bemötande av Moraes studie, som jag kommer göra lite annorlunda än du antagligen förväntade dig.

Moraes studies titel är "3D analysis reveals Shroud of Turin image likely came from sculpture, not Jesus’ body". Den antyder att bilden är skapad från en skulptur, som ett konstverk.

https://www.shroud.com/78conclu.htm
However, there are no chemical or physical methods known which can account for the totality of the image, nor can any combination of physical, chemical, biological or medical circumstances explain the image adequately.

It is not the product of an artist
STURP har bevisat att bilden inte är ett konstverk och kan inte ha skapats genom kontakt med en skulptur.

https://academicjournals.org/journal/sre/article-full-text-pdf/080a92329177
there is a general agreement to conclude beyond any doubt that the TSM image is that of a real human body that died after having suffered from Roman crucifixion
https://www.shroud.com/pdfs/Chemical%20Investigation%20%20Heller%20Adler%20198 1%20OCR.pdf
These conclusions are further supported by the UV photographic studies which show serum halo effects about the scourge marks and at the margins of blood clots. That such a chemically and anatomically correct representation could have been produced by any means other than direct contact of the cloth with a wounded human body is difficult to conceive.
https://www.shroud.com/pdfs/ohiofaccini2.pdf
Summing up the consequences of the data presented here below, from a rational scientific and forensic viewpoint, it is certain beyond any reasonable doubt that the TS did envelop a dead human body.
Det är bevisat att svepningen innehållit en riktig död människokropp. Detta invaliderar hela Moraes studie som går ut på att svepningen är skapad från en skulptur.

Så lätt är det. Jag vet att det finns studier och forskare som har motbevisat Moraes geometrislutsatser också, men jag behöver inte ens ge mig in i det, detta räcker för att bevisa att Moraes har fel.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-14 kl. 07:28.
Citera
2026-09-14, 08:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Oj vilken text, vart ska jag ens börja. Okej blodfärgen verkar ganska avklarad, jag tolkar det inte riktigt som att bilirubin + strålning inte skulle fungera bara att det inte är helt bevisat, men skitsamma.

Angående Moraes 3d-studie så vill du säkert att jag ska ge mig in i dessa tekniska diskussioner med dig om geometri, 'ortogonal projektion', 3d mjukvara och allt vad det är. Det skulle jag kunna göra, och det skulle vara riktigt energikrävande, men jag tror jag har en bättre ide.

Som vi lärde oss med texten om de flygande grisarna så är det möjligt att inte kunna tekniskt beskriva varför en slutsats är falsk, men fortfarande veta att den är det. Om jag frågade dig, hur vet du att grisar inte kan flyga, vad skulle ditt svar vara? Antagligen något i stil med 'det bara är så'. Allt i ditt liv hittills har lärt dig att grisar inte kan flyga även om du inte kan förklara varför rent vetenskapligt och detaljerat.

Lite så känner jag med 'debunkande' studier av svepningen så som Moraes, Garlaschelli m.m.
Jag förstår att du ser dessa studier och gärna vill använda dom för att styrka ditt fall, och du som jobbar med tekniska saker har säkert förmågan att utveckla deras resonemang och bygga ett fall som låter trovärdigt för mindre kunniga med tekniskt språk och avancerad meningsbyggnad.

För min egen del så är jag inte det minsta 'oroad' över dessa studier, jag har undersökt svepningen tillräckligt mycket för att kunna läsa rummet och veta ungefär var saker står i den stora helheten, dessa studier orsakar mig ingen kognitiv dissonans och jag tycker det mest är irriterande hur skeptiker använder dessa studier för att avvisa svepningen.

Jag tycker det är ganska självklart att eftersom det finns många ateister i världen så skapas det såklart ett stort driv att motbevisa svepningen, och att några enstaka studier finns som påstår sig göra det är ingenting konstigt för mig, det är vad som borde förväntas om vi antar att svepningen är autentisk. Tvärtemot hade det varit ännu mer misstänksamt om ingen 'motståndarsida' fanns, jag har för mig att inom vetenskap är det ett stort varningstecken om en slutsats, ett område, en studie eller någonting alls aldrig blivit kritiserat. Det innebär antagligen bias och att ingen på riktigt utmanat slutsatsen.

Hur som helst, nu vidare till mitt själva bemötande av Moraes studie, som jag kommer göra lite annorlunda än du antagligen förväntade dig.

Moraes studies titel är "3D analysis reveals Shroud of Turin image likely came from sculpture, not Jesus’ body". Den antyder att bilden är skapad från en skulptur, som ett konstverk.

https://www.shroud.com/78conclu.htm
However, there are no chemical or physical methods known which can account for the totality of the image, nor can any combination of physical, chemical, biological or medical circumstances explain the image adequately.

It is not the product of an artist
STURP har bevisat att bilden inte är ett konstverk och kan inte ha skapats genom kontakt med en skulptur.

https://academicjournals.org/journal/sre/article-full-text-pdf/080a92329177
there is a general agreement to conclude beyond any doubt that the TSM image is that of a real human body that died after having suffered from Roman crucifixion
https://www.shroud.com/pdfs/Chemical%20Investigation%20%20Heller%20Adler%20198 1%20OCR.pdf
These conclusions are further supported by the UV photographic studies which show serum halo effects about the scourge marks and at the margins of blood clots. That such a chemically and anatomically correct representation could have been produced by any means other than direct contact of the cloth with a wounded human body is difficult to conceive.
https://www.shroud.com/pdfs/ohiofaccini2.pdf
Summing up the consequences of the data presented here below, from a rational scientific and forensic viewpoint, it is certain beyond any reasonable doubt that the TS did envelop a dead human body.
Det är bevisat att svepningen innehållit en riktig död människokropp. Detta invaliderar hela Moraes studie som går ut på att svepningen är skapad från en skulptur.

Så lätt är det. Jag vet att det finns studier och forskare som har motbevisat Moraes geometrislutsatser också, men jag behöver inte ens ge mig in i det, detta räcker för att bevisa att Moraes har fel.

Okej, du har visat att du helt enkelt inte kan diskutera, hejdå.
Citera
2026-09-14, 08:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Okej, du har visat att du helt enkelt inte kan diskutera, hejdå.
Jag pekar på konsensus, du pekar på ditt tekniska prat(som gång på gång visat sig vara felaktigt). Är det så vi ska summera debatten hittills?
Citera
2026-09-14, 17:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag pekar på konsensus, du pekar på ditt tekniska prat(som gång på gång visat sig vara felaktigt). Är det så vi ska summera debatten hittills?

Ja, att du pekar på en hävdad konsesnsus som inte existerar utanför sindonologerna och att du inte förstår det tekniska och tror att det är felaktigt. Så är läget.
Citera
2026-09-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ja, att du pekar på en hävdad konsesnsus som inte existerar utanför sindonologerna och att du inte förstår det tekniska och tror att det är felaktigt. Så är läget.

Herrejävlaranamma. Att du orkar. Jag är imponerad.
Nåväl.....frågan återstår; hur många tror du Baksmaken har övertygat att bli kristna tack vare den famösa svepningen?
Med vår bakgrund torde vi kunna ha en initierad gissning/teori. Min gissning är noll personer.😁
Citera
2026-09-14, 19:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nåväl.....frågan återstår; hur många tror du Baksmaken har övertygat att bli kristna tack vare den famösa svepningen?
Med vår bakgrund torde vi kunna ha en initierad gissning/teori. Min gissning är noll personer.😁

Att bli kristen baserat på svepningen är väldigt konstigt, man måste ha lutat ordentligt åt det hållet redan innan i så fall.

Det som jag tycker intressant är vilken nivå av självorsakad blindhet som krävs för att tro att svepningen är äkta när det ju går att visa att bilden inte kan vara en god representation av ett faktiskt tyg som lagts över en verklig kropp. Och tydligen är det ett känt problem sedan 1902, alltså att ansiktet inte ser ut som en duk lagd över ansiktet borde göra, utan visar en bild som är resultatet av vinkelräta projektionslinjer mot ett plan.

Det är lätt att visa för sig själv hur en bild på en duk som lagts över ett ansikte borde se ut med hjälp av av ett papper, så som jag beskrev, så varför fortsätter de att tro?
Citera
2026-09-14, 19:16
Medlem
Citat:
Korrekt.
Det är i princip ingen som har börjat tro att kristendomen är sann till följd av de ”bevis” och argument som troende presenterar, inklusive de själva.
I annat fall är det ju bara att låta bli att indoktrinera sina barn i kristendomen och i stället presentera dessa sylvassa bevis och argument för dem när de har åldern inne, så kommer de direkt se att kristendomen är rimlig att tro på.
Citera
2026-09-14, 19:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är möjligt att turinsvepningen är det mest vetenskapligt undersökta objektet i mänsklighetens historia. Den mest vetenskapligt undersökta historiska artifakten är den är jag någorlunda säker på.

Sindonologer kallas de som undersöker svepningen. Det är väl deras konsensus som räknas? För att vara helt ärlig så tror jag inte att du förstår det tekniska heller, men du är bra på att låtsats som att du gör med med tekniska ord. Det jag menar är att om folk som är riktiga forskare, kemister och allt möjligt har studerat tyget i årtionden och är säkra på att du har fel, kan du verkligen ha förstått ämnet?
Citat:
Att bli kristen baserat på svepningen är väldigt konstigt, man måste ha lutat ordentligt åt det hållet redan innan i så fall.

Det som jag tycker intressant är vilken nivå av självorsakad blindhet som krävs för att tro att svepningen är äkta när det ju går att visa att bilden inte kan vara en god representation av ett faktiskt tyg som lagts över en verklig kropp. Och tydligen är det ett känt problem sedan 1902, alltså att ansiktet inte ser ut som en duk lagd över ansiktet borde göra, utan visar en bild som är resultatet av vinkelräta projektionslinjer mot ett plan.

Det är lätt att visa för sig själv hur en bild på en duk som lagts över ett ansikte borde se ut med hjälp av av ett papper, så som jag beskrev, så varför fortsätter de att tro?
Okej så låt oss gå igenom det här.

Först hävdade du att blodet var färg p.g.a. mccrone. Du kom med ett massa tekniskt prat där det mesta var från AI som du genererat med ledande premisser och förbestämda slutsatser. Du råkade t.o.m. få med en påhittat forskare, felcitat, missrepresenterade papper, påhittade konsensus och allt möjligt. Du var jättesjälvsäker och menade att du förstog det här. Till slut fick du överge hela grejen för att det blev uppenbart att du hade fel när de faktiska källorna, den nuvarande konsensus och den vetenskapliga situationen sade emot dig och att mccrones färgteori är en död teori idag hur mycket du än sörjer den.

Senare menade du att bilden inte var anatomiskt korrekt. Jag visade tiotals källor som alla sade att bilden är helt anatomiskt perfekt och att det i princip är oförnekbart att det legat en riktig kropp i svepningen. Du reagerade genom att medvetet missförstå citaten. Du tolkade: "det måste ha legat en riktig kropp i svepningen" som "några sår kanske såg korrekta ut" p.g.a. ren förnekelse och vägrade acceptera vad det faktiskt stog. Du var självsäker som vanligt.

Sen försökte du utmana denna starka konsensus med dina tekniska texter och jag orkade inte svara för det såg ut som AI, vilket jag för att vara ärlig fortfarande tror att det var. Jag tror inte på ditt prat om att du programmerat ditt tangentbord till att skriva som AI, att du strukturerat dina texter som AI, att dina bindestreck är AI för att du kopierade "en enda rad" och att du är expert inom 20 vetenskapliga ämnen. Jag tar positionen att din näsa växer här, fast jag kan såklart inte vara 100%.

Sen försökte du säga att proportionerna var fel. Du var helt självsäker. "Haha, det kan ju vem som helst se! Testa själv! Lägg dig på golvet bara!". Detta höll du på med länge, du vägrade överväga de källor som sa att kroppen var anatomiskt perfekt utan hävdade istället "vem bryr sig, om inte jag kan nå dit på golvet så spelar det ingen roll". Till slut hittade jag en studie med en 3d skanning från en studie av anatomiska proportioner som visade att du antog fel kroppsställning i ditt golvtest. Du fick överge den punkten.

Nu kommer du med Moraes studie som säger att bilden borde vara bredare. Jag visar källor som säger att det är fel och dessutom andra källor som slår ner de pelare som studien står på. Du ignorerar detta och kommer med lite avancerat prat om ortogonisk projektion och vad det nu är, du är självsäker som vanligt. Tycker du dig inte se ett mönster? Kan det vara så att din förståelse inte riktigt når lika långt som din självsäkerhet? Kan det vara så att din 'tekniska förståelse' inte riktigt är högre än alla andra forskare?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-14 kl. 20:00.
Citera
2026-09-14, 19:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Korrekt.
Det är i princip ingen som har börjat tro att kristendomen är sann till följd av de ”bevis” och argument som troende presenterar, inklusive de själva.
I annat fall är det ju bara att låta bli att indoktrinera sina barn i kristendomen och i stället presentera dessa sylvassa bevis och argument för dem när de har åldern inne, så kommer de direkt se att kristendomen är rimlig att tro på.
För att vara helt ärlig så känns det som att allt detta debatterna har fått mig att inse hur irationella ateister faktiskt är. En del ateister här på flashback har ju varit helt skruvade. Jag vill inte nämna namn och ingen av er jag svarar på här har varit bland de mest skruvade, men jag tror jag börjat förstå ateism bättre i alla fall. Ateism verkar vara vad som händer när arrogansen tagit förståndet som gisslan.

Att övertyga någon som inte vill bli övertygad är såklart omöjligt. Det går alltid att rättfärdiga sin icke-övertygelse på något sätt för sig själv. Att försöka övertyga en ateist känns lite som att försöka övertyga en envis gamling om någonting den fick lära sig var fel när den var ung, det är frustrerande och omöjligt. Det är där det här med ett mjukt och hårt hjärta kommer in, när hjärtat blir hårt tappar det möjligheten att se saker på nya sätt och överväga nya alternativ, istället så fastnar man i samma tankemönster och attitiyd. Någon med ett hårt hjärta ser inte längre än sitt egna perspektiv.
Citera
2026-09-14, 20:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nu kommer du med Moraes studie som säger att bilden borde vara bredare. Jag visar källor som säger att det är fel och dessutom andra källor som slår ner de pelare som studien står på. Du ignorerar detta och kommer med lite avancerat prat om ortogonisk projektion och vad det nu är, du är självsäker som vanligt. Tycker du dig inte se ett mönster? Kan det vara så att din förståelse inte riktigt når lika långt som din självsäkerhet? Kan det vara så att din 'tekniska förståelse' inte riktigt är högre än alla andra forskare?

Jag orkar bara med den här delen nu. Det är ju helt uppenbart att du inte ens förstår de källor som du hänvisar till.

Du visade inte alls någon källa som säger att Moraes studie var felaktig i annat än slutsatsen. Jag visade ju till och med citat från studien där de specifikt bekräftade att Moraes hade rätt om ansiktet. Hur dum får man vara?
Citera
2026-09-14, 20:24
Medlem
Citat:
För att vara helt ärlig så känns det som att allt detta debatterna har fått mig att inse hur irationella ateister faktiskt är. En del ateister här på flashback har ju varit helt skruvade. Jag vill inte nämna namn och ingen av er jag svarar på här har varit bland de mest skruvade, men jag tror jag börjat förstå ateism bättre i alla fall. Ateism verkar vara vad som händer när arrogansen tagit förståndet som gisslan.

Att övertyga någon som inte vill bli övertygad är såklart omöjligt. Det går alltid att rättfärdiga sin icke-övertygelse på något sätt för sig själv. Att försöka övertyga en ateist känns lite som att försöka övertyga en envis gamling om någonting den fick lära sig var fel när den var ung, det är frustrerande och omöjligt. Det är där det här med ett mjukt och hårt hjärta kommer in, när hjärtat blir hårt tappar det möjligheten att se saker på nya sätt och överväga nya alternativ, istället så fastnar man i samma tankemönster och attitiyd. Någon med ett hårt hjärta ser inte längre än sitt egna perspektiv.

Hade du något svar på inlägget du citerade? Om du ser något irrationellt där så kan du ju peka ut vad det skulle vara, i stället för att häva ur dig en massa irrelevant och substanslöst nonsens.
Citera
2026-09-14, 20:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

https://www.shroudofturin.com/Resources/ShroudVerticalAlignmentoftheFrontalImage.pdf
Thus, based on visual inspection of the computed statues, it would appear as though only a
vertical mapping provides a reasonably consistent relationship between a "shrouded" body and
the Shroud image. Such a mapping allows us to start a body surface computation with a cloth
surface corresponding to an actual enshrouded body and compute a realistic 'body surface"
from the given Shroud image. Further, the computed body surface when draped with a cloth
model of the Shroud appears to give nearly the same draping geometry as originally assumed

These subjective impressions can be quantitatively substantiated. This is done in Appendix B
where it is shown that (1) significant planar anatomical distortions exist in the Shroud image,
(2) these distortions can be reasonably accounted for by an image process that maps body
features vertically upward to a cloth draping naturally over a body, and (3) the perpendicular
to-the-cloth mapping between the same body and cloth surfaces would generate planar image
distortions in the Shroud image that are too great to be accounted for by natural anatomical
variations. Thus, from this analysis, we conclude that only a vertical (or near vertical) mapping
describes the frontal image patterns on the Shroud image in an internally consistent way.
https://www.asnt.org/standards-publications/blog/the-mysteries-of-the-shroud-of-turin
Many, if not most, Shroud researchers believe the images were formed by radiation. Only vertically collimated radiation emitted from the body can communicate to the Shroud the information that is encoded in the images and deliver this information in a focused manner (Rucker 2020b). This would be necessary to produce the good resolution front and dorsal images with the correct width of the face while not producing images of the sides of the body or the top of the head.

Radiation is the only option that can satisfy these requirements

the radiation must have been vertically collimated. The radiation being vertically collimated is also the best option to produce the realistic width of the face that is on the Shroud
https://www.academia.edu/9063899/The_Turin_Shroud_was_not_flattened_before_the_imag es_formed_and_no_major_image_distortions_necessari ly_occur_from_a_real_body
In other words, after the Shroud was laid on top of a body, no forceful flattening occurred before the images formed. Moreover, the argument that the top half of the Shroud could not have been draping a real body when the images formed, to avoid prominent image distortions, is shown to be incorrect. If a cloth is appropriately laid on the front part of a body, and a body image forms by a vertical projection on the cloth, no major image distortions occur
https://www.researchgate.net/publication/228935503_Numerical_analysis_of_mutual_radiation_e ffects_of_complex_surfaces
In order to better understand the mechanism that could have generated the body image, a numerical simulation of the effects of radiation caused by complex surfaces such as face and hands on a wrapping cloth are studied in this paper. Based on the Lambert law, a mathematical model of radiation was built to simulate the effects of different kinds of radiation such as uniform emissivity, variable emissivity typical of non-metallic materials, and uni-directional emissivities in different directions. The best images are obtained when an uni-directional emissivity normal to the skin surface is considered.
Så det verkar som att strålning fungerar när allt kommer kring och Moraes icke-vetenskapliga studie inte är så cool egentligen.
Moraes testade ju även kontaktgeometri, inte strålningsgeometri så bara det är ju ganska viktigt. Hur ska det kunna säga någonting alls om strålningsgeometri om det inte var vad som testades?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-14 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in