Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Jag hejar inte på någon. För mig finns inget vinna eller förlora, jag försöker förstå vad som faktiskt har hänt.
Men ja, jag tycker att både Totius och Ugglan resonerar mer reflekterande än du gör, eftersom de åtminstone försöker väga in flera delar av förloppet. Ett LVU uppstår inte i ett vakuum. Ska man förstå varför ett sådant beslut fattas måste man titta på hela kedjan, vården, familjedynamiken, skolan, LSS/assistansen, kommunikationen och vad som förändrats över tid.
Att välja bort vissa delar bara för att de inte passar den egna bilden gör inte analysen mer korrekt, bara mer ensidig.
Om du vill veta vad som hänt? Varför läser du inte det material som finns tillgängligt? Vi har inte mer än det att diskutera i denna tråd.
Det vi har att gå på är information från de som faktiskt läst orignialhandlingarna, som exempelvis Kalibers journalister, vittnesförhör i domarna, information från visselblåsaren och förstås den externa utredaren.
Väger man samman allt så finns det inte så mycket att disktura annat än hur i hela friden kunde tjänstemän från soc och politiker låta placeringen forgå, när de visste att den var felaktig och olaglig.
Och varför har chef efter chef köpts ut? Allt hänger nämligen ihop. Det här är en fullkomliga megaskandal. Inget annat.
Det är inte läge att sitta och prata om föräldarnas skuld när vi har en socialtjänst som betett sig fullkomligt huvudlöst mot en stackars flicka och isolerat henne från hennes biologiska familj i nästan ett års tid. Sjukt sjukare sjukast.