2026-09-14, 10:04
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur mycket får du ut då? Jag planerar också att snart gå i pension, men såg att det var först vid 64år som man får ut hyffsat mycket.

Det var 63 men nu tror jag att de har höjt till 64. Jag får 🐑 strax över 7000 efter skatt men om 4 år kommer jag att få 10000. Klarar mig med hjälp av lite aktieutdelningar och ett litet svartjobb som drar in några extra tusenlappar.
Citera
2026-09-14, 10:36
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Trams. Vårt pensionssystem är bland de stabilare, och flera andra länder tittar på hur vi löst det och planerar att göra likadant.
Pensionssystem som bara garanterar 40-50% av slutlön.
Det kan man kalla trams.
Inga andra länder är intresserade av Sveriges pensionssystem.
Däremot är dom intresserade av upplägget med PPM. Men det är ju bara en mindre del.
Citera
2026-09-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Pensionssystem som bara garanterar 40-50% av slutlön.
Det kan man kalla trams.
Inga andra länder är intresserade av Sveriges pensionssystem.
Däremot är dom intresserade av upplägget med PPM. Men det är ju bara en mindre del.

Hört talas om tjänstepension som 90% av alla har?

Utöver det bostadsbidrag om behov finns.

Sluta lipa nu

https://www.svd.se/a/gkp34k/tyskland-fornyas-med-svenska-modellen

Från AI:n

Sveriges pensionssystem uppmärksammas och studeras regelbundet av länder som söker långsiktigt hållbara lösningar på demografiska utmaningar. [1] (https://www.tn.se/arbetsmarknad/1232/expert-sveriges-pensionssystem-en-forebild-i-varlden/)💡

Länder som inspireras av Sverige
🇩🇪 Tyskland: Tysklands pensionskommission har lagt fram reformförslag direkt inspirerade av den svenska modellen, särskilt gällande automatiska åldersjusteringar och premiepensionselement där delar av avgiften investeras på aktiemarknaden. [1] (https://www.europaportalen.se/notis/2026/06/sverige-forebild-nar-tyskland-reformerar-pensionerna)
🇪🇸 Spanien: Spanska studier och rapporter lyfter fram det svenska systemet som ett skolexempel på ekonomisk hållbarhet och effektivitet, i en tid då Spanien kämpar med stora underskott i sina egna offentliga system. [1] (https://www.e55.se/pension/spansk-studie-sveriges-pensionssystem-ett-foredome/)
🇪🇺 EU/Bryssel: EU-organ har historiskt berömt det svenska ramverket för dess inbyggda automatiska balansering och koppling till medellivslängden.
Senast redigerad av Baheera 2026-09-14 kl. 11:05.
Citera
2026-09-14, 11:23
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Hört talas om tjänstepension som 90% av alla har?

Utöver det bostadsbidrag om behov finns.

Sluta lipa nu

https://www.svd.se/a/gkp34k/tyskland-fornyas-med-svenska-modellen

Från AI:n

Sveriges pensionssystem uppmärksammas och studeras regelbundet av länder som söker långsiktigt hållbara lösningar på demografiska utmaningar. [1] (https://www.tn.se/arbetsmarknad/1232/expert-sveriges-pensionssystem-en-forebild-i-varlden/)💡

Länder som inspireras av Sverige
🇩🇪 Tyskland: Tysklands pensionskommission har lagt fram reformförslag direkt inspirerade av den svenska modellen, särskilt gällande automatiska åldersjusteringar och premiepensionselement där delar av avgiften investeras på aktiemarknaden. [1] (https://www.europaportalen.se/notis/2026/06/sverige-forebild-nar-tyskland-reformerar-pensionerna)
🇪🇸 Spanien: Spanska studier och rapporter lyfter fram det svenska systemet som ett skolexempel på ekonomisk hållbarhet och effektivitet, i en tid då Spanien kämpar med stora underskott i sina egna offentliga system. [1] (https://www.e55.se/pension/spansk-studie-sveriges-pensionssystem-ett-foredome/)
🇪🇺 EU/Bryssel: EU-organ har historiskt berömt det svenska ramverket för dess inbyggda automatiska balansering och koppling till medellivslängden.

Problemet är den allmänna pensionen. Inte tjänstepension eller PPM. Det är individuella ämnen. Tjänstepension dessutom ofta endast 5-årig. En parentes mao.
Till den allmänna pensionen går det in för lite pengar jämfört med vad som tas ut.
Och när klåfingriga politiker tar miljarder av folks pensionspengar och satsar i Northvolt så blir ju alla fattigare.
Göran Persson stal 258 miljarder av pensionspengar som ingen vet om statskassan kan återleverera. Plus att kommunaliseringen av skolan gick åt helvete. Men själv fattar han inte vilken kopiös skada han har åsamkat Sverige.
PISA visar utfallet och hur värdera generationer av utbildningsbortfall? 4-siffriga miljarder minst.
Senast redigerad av LA8PV 2026-09-14 kl. 11:48.
Citera
2026-09-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det var 63 men nu tror jag att de har höjt till 64. Jag får 🐑 strax över 7000 efter skatt men om 4 år kommer jag att få 10000. Klarar mig med hjälp av lite aktieutdelningar och ett litet svartjobb som drar in några extra tusenlappar.
Äger du en betald bostad då vid Medelhavet så du kan leva billigt?
Citera
2026-09-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Problemet är den allmänna pensionen. Inte tjänstepension eller PPM. Det är individuella ämnen.
Till den allmänna pensionen går det in för lite pengar jämfört med vad som tas ut.
Och när klåfingriga politiker tar miljarder av folks pensionspengar och satsar i Northvolt så blir ju alla fattigare.
Göran Persson stal 258 miljarder av pensionspengar som ingen vet om statskassan kan återleverera. Plus att kommunaliseringen av skolan gick åt helvete. Men själv fattar han inte vilken kopiös skada han har åsamkat Sverige.

Pensionsystemet består av flera delar, du kan ju inte bara titta på en del och säga att det för lite

Det är ett underuttag i pensionssystemet just nu.

Northvoltförlusten var 0,6% av totala innehavet, under samma period växte pensionsfonderna med över 10%.

Det fungerar som så att när man investerar pengar så går inte exakt alla investeringar med plus. Alternativet är att ha allt i räntor och få 1-2% utdelning istället för 10-15% totalt.

Slår man ut northvoltförlusten (och förbiser alla andra investeringar som gett avkastning) så är det en hundring per pensionär ungefär.

Men folk som inte är insatta fokuserar oerhört på de där 6 miljarderna det gick minus och är helt blinda för de 100 miljarder som fonderna gick plus

Sen är det inte så enkelt att 258 miljarder bara försvann, det ersattes av ett nytt system, då det gamla höll på att haverera.

Bufferten i nuvarande system är 1500 miljarder, som jämförelse.

Hur länge tror du 258 miljarder hade räckt till 2 miljoner pensionärer? Det är 10k i månaden i ett år, sen hade de varit slut.

Du får nog ta och sätta dig in i lite hur pensionssystem fungerar först, innan du sitter och påstår en massa skit som inte stämmer.
Citera
2026-09-14, 12:11
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Pensionsystemet består av flera delar, du kan ju inte bara titta på en del och säga att det för lite

Det är ett underuttag i pensionssystemet just nu.

Northvoltförlusten var 0,6% av totala innehavet, under samma period växte pensionsfonderna med över 10%.

Det fungerar som så att när man investerar pengar så går inte exakt alla investeringar med plus. Alternativet är att ha allt i räntor och få 1-2% utdelning istället för 10-15% totalt.

Slår man ut northvoltförlusten (och förbiser alla andra investeringar som gett avkastning) så är det en hundring per pensionär ungefär.

Men folk som inte är insatta fokuserar oerhört på de där 6 miljarderna det gick minus och är helt blinda för de 100 miljarder som fonderna gick plus

Sen är det inte så enkelt att 258 miljarder bara försvann, det ersattes av ett nytt system, då det gamla höll på att haverera.

Bufferten i nuvarande system är 1500 miljarder, som jämförelse.

Hur länge tror du 258 miljarder hade räckt till 2 miljoner pensionärer? Det är 10k i månaden i ett år, sen hade de varit slut.

Du får nog ta och sätta dig in i lite hur pensionssystem fungerar först, innan du sitter och påstår en massa skit som inte stämmer.
Jag är själv pensionerad civilingenjör och skriver under det mesta av vad du påstår.
När jag gick i pension vid 65 fick jag 102% i pension jämfört med slutlön. Inte illa.
Beroende på att jag hade privat pensionssparat i 40 år samt att jag hade gjort klokt PPM-val.
Tjänstepension får man passa sig för så att man inte skapar en ättestupa vid 70.

Men jag är orolig för mina barn/barnbarn.
Som inte har samma handlingsutrymme.
Senast redigerad av LA8PV 2026-09-14 kl. 12:14.
Citera
2026-09-14, 12:52
Medlem
Pension ska man se på långsiktigt. Så långsiktigt att man lika gärna kan tänka på nästa generation med en gång.

Jag sparar till mina barn. Inte bara till pension, men även till andra saker som kan kosta på vägen. Kontaninsats till boende, studier och liknande.
På samma sätt har jag kunnat få hjälp av mina föräldrar och en dag i framtiden får jag en ok summa till pension med. Samma summa + inflation tänker jag att jag ska kunna skicka vidare till nästa generation.
Citera
2026-09-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ta ut det du kan och placera eventuellt överskott själv så du minskar risken att det brinner inne.
Ja lite så har jag börjat tänka. Bara för att jag tar ut mer än jag egentligen behöver, innebär ju inte att jag sprättar bort pengarna om jag skulle leva frisk länge. Överskott kan ju investeras, räntebärande för säkerhet, fast om så sparkonto. Alla släktingar på båda sidor i släkten flera generationer tillbaks, har alla blivit över 90, några över 100.
Citera
2026-09-14, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Låt höra åsikter och tankar kring detta. Planerar sluta jobba till våren då jag blir 60, ta ut all semester å sen börja lyfta pension.

Har ett totalt pensionskapital på ca 12 miljoner. Tjänstepension, fribrev osv..

Skulle jag ta ut allt från nästa sommar och livet ut, så blir det ca drygt 40 tusen i månaden. Suttit och pusslat med allt på Minpension.

Funderar på att ta ut mer av tjänstepensionen i början, men då ha mindre när jag blir sådär 80.

Helt skuldfri, bor mycket billigt i villa, ingen fru, så inget efterlevdsskydd.

Så, argument å tankar, mycket i början å mindre på ålderns höst eller jämt skägg livet ut?

Får du ingen allmän pension att ta ut enligt din riktålder 67 år ?
Citera
2026-09-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Pension ska man se på långsiktigt. Så långsiktigt att man lika gärna kan tänka på nästa generation med en gång.
..
Ja så är det. I detta ska man också räkna in fastigheter som kapital.

Helst bör man väl ge med varm hand, inte med kall. Så den dag huset blir för betungande..

Fick själv en stadig peng då föräldrar sålde fastighet för bekymmersfritt och enklare boende.
Citera
2026-09-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Får du ingen allmän pension att ta ut enligt din riktålder 67 år ?
Jovisst får jag det. Men där har man ju inte samma val hur man lägger upp det jämfört med tjänstepensionen och ett gäng fribrev från gamla avtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in