2026-09-13, 17:30
Medlem
Låt höra åsikter och tankar kring detta. Planerar sluta jobba till våren då jag blir 60, ta ut all semester å sen börja lyfta pension.

Har ett totalt pensionskapital på ca 12 miljoner. Tjänstepension, fribrev osv..

Skulle jag ta ut allt från nästa sommar och livet ut, så blir det ca drygt 40 tusen i månaden. Suttit och pusslat med allt på Minpension.

Funderar på att ta ut mer av tjänstepensionen i början, men då ha mindre när jag blir sådär 80.

Helt skuldfri, bor mycket billigt i villa, ingen fru, så inget efterlevdsskydd.

Så, argument å tankar, mycket i början å mindre på ålderns höst eller jämt skägg livet ut?
Citera
2026-09-13, 17:35
Medlem
Ta ut det du kan och placera eventuellt överskott själv så du minskar risken att det brinner inne.
Citera
2026-09-13, 19:31
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag jobbar inte nu
Har egentligen aldrig jobbat.

Jag försöker att leva livet nu.
Oroa sig för hur mycket pengar jag har när jag är gammal.
Nä fan heller.

Jag började ta ut min pension den månaden jag fyllde 63. Får skrattretande lite men tillräckligt för mina enkla krav. Röker inte, handlar nästan aldrig på Systembolaget. Har varit och simmat i Medelhavet idag och åt en bra lunch för 12€ inklusive dricka.
Citera
2026-09-13, 20:27
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Precis. Man behöver inte mycket för att ha det bra.
Man kan anpassa sig efter omständigheterna.
Men man vill ju få pris som den snålaste i Sverige direkt. Man vill kunna strö pengarna omkring sig och leva gott. Livet är väl ändå rätt trist efter 80 ändå.
Citera
2026-09-13, 21:09
Medlem
Ta ut så mycket som möjligt medans du är frisk.
Sitta där i rullstolen vid 80 och tänka - jag har iaf några millar på kontot.
Citera
2026-09-13, 22:26
Medlem
Med 12 mille behöver du väl inte ens fråga, eller vill du bara skrävla om att du har mer än de flesta?

Medelåldern för män är ca 80 år, för jag antar att du är en man på ditt sätt att uttrycka dig?

Isåfall har du ca 50k/månad fram till dess, det borde väl räcka till...
Citera
2026-09-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ta ut det du kan och placera eventuellt överskott själv så du minskar risken att det brinner inne.

Exakt!

Speciellt om man har någon man vill ska få pengarna om man går bort tidigt.

De delar jag inte har efterlevandeskydd på ska jag ta ut så fort det bara går (upp till brytgränsen)
Citera
2026-09-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Exakt!

Speciellt om man har någon man vill ska få pengarna om man går bort tidigt.

De delar jag inte har efterlevandeskydd på ska jag ta ut så fort det bara går (upp till brytgränsen)
Precis, jag tog livsvarigt på en tjänstepension för ligga under brytpunkten som då gällde när jag gick i pension.
Citera
2026-09-14, 00:07
Medlem
Har du inga arvingar och kan hålla i pengarna är det lite skitsamma, man kan gambla med ålder kanske om föräldrarna inte ens blev 70 så kan man ösa på om man har behov av att lyxa till det.
Citera
2026-09-14, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag började ta ut min pension den månaden jag fyllde 63. Får skrattretande lite men tillräckligt för mina enkla krav. Röker inte, handlar nästan aldrig på Systembolaget. Har varit och simmat i Medelhavet idag och åt en bra lunch för 12€ inklusive dricka.
Hur mycket får du ut då? Jag planerar också att snart gå i pension, men såg att det var först vid 64år som man får ut hyffsat mycket.
Citera
2026-09-14, 04:26
Medlem
LA8PVs avatar
Räkna inte med nån pension från staten.
Där kommer du att gå bet.
Spara småsummor i 40 år. I indexfonder.
Det blir inga fantasibelopp men det blir nåt som går att leva på.
Citera
2026-09-14, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Räkna inte med nån pension från staten.
Där kommer du att gå bet.
Spara småsummor i 40 år. I indexfonder.
Det blir inga fantasibelopp men det blir nåt som går att leva på.

Trams. Vårt pensionssystem är bland de stabilare, och flera andra länder tittar på hur vi löst det och planerar att göra likadant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in