2026-09-14, 11:24
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Nu är det förvisso "bara" baserat på VALU men de backar mest av alla partier i detta valet. De blir av med platsen som andra största parti till M trots att det i huvudsak är M som stått för stödrösterna till Liberalerna.

Vad beror SD:s nedgång på? Varför misslyckades de i den här valrörelsen? Vilka beslut som partiet tagit under mandatperioden har varit till partiets nackdel?

Och vilken väg ska partiet välja nu framöver när partiet hamnar i opposition igen?

Rasismen har spelat ut sin roll i Sverige. SD blev för mätta, feta och självgoda.

SD sänkte Tidö med krav på ministerposter.

SD kommer aldrig att komma tillbaka.

Alliansen 2.0 har implementerat SD-politik, SD behövs inte mer.

Det finns inget SD kan göra, fr o m nu kommer det att bjudas på förnedring av SD i varje val.

Nysvenskarna kommer att spela en allt viktigare politisk roll.
Citera
2026-09-14, 11:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
På 4 år hinner en hel del svenskar dö och de ersätts av blattar som inte lär rösta på SD.
Ja, många "nysvenskar" som ska in i systemet och rösta V nästa val.
Citera
2026-09-14, 11:26
Medlem
Public Enemys avatar
Man kan inte ha konstiga extremister - typ Jomshof - i partiledningen.
Dessutom har Åkesson tappat den ungdomliga skärpan - numera ser han mest ut och låter som en vanlig fet och gnällig riksdagsman från Sölvesborg.
Citera
2026-09-14, 11:30
Avstängd
Vallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Rasismen har spelat ut sin roll i Sverige. SD blev för mätta, feta och självgoda.

SD sänkte Tidö med krav på ministerposter.

SD kommer aldrig att komma tillbaka.

Alliansen 2.0 har implementerat SD-politik, SD behövs inte mer.

Det finns inget SD kan göra, fr o m nu kommer det att bjudas på förnedring av SD i varje val.

Nysvenskarna kommer att spela en allt viktigare politisk roll.

Nysvenskarna?

Dom är somalier, araber och indier. Dom är inga nysvenskar.

Samtliga SD väljare:
Gör det rätta nu!
Börja organisera er. Sluta vänta på att andra ska göra jobbet åt er. Överge SD. Rösta på AFS i fortsättningen.
Citera
2026-09-14, 11:31
Medlem
Fiasko är det väl inte med så många riksdagsplatser.

Jag tror att det finns hopp om mer jobb på bruksorten under Maggan.

Inte skitkul att leva på bidrag.

Man har väl kammat till sig och försöker få till en vettig tillvaro med jobb familj och allt. Det är ju inte direkt en paradgren för SD att skapa arbetstillfällen och inte blir det lättare av att AI kommer kunna göra många jobb.

Sen så är det väl så att SD har minst närvaro på jobbet och har inget fokus på att fixa jobben.

My 5c
Citera
2026-09-14, 11:33
Medlem
Jimmie har ju hela tiden sagt att han inte vill vara politiker egentligen, utan såg bara att han var tvungen att ta ansvar eftersom det fanns ett stort behov för det.

Min analys är att behovet av SD som parti nu, enligt svenska folket, inte längre är lika stort. SD har ju förändrat alla partiers (utom MP och V) migrationspolitik rejält, från väldigt hög invandring till relativt låg och en majoritet av partierna vill ju ha kvar den som det är nu. Det är nog svenska folket ganska nöjda med.

Många ser nog på SD precis som Jimmie har gjort (gör han det längre?), dvs att man egentligen inte vill ha dem som politiker, men det fanns ett stort behov av att skicka signaler till alla andra partier att nu räcker det med invandring.

Så man kan säga att SD har uppfyllt sitt uppdrag och fått ned invandringen till en nivå som svenska folket faktiskt vill ha den på, och när de nu har uppfyllt deras syfte så är de inte så intressanta längre, så många går tillbaka till "sina" partier.

Sen finns det såklart 17% ungefär som tycker att det visst finns mycket kvar att göra och att man måste få ut människor med annan kultur, men det är nog inte övriga 80% så intresserade av, inte så mycket i alla fall att man tänker att SD är de som kan göra det.

Så jag ser inte det som ett valfiasko egentligen, utan SD har justerat migrationspolitiken till det som Svenska folket faktiskt vill ha den till. De vill driva den längre, men det vill inte svenskarna.
Citera
2026-09-14, 11:33
Medlem
Har läst igenom folks anledningar och jag tror inte på någon förklaring, vad jag har sett hittils.

Kan inte heller förklara varför dom har gått ned ca 3%, det går liksom inte ihop finns inte så många röster på högersidan så någon har flytt till vänster eller en massa Sverigedemokrater har dött.

Det här väl första gången dom har backat och stort också. Medans vänsterpartiet stadigt växer för varje år.

Det här gör mig extremt orolig. Jag vill ha inte ha tillbaka massinvandring, våldtäkter, skjutningar, svenskfientlighet osv. Jag tappar framtidshopp, det här var för tidigt. Det här kommer hända förr eller senare det visste jag men inte så snabbt. Svenska befolkningen är dum i huvudet.
Sen att folk fortfarande röstar vänster det fattar jag inte så mycket skada dom har gjort. Inte heller verkar någon vilja byta partier till nya partier på vänstersidan.

SD fick aldrig sitta med i regeringen och det var ju nu Jimmie skulle bli statminister, det kommer ju adrig hända nu.
Citera
2026-09-14, 11:34
Medlem
Alla skandaler! Katja Nyberg, Jomshofs sjuka påhopp på journalister och motståndare, och alla lokala rötägg som avslöjats med handen i kakburken (barns skrev).

Det fanns nog säkert en del invandrare som röstade SD tidigare, men de har nog insett att det är en jävligt dålig idé.
Citera
2026-09-14, 11:36
Medlem
Orsaken att jag inte röstade på SD är alla de tomtar som finns i partiet. Tycker att Jimmie är bra men det finns några mindre bra i toppen och på lokala nivåer vimlar det av olika dårar och rysstrollar.
Citera
2026-09-14, 11:36
Medlem
V stal alla SD:s seriösa antisemiter. Vilken kupp alltså.
Citera
2026-09-14, 11:37
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Det är vanskeligt att byta sina väljare till låg iq-valboskap i förorten.
Det är förräderi till högsta graden och det är hur vår demokrati kommer att fallera.
Citera
2026-09-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
What? Varför?

Ja gav min röst till sd. Men jag är mest besviken över deras ställningstagande för Israel och judar samt 500k indier som kommer hit och pressar ner lönerna

För att Dumpen hade kunnat skötas snyggt om man nu ville åstadkomma något, men det är gonzo-självmords-underhållning, och SD tänkte att den skiten var en väljarbas? Respekterar Åkesson, misstänker att det var idioten Vinge som tryckte på, i alla fall av vad man ser på X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in