2026-09-14, 09:57
Medlem
frdks avatar
Tror SDs problem inte varit partiet eller partiledaren (JÅ levererar stabilare än någonsin och klättrar på förtroende listor)

Tror det har samma problem som enfrågeparti i stort. 2018-2022 var en sweetspot av uppståndelse runt invandring, skjutningar och problem. SD hade lösningen.
Nu har mycket gjorts och kärnfrågorna är fixade, då går många tillbaka till vardagsproblemen och SD är inte lika viktig längre.
Deras parti följer migrationspolitiken vikt. SD behöver bredda sig och vara bäst på många områden framåt
Citera
2026-09-14, 09:57
Medlem
Steinarrs avatar
SD har blivit för lika Moderaterna.

De har ju i princip samma invandringspolitik idag.
Rekordmånga moderater har alltså gått tillbaka till Moderaterna från SD.

SD tappade även de som är kritiska till Israel genom sitt ständiga jävla Israelvurmande.
Senast redigerad av Steinarr 2026-09-14 kl. 10:01.
Citera
2026-09-14, 09:58
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
I min familj och bekantskapskrets finns det många olika anledningar till varför de valde bort SD i detta val. Morsan gillade inte Israel svängen i partiet, men tyckte Kasselstrand var en pajas så hon struntade i att rösta. Farsan och en kompis till mig gillade inte tonårsutvisningarna, så de röstade på 'Höger med hjärta' (KD). En annan kompis tyckte att SD blivit för mellanmjölk, men att AFS inte var ett alternativ, så hon röstade på ÖP istället trots att hon inte bodde i Örebro. Jag försökte förklara att det var en bortkastad röst, men det var för döva öron. Två bekanta gillade inte SD:s svängning i NATO-frågan samt att de vill ha en Swexit, så de röstade på AFS. Jag tror att SD hade tappat minst om de kört på den hårda linje samt krävt ett moratorium för att dela ut nya medborgarskap.
Folk har varit korkade, så som du beskriver. Samma personer hade nog uppskattat mer om Tidö får sitta kvar än om det blir ett skifte. Så ibland är det bästa man kan göra att taktik-/stöd-rösta för landets bästa. Om man tar USA som exempel: alla som röstar på Republikanerna gillar inte allt med Republikanerna och Trump, men av de två valen (Demokraterna eller Republikanerna) så ansåg många att de var det bättre av alternativen. Många hade gjort klokt i att tänkt liknande här.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Dags för Jimmy att avgå och någon ny ta över. Mitt förslag är Ludvig Aspling eller Richard Jomshof.
Jag tror dock Åkesson behövs. Aspling har inte samma pondus. Och Jomshof är lite för hårdför för att gå hem brett hos väljarna som partiledare, tror jag (även om jag gillar Jomshof).
Senast redigerad av rednaxela90 2026-09-14 kl. 10:06.
Citera
2026-09-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Deras retorik mot invandrare har hårdnat detta i kompilation med att de kräver ministerposter skrämde väljare. En sak att missnöjesrösta och en att att rösta in dem i en regering. Sedan tillkommer försämringar man varit med och genomfört i t ex A-kassa

De måste ha hårdare retorik för att göra skillnad nu när de andra har apat efter deras invandrarpolitik. SD blir överflödig när alla har samma inställning till invandrare.
Citera
2026-09-14, 09:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi
Det är ett förslag med en lång rad drakoniska lagar. Det är ett steg i en totalitär riktning.

Hahaha , snarare att Sverige anpassar straffrätten till en mer europeisk mitten.
Eller tycker du att Italien, Spanien, Tyskland, Frankrike har en " totalitär " lagstiftning ?

Vill du se drakonisk och hård kriminalpolitik skall du titta på Tjeckien, Slovakien, Ungern,
Rumänien och Bulgarien.
Citera
2026-09-14, 10:02
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi
Dessa SD-mongon alltså. "MeN vArT i PaRiTpRogrammmet stÅÅÅr DeT Att DoM Är NaaaSSister?!?!? ÖHHHH". Det står under punkt 7 ditt miffo, gå och läs.

personangrepp brukar inte skvallra om allt för hög intelligens....

Vad har du emot utvisning av kriminella, bl.a våldtäktsmän?
Varför vill du ha kvar fler våldtäktsmän än nödvändigt?

Ska läsa igenom propositionen ikväll, vi som inte är vänsterextremister har ett jobb att sköta.
Citera
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Jag undrar om Jimmie Åkesson fått betalt av Putin att sabba Tidö. Han bara började bete sig som en trotsig treåring mitt i valrörelsen. Sparkade på Liberalerna, uppmanade folk att inte rösta på dem, utsåg dem till sin "huvudmotståndare", betedde sig utstuderat som en mansgris mot Magdalena Andersson dagar innan valet, vilket var en ren gåva till vänsterblocket, har hållt på och snacka skit om Ebba Busch i veckor och betett sig allmänt som att de inte vill vinna och vara med i laget.
Trams. Han talade också om att stödrösta på Liberalerna. Men märkte nog att lite för många SD-väljare började stödrösta, så han svängde om det igen. Det är så det politiska spelet är. Även Ebba och personer inom Liberalerna har gjort utspel dagar före valet.
Citera
Medlem
Förstår inte hur folk kan argumentera att 'invandringen är löst'. Har ni sett hur Sveriges större städer ser ut idag? I de större städerna är 40-50% av folket man ser inte svenskar, och bland barn är lintottar en minoritet. Runtom landet börjar blattebrytningen leta sig in i dialekterna, till och med hos medelklassvenskar.

Att SD är impotenta är sant, men deras förlust har inget att göra med att 'invandringen är löst'.
Citera
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Citera gärna vad som är nazistiskt i den.

Till skillnad från er vänsterextremister som alltid daltat med kriminella, våldsbrottslingar, våldtäktsmän mfl, så vill SD, och vi som röstar SD, ha hårdare straff, samt givetvis utvisningar i de fall det går.
Varför vill ni behålla våldtäktsmän i Sverige i större antal än nödvändigt?

Att bygga en politik på en minoritet av personer som begår brott, är inte vad svenska folket tycker är viktigt helt enkelt.

Majoriteten av svenska befolkningen oavsett ursprung begår ju inte våldtäkter (eller andra brott). De som gör det är dock män. Och de flesta våldtäkterna sker av någon kvinnan känner, dvs kompis, make, pojkvän eller kollega. Inte överfallsvåldtäkter. De sistnämnda är dock lättare att våga anmäla, då offret står längre från gärningsmannen genom att den är totalt obekant.

Om gärningsmannen dessutom är utlandsfödd eller har utländskt påbrå visar studier att det i sig också underlättar att polisanmäla.

Det betyder således inte att överfallsvåldtäkter inte sker av "svenskar", men de anmäls inte i samma utsträckning och lika många "svenskar" döms inte heller.

Anledningen till att fler exempelvis migranter döms för liknande brott som när en "svensk" begår samma brott, kan förstås spekuleras kring. Men jag lämnar den diskussionen.

De som begår brott såsom våldtäkt får gärna utvisas för min del. Jag kan dock skilja mellan de få som våldtar och resten av invandrare som inte gör det. Precis som jag inte tycker alla män i Sverige är idioter för att några få våldtar. Oförmågan att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt kanske är det Sd faller på?
Citera
2026-09-14, 10:03
Medlem
50-Cents avatar
Man kan inte bara ha ett svar på alla frågor. Synade
Citera
2026-09-14, 10:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att byta ut Jimmie är nog inte rätt väg att gå just nu men han behöver absolut börja släppa fram fler av sina kollegor och man behöver också rensa bort mer skitfolk i partiet.
Åkesson kommer garanterat plockas bort, han kommer få en stor bukett rosor, choklad och en kram av Magdalena Andersson, "Tack för den här tiden!"

Sedan kommer SD dra slutsatsen att dom inte blivit tillräckligt vänsterliberala och det är anledningen till förlusten.
Därefter tar Henrik Vinge över partiet och kallar Maggan för rasist eftersom hon utvisar kriminella invandrare.
Det kommer bli en tävling om vilket parti som är mest invandringsliberalt, vi kommer plötsligt vara tillbaka till tidigt 2000-tal.
Citera
2026-09-14, 10:04
Medlem
Att dom räddade kvar L m.fl.
L + KD + M = +2.5.

Och alla "skandaler" som MSM basunerat ut som vänsterns megafon.

Misströsta dock inte, finns minst 2 mandat att hämta från utlandet för blågula gänget.
Senast redigerad av Fritidsgeniet 2026-09-14 kl. 10:08. Anledning: lagt till info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in