Citat:
Men vi är inte samtida med Tertullius. Vad han skrev om för 2000 år sedan är inte särskilt relevant utanför historiska redogörelser idag.
Jag försvarar valfrihet och får då utstå motargument som består av att man påstår att jag försvarar förtryck. Valfrihet är tydligen kontroversiellt i vissas mening, denna dag då vi går till vallokalerna för att välja våra representanter.
Jag försvarar valfrihet och får då utstå motargument som består av att man påstår att jag försvarar förtryck. Valfrihet är tydligen kontroversiellt i vissas mening, denna dag då vi går till vallokalerna för att välja våra representanter.
Nej, vi är inte samtida med Tertullianus. På hans tid var det möjligen fortfarande påbjudet för romerska medborgare att offra till kejsaren. Det är inte relevant idag. Men det faktum att arabiska kvinnor klädde sig i niqab på hans tid är högst relevant för vår egen tid, därför att så många kvinnor klär sig i niqab fortfarande idag. Kvinnor bär numera detta gräsliga klädesplagg långt utanför arabvärlden.
Du säger att du försvarar valfriheten. Varför är du då tveksam till att tillåta hakkorset på allmän plats? Det måste väl vara därför att du anser att nazismen är en så farlig ideologi, och att den kan få ökad spridning och bli ett verkligt hot mot det svenska samhället om symbolen hakkorset skulle bli tillåten.
Varför tycker du då att det är så självklart att niqaben ska vara tillåten? Du ser inte att radikal islamism skulle kunna vara ett hot mot Sverige, eller att ett ökat användande av niqab i Sverige kan öka risken för en växande islamism?
Eller du bryr dig inte? Du är ju man. Du kanske inte skulle få det så dåligt i ett islamistiskt Sverige. Den franske författaren Michel Houellebecq gav år 2015 ut boken Soumission, Underkastelse, som handlar om en man, François, som lever i ett islamistiskt Frankrike. François är rätt så nöjd, för han har ju kunnat skaffa sig två fruar.
Du känner kanske samma sak? Än sen om Sverige skulle bli islamistiskt. Du skulle säkert klara dig. Och om Sveriges kvinnor i ett slag skulle få samma status som boskap, vad spelar det för roll för dig?