Citat:
Ursprungligen postat av
OliviaS96
Jag vet att det är så det ser ut. Jag föreläser i sjöfartsjuridik (sjörätt). Hela syftet med regel 5 om utkik är att du ska få information om hur du ska kunna tillämpa resten av sjövägsreglerna. Internationella sjöfartsorganisationen är också väldigt tydlig med att reglerna 4-10 är ett system som hänger ihop.
Jag och många fler inom branschen har och håller fortfarande på att försöka påverka beslutsfattare om att ändra reglerna så att även fartyg under 12 meter och som är smalare än 4 meter breda ska omfattas av förarintyg.
De som inte följer sjövägsreglerna och som följer ditt resonemang är med och skapar sjöfartsfarliga beteenden. Om större fartyg börjar förvänta sig att alla mindre fartyg aktar på sig - trots att tanken inte är så - för att de kanske vill känna sig snälla - ja men då kommer de större fartygen att börja förvänta sig att alla mindre fartyg flyttar på sig. Det finns mycket forskning på att sannolikhetsinlärning skapar olyckor både i vägtrafiken som inom sjöfarten.
Jag och många fler inom branschen har och håller fortfarande på att försöka påverka beslutsfattare om att ändra reglerna så att
även fartyg under 12 meter och som är smalare än 4 meter breda ska omfattas av förarintyg.
Finns inga regler om krav på förarbevis oavsett storlek, vetetusan vart du föreläser är det här på flashback
Vad i hela friden svamlar du om "följer ditt resonemang är med och skapar sjöfartsfarliga beteenden"
Du kan absolut ingenting om sjöfart och dess regler eller lösförståelse i svenska verkat det som, du låter som en tokteoretiker på medborgaskolan som försöker visa dig på styva linan