2026-09-12, 22:28
Avslutad
Körde han sin båt i 10km/timmen på en motorväg?
Utan att titta bakåt eller bry sig om annan trafik?
Citera
2026-09-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Det är ytterst få människor som är av det rätta virket. För att överleva i jobb som lots, testpilot, helikopterpilot (*), bergsguide, Werner Herzog, fallskärmjägare, ubåtskapten, oljeutblåsningsbrandmanskapten etc, måste man vara av det rätta virket.

En film från ett lotsdistrikt som badar i pengar och har inhandlat det bästa, för lotsarnas säkerhet:

https://youtu.be/DZCLKq1XVFg?t=147

Om du har dåligt tålamod, spola fram till:

https://youtu.be/DZCLKq1XVFg?t=409

Lots är inget för känslostyrda dagisfröknar eller busschaufförer...

Det handlar inte om överbegåvning eller extrem atletism. Det handlar om något annat. Inte bara mod...

En psykologisk profil för en lots matchar (**):
Lotsen använder sig av maximal samvetsgrannhet för att eliminera alla okända risker och behålla total logisk kontroll i livsfarliga situationer. Ett nödvändigt krav är extremt låg känslosamhet och neuroticism.
En ståuppare, ett vårdbiträde, eller en dagisfröken... Raka motsatsen...

(*)
https://www.youtube.com/watch?v=wnZhFY0irxA
Flying the Graveyard of the Pacific with Columbia River Bar pilots
(**)
Ett stort antal känslostyrda skribenter i tråden har inte förstått detta självklara. Några få stickprov:
Knappast när de kört över o dödat en halv familj o vet om det , är man professionell så vet man när det är dags att visa respekt , oavsett yrke så håller inte med. Lotsen verkar vara en dryg o empatisk typ efter o ha läst alla hans svar i Fup .
Citera
2026-09-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte för snipan... Båtar under 12 meter är undantagna alla former av kompetensbevis.
Så hahah på dig själv. Du är varken rolig eller kunnig.
Du förstod alltså inte vad jag skrev din fjant. Läs om, begriper du inte då så ska jag försöka förklara bättre
Citera
2026-09-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Precis att ingen tittade på vare sig havet eller radarn är mycket allvarligt och som du säger grov försummelse, nonchalans inför andra människors liv.

Hur länge saknades utkik på fartyget?

Under hur lång tid var radarn obemannad?
Jag tycker du ska hålla dig till att läsa pga din totala okunskap om sjöliv.
Citera
2026-09-12, 22:37
Medlem
Angående NJA 2000 s. 234 så kan man i jämförelse med detta fallet sammanfatta den HD domen lite kort så här

Kaptenen friades därför att det inte var visat att han hade handlat straffbart oaktsamt.
Vilket är precis vad jag många gånger påtalat att åklagaren måste bevisa i detta fallet om någon ska dömas.

Man hade hållit utkik, men den andra båten var så svår att upptäcka att det inte ansågs klandervärt att man inte upptäckte den.
Här är den intressanta delen att jämföra med detta fallet. Snipan i detta fallet var sannolikt inte lika svår att upptäcka generellt sett. Frågan gäller istället om det var möjligt för kapten eller lots att upptäcka snipan inom ramen för en adekvat utkik, om en sådan anses ha funnits, under rådande förutsättningar i detta fallet.

Den fart han höll ansågs inte heller straffbart hög, hade han kört saktare hade olyckan sannolikt inträffat ändå.
Motsvarande resonemang är helt rimligt även i detta fallet.

I jämförelse, är vad det kommer an på i det här fallet om det har hållits utkik och om snipan då var så svår att upptäcka givet rådande förhållanden att ingen kan hållas straffrättsligt ansvarig.

Efter att ha analyserat och värderat de senaste två rättegångsdagarna börjar jag luta åt att domstolen kommer finna att kapten varit oaktsam såtillvida att han inte tillsatt en dedikerad utkik, och att en sådan hade kunnat se snipan och därmed hade olyckan kunnat avstyras. Kapten döms därför till ansvar för olyckan och får ett fängelsestraff som motsvarar den tid han suttit frihetsberövad.
Vad gäller lotsen så lutar det åt att domstolen konstaterar att han i egenskap av lots och som den som kör fartyget naturligtvis både tittar ut och tittar på radarn, för att kunna utföra sitt lotsuppdrag, men inte har något formellt ansvar för fartygets utkik och därför inte heller kan hållas straffrättsligt ansvarig för bristen i utkik. Han frias därför helt.

Huruvida domstolen kommenterar det helt uppenbara FAKTUM att snipan brutit mot flera regler inklusive regel 9b, i vilket fall snipan följt regel 9b olyckan inte inträffat, återstår att se. Och att domstolen i så fall dessutom anser att det skulle vara någon förmildrande omständighet tror jag inte de kommer att uttala, även om det finns en rimlig möjlighet. På samma vis som HD friade den påkörande båten i fallet ovan till följd av den påkörda båtens regelbrott. Skillnaden mellan fallen är dock just möjligheten att upptäcka hindret. I prejudikatet ansågs den påkörda båten haft adekvat utkik.
Citera
2026-09-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Hoppas lotsen får livstids fängelse, har vi namn på honom? Han verkar jävligt arrogant
Håller SÅ efter o ha läst förhöret med honom i FUP, Fredrik Hammarskär heter han. Han verkar känslomässigt störd , så tynkna svar. Kaptenen har i alla fall bett om ursäkt m.m
Citera
2026-09-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaS96
Jag vet att det är så det ser ut. Jag föreläser i sjöfartsjuridik (sjörätt). Hela syftet med regel 5 om utkik är att du ska få information om hur du ska kunna tillämpa resten av sjövägsreglerna. Internationella sjöfartsorganisationen är också väldigt tydlig med att reglerna 4-10 är ett system som hänger ihop.

Jag och många fler inom branschen har och håller fortfarande på att försöka påverka beslutsfattare om att ändra reglerna så att även fartyg under 12 meter och som är smalare än 4 meter breda ska omfattas av förarintyg.

De som inte följer sjövägsreglerna och som följer ditt resonemang är med och skapar sjöfartsfarliga beteenden. Om större fartyg börjar förvänta sig att alla mindre fartyg aktar på sig - trots att tanken inte är så - för att de kanske vill känna sig snälla - ja men då kommer de större fartygen att börja förvänta sig att alla mindre fartyg flyttar på sig. Det finns mycket forskning på att sannolikhetsinlärning skapar olyckor både i vägtrafiken som inom sjöfarten.
Jag och många fler inom branschen har och håller fortfarande på att försöka påverka beslutsfattare om att ändra reglerna så att även fartyg under 12 meter och som är smalare än 4 meter breda ska omfattas av förarintyg.

Finns inga regler om krav på förarbevis oavsett storlek, vetetusan vart du föreläser är det här på flashback

Vad i hela friden svamlar du om "följer ditt resonemang är med och skapar sjöfartsfarliga beteenden"

Du kan absolut ingenting om sjöfart och dess regler eller lösförståelse i svenska verkat det som, du låter som en tokteoretiker på medborgaskolan som försöker visa dig på styva linan
Citera
2026-09-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettig-Neger
Körde han sin båt i 10km/timmen på en motorväg?
Utan att titta bakåt eller bry sig om annan trafik?

Ja, ungefär så kan man lite förenklat uttrycka det hela.

Han kunde tittat bakåt om han velat, berättade han.
Citera
2026-09-13, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
antar om båda släpps så förväntas det inga fängelsestraff eller

Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
Håller SÅ efter o ha läst förhöret med honom i FUP, Fredrik Hammarskär heter han. Han verkar känslomässigt störd , så tynkna svar. Kaptenen har i alla fall bett om ursäkt m.m

Lotsen beklaga sig i rättegången om du missade det. OCH en nämnvärd sak är att du kan inte genom ett skriftligt förhör lägga märke till känslor eller dylikt då det enbart är i skrift. Kanske åklagare än verka lika dryg och kall då? Fan skärp dig
Citera
2026-09-13, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1

Finns inga regler om krav på förarbevis oavsett storlek, vetetusan vart du föreläser är det här på flashback

"Den som är befälhavare på (kör, framför) ett större fritidsfartyg/fritidsskepp med en längd som överstiger 12 meter och en bredd som överstiger 4 meter ska ha skepparexamen, kustskepparexamen eller högre nautisk kompetens."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/
Citera
2026-09-13, 02:11
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Fick nästan hjärnblödning av att försöka läsa det där...

Jag fick en känns det som.

Återhämtade mig och funderar på ett återkommande ord i tråden: ansvarsfördelning.

Rör inte det begreppet försäkringsfrågor vid en sjöförklaring och är då inte egentligen relevant i en straffrättslig rättegång?

80/20, 25/75 osv.
Citera
2026-09-13, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
När pappan fick en fråga om det var möjligt för honom att se bakåt så svarade han att han hade kunnat göra det om han hade velat. Han säger alltså själv att han inte tittade bakåt för att han inte ville.
Fullständigt huvudlöst. Men det var vad han sa.
Det är inte sant. Man kan däremot läsa i förundersökningen vad han egentligen sade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in