2026-09-12, 15:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
I början av 90-talet, i samband med murens och Sovjets fall, exploderade smugglingen av cigarretter från Baltikum till Sverige. Stora partier togs på färjorna med lastbil. Andra partier kördes med mindre båtar till svenska skärgården.

Sundskär, och de närliggande öarna Kudoxa och Vidinge ligger långt ut och avsides och vattnen är svårnavigerade. Under långa tider var de ett slags centrum för spritsmuggling. Kan det ha förekommit cigarrettsmuggling i området i början av 1990-talet? Granholm och lokalbefolkningen behöver inte nödvändigtvis ha varit inblandade. Granholm kan ju ha råkat stöta ihop med smugglare med stort våldskapital.

Smugglare använde sig även av metoden att kasta flytande paket med cigarretter (och kanske även droger) överbord från färjorna på bestämda platser, varpå de plockades upp av mindre båtar. Färjeleden från Kapellskär går mellan Lidö och Sundskär. Färjeleden in till Stockholm gåt också en bit norr om Sundskär.
Citera
2026-09-12, 15:39
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Antingen har denna polisutredning skickats vidare till Riksarkivet eller så befinner den sig fortfarande i Stockholmspolisens arkiv.

Jättebra att du har gjort en begäran att få ta del av utredningen. En sak står i a f klar och det är att det går inte att komma vidare med fler uppgifter utan den.

Det menade också fjärrskåderskan Saida Andersson som systern tog kontakt med. I sitt svarsbrev till systern svarade hon så här som jag citerar.

"Han hade gjort upp om ett möte med två män. De hade en affär ihop. Det gick snett, så de blev ovänner och de slog din bror medvetslös. Det blev hårda tag i båten, sen verkar det som om de har sänkt din bror i havet och han har sänke på sig. Nu är det ju så länge sedan och i saltvatten... så han är död, din bror. Mannen som bor därute på Sundskär talar sanning. och han är mycket olycklig för att er bror försvann, men han har inget med detta att göra. Det är som det var var två gamla bekanta, som han skulle göra upp en affär med då det gick snett och det kan vara från tiden då han var polis..."

Du har helt rätt i att man inte kan komma vidare utan denna.

Som fjärrskåderskan nämner här så misstänker jag också att K.G var bekant med GM.
Som Granholms fru nämnde i boken så litade han inte på vem som helst, och det är förståeligt med hans roll som f.d poliskommissarie där han fick daglig insyn i den kriminella världen.

Men det är många saker som är skumt med detta fall. Varför drar han iväg mitt i natten? varför kunde inte "affären" ske på normal tid?
Citera
2026-09-12, 16:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen natten mot den 26 oktober 1991?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag är inte så kunnig på jakt, men behöver man tre gevär för att jaga sjöfågel? Speciellt tänker jag på kulgeväret; för sjöfågel använder man väl bara hagel? Iofs finns det väl även rådjur därute.

25:e oktober 1991 var en fredag. Verkar väl rimligt med två gubbar som planerat en jakt- och fiskehelg tillsammans på Sundskär. Strömming, sjöfågel, rådjur. Det förklarar i så fall gevären.

För en Saga20 (det var väl den båttyp Granholm hade?) tar det minst 4 timmar att gå från Sundskär till Simpnäs. Om lotsarna i Simpnäs siktade båten 07:25 måste den ha lämnat Sundskär senast 03:25, men troligen tidigare. Jag har ju svårt att tro att Granholm skulle gett sig iväg till Simpnäs. Han skulle ju ut o fiska o jaga på morgonen. Så någon annan har kört båten. Har denna någon kört den ända från Sundskär, eller tagit över den någonstans på vägen? Är väl ovanligt att man tar över en båt till havs i den svenska skärgården? Troligare är väl att den antingen tagits över vid en brygga, eller att Granholm varit ute och åkt och haft med passagerare.

Du nämner i trådstarten att familjen tror att det handlade om någon sorts affär som gick snett. Jag tycker det känns som en möjlighet. De försvunna 10.000 kan inså fall varit en del i detta. De två gulduren skulle han kunna ha pantsatt för att få mer kontanter (för då skulle han ha en möjlighet att lösa ut dem så småningom, om de betydde mycket för honom). Finns väl många pantbanker och på den tiden kanske inte allt registrerades i datorsystem och så?

Mössan och ficklampan är onekligen märkliga detaljer. I slitet av oktober är det mörkt på Sundskär från cirka 16:30 till 07:00. Som du säger är det verkligen becksvart. Inget återsken från stadsljus. Knappast någon utebelysning. Även om han hade en mössa till i båten borde han väl ha behövt ficklampan? Kan han ha stämt träff med någon utanför huset där de sov? Iofs ligger nästan alla hus på Sundskär nära sjön, så om det dök upp någon annan båt vid bryggan, med litet belysning, så kanske det räckte?

Vad jag känner till så används hagel i samband med jakt på sjöfågel men är heller inte så hemma på jakt.

De kan mycket väl ha tänkt också sig att ta ett rådjur. Ja det skall ha varit en Saga som Granholm ägde men kan inte hitta numret just nu. Ingenstans omnämns det vid vilken tid Granholm skulle väcka sin kamrat men detta bör finnas med i utredningen.

Kan vara möjligt att någon annan körde Granholms båt från Sundskär? Lika möjligt att någon annan "tog över" båten på ett annat ställe. Lidö? Om gulduren skulle ha varit en del av en betalning så var dessa inte så intressanta med tanke på de inskriptioner dessa hade. De måste i s f ha blivit nedsmälta.
Citera
2026-09-12, 23:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
En "affär" av något slag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Du har helt rätt i att man inte kan komma vidare utan denna.

Som fjärrskåderskan nämner här så misstänker jag också att K.G var bekant med GM.
Som Granholms fru nämnde i boken så litade han inte på vem som helst, och det är förståeligt med hans roll som f.d poliskommissarie där han fick daglig insyn i den kriminella världen.

Men det är många saker som är skumt med detta fall. Varför drar han iväg mitt i natten? varför kunde inte "affären" ske på normal tid?

Helt omöjligt att kunna komma vidare utan polisutredningen.

Framför allt med tanke på hur lite Granholms försvinnande har blivit omnämnt i media. Jag tror inte att han umgicks med GM på en närmare basis men de kände nog varandra ganska bra. Som jag ser det så var det en "affär" som man helst gjorde upp om under dygnets mörka timmar. Dessutom ville heller nog inte Granlund att hans kamrat på Sundskär skulle ev. kunna bevittna "affären". Vad nu denna än kan ha varit?
Citera
2026-09-13, 10:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
På Lidö fanns, på den tiden, ett behandlingshem för narkomaner. Har för mig att det rörde sig om ett femtontal vårdplatser. En del bland lokalbefolkningen gillade inte det där. Tyckte att det medförde risker. Man bar nog främst rädd för rymningar och att de som rymde skulle vara våldsamma. En och annan undvek att besöka Lidö.

Jag vet inte hur farligt det egentligen var, men nog förekom det en del incidenter på de vårdhem för narkomaner som upprättades på Sveriges landsbygd under 1980-talet.

Granholm lade till vid just Lidö innan han fortsatte till Sundskär. Vad hade han för ärende? Kan han ha råkat i krakel med några missbrukare? Det kan väl inte vara så illa att någon smög ombord och gömde sig på hans båt och följde med till Sundskär?
Citera
2026-09-13, 10:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vad jag känner till så används hagel i samband med jakt på sjöfågel men är heller inte så hemma på jakt.

De kan mycket väl ha tänkt också sig att ta ett rådjur. Ja det skall ha varit en Saga som Granholm ägde men kan inte hitta numret just nu. Ingenstans omnämns det vid vilken tid Granholm skulle väcka sin kamrat men detta bör finnas med i utredningen.

Kan vara möjligt att någon annan körde Granholms båt från Sundskär? Lika möjligt att någon annan "tog över" båten på ett annat ställe. Lidö? Om gulduren skulle ha varit en del av en betalning så var dessa inte så intressanta med tanke på de inskriptioner dessa hade. De måste i s f ha blivit nedsmälta.
En möjlighet är att Granholm pantade sina guldur för att få kontanter till något. På så sätt skulle han ha möjlighet att kunna köpa tillbaka dem den dag han fick råd.

Det kanske inte är så troligt att Norrtäljepolisen kollade runt hos pantbanker. Det finns ju dessutom väldigt många, och om Granholm pantade dem, kan han ha gjort det i någon annan stad för säkerhets skull, så det hade varit ett stort jobb för polisen
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-09-13 kl. 11:13.
Citera
2026-09-13, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pantkvitto?

Citat:
En möjlighet är att Granholm pantade sina guldur för att få kontanter till något. På så sätt skulle han ha möjlighet att kunna köpa tillbaka dem den dag han fick råd.

Det kanske inte är så troligt att Norrtäljepolisen kollade runt hos pantbanker. Det finns ju dessutom väldigt många, och om Granholm pantade dem, kan han ha gjort det i någon annan stad för säkerhets skull, så det hade varit ett stort jobb för polisen

Det kan förstås ha varit möjligt.

Något pantkvitto verkar dock inte ha hittats i bostaden men han kan förstås ha burit detta med sig. Skulle han ev. ha besökt en pantbank så skulle det ha kunnat skett i Stockholm. Tror inte att Kjell skulle ha besökt en pantbank i Norrtälje. Jag tror inte att polisen kollade upp detta. De ville bara få ett snabbt avslut.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-13 kl. 13:12.
Citera
2026-09-13, 21:11
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det kan förstås ha varit möjligt.

Något pantkvitto verkar dock inte ha hittats i bostaden men han kan förstås ha burit detta med sig. Skulle han ev. ha besökt en pantbank så skulle det ha kunnat skett i Stockholm. Tror inte att Kjell skulle ha besökt en pantbank i Norrtälje. Jag tror inte att polisen kollade upp detta. De ville bara få ett snabbt avslut.
Nu är jag inte så insatt i polisens arbete i detta fall, men om de inte gjorde en riktigt ordentlig utredning så tycker jag det känns märkligt. Om en kollega försvinner under omständigheter som tyder på att han har blivit mördad, då borde väl alla hans kollegor lägga på ett extra kol?
Citera
2026-09-13, 22:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningar.

Citat:
Nu är jag inte så insatt i polisens arbete i detta fall, men om de inte gjorde en riktigt ordentlig utredning så tycker jag det känns märkligt. Om en kollega försvinner under omständigheter som tyder på att han har blivit mördad, då borde väl alla hans kollegor lägga på ett extra kol?

Man tycker det men så verkar det aldrig ha blivit.

Efter det lilla vi känner till avslutades utredningen snabbt. Enligt Norlén gjordes det p. g. a. att polisen drog den slutsatsen att Kjell hade drabbats av plötslig demens, förstört sin egen båt och därefter begått självmord genom att dränka sig. Om detta stämmer så är det ett mycket märkligt resonemang.

Det finns tyvärr en annan mycket märklig "polisutredning" som egentligen inte kan kallas för en utredning. Denna handlar om Bosse Janssons försvinnande.
Citera
2026-09-14, 10:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Man tycker det men så verkar det aldrig ha blivit.

Efter det lilla vi känner till avslutades utredningen snabbt. Enligt Norlén gjordes det p. g. a. att polisen drog den slutsatsen att Kjell hade drabbats av plötslig demens, förstört sin egen båt och därefter begått självmord genom att dränka sig. Om detta stämmer så är det ett mycket märkligt resonemang.

Det finns tyvärr en annan mycket märklig "polisutredning" som egentligen inte kan kallas för en utredning. Denna handlar om Bosse Janssons försvinnande.
Tack för redogörelsen.

Polisens slutsats låter oerhört konstlad. Vem köper en båt och förbereder en jakt- och fiskehelg noggrant för att sedan ge sig iväg med båten mitt i natten, köra långt bort, bryta sönder ett av gevären, hugga en kniv i kartbordet, förse sig själv med vikter (annars hade han flutit upp) och hoppa i plurret???

Det finns väl egentligen bara två alternativ; antingen var han faktiskt dement och lämnade efter sig ett brev som förklarar det märkliga agerandet, eller också ville polisen lägga locket på av någon anledning.

Det säregna händelseförloppet är väl inte så vanligt när det kommer till självmord?
Citera
2026-09-14, 17:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisens märkliga slutsats.

Citat:
Tack för redogörelsen.

Polisens slutsats låter oerhört konstlad. Vem köper en båt och förbereder en jakt- och fiskehelg noggrant för att sedan ge sig iväg med båten mitt i natten, köra långt bort, bryta sönder ett av gevären, hugga en kniv i kartbordet, förse sig själv med vikter (annars hade han flutit upp) och hoppa i plurret???

Det finns väl egentligen bara två alternativ; antingen var han faktiskt dement och lämnade efter sig ett brev som förklarar det märkliga agerandet, eller också ville polisen lägga locket på av någon anledning.

Det säregna händelseförloppet är väl inte så vanligt när det kommer till självmord?

Låter verkligen mycket konstlad.

Eftersom ingen har läst utredningen så får vi gå efter vad Norlén har skrivit samt några artiklar. Både hans hustru och syster var mycket missnöjda med polisens utredning i Norrtälje. Något efterlämnat brev från honom har aldrig blivit omnämnt. Kjell verkar i a f inte ha varit dement då han begav sig först till Lidö och sedan Sundskär där han åt nyfiskad strömming med sin fiskarkompis och underhöll med sång. Hade han varit det så hade naturligtvis hans kamrat omnämnt detta.

Har inget minne av ett så udda händelseförlopp i samband med självmord. För min del tycker jag det låter som om polisen ev. ville lägga locket på och få ett så snabbt avslut som möjligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-14 kl. 17:37.
Citera
2026-09-14, 20:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Låter verkligen mycket konstlad.

Eftersom ingen har läst utredningen så får vi gå efter vad Norlén har skrivit samt några artiklar. Både hans hustru och syster var mycket missnöjda med polisens utredning i Norrtälje. Något efterlämnat brev från honom har aldrig blivit omnämnt. Kjell verkar i a f inte ha varit dement då han begav sig först till Lidö och sedan Sundskär där han åt nyfiskad strömming med sin fiskarkompis och underhöll med sång. Hade han varit det så hade naturligtvis hans kamrat omnämnt detta.

Har inget minne av ett så udda händelseförlopp i samband med självmord. För min del tycker jag det låter som om polisen ev. ville lägga locket på och få ett så snabbt avslut som möjligt.
Det händer ju att folk tar livet av sig när de får besked om en obotlig sjukdom. Kan han ha fått ett Alzheimernesked men inte hunnit insjukna på allvar? Men händelseförloppet förblir lika osannolikt.

Om det var så att polisen lade locket på så undrar man verkligen varför.

Det verkar som om han lämnade kvar gevären på båten medan han var i land på Sundskär. Ett gevär hittades ju avbrutet på båten. Brukar man inte ta med sig gevären i land och förvara dem inomhus? Eller slarvar man kanske med det på ett så öde ställe?

Det krävs väl åtskillig kraft för att bryta sönder ett gevär. Räcker det ens att slå det våldsamt mot en sten? Gevär måste ju tåla en del påfrestningar. Det avbrutna geväret är en detalj som känns litet ovanlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in