2026-09-15, 10:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Kjell misshandlad med det sönderslagna geväret?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det händer ju att folk tar livet av sig när de får besked om en obotlig sjukdom. Kan han ha fått ett Alzheimernesked men inte hunnit insjukna på allvar? Men händelseförloppet förblir lika osannolikt.

Om det var så att polisen lade locket på så undrar man verkligen varför.

Det verkar som om han lämnade kvar gevären på båten medan han var i land på Sundskär. Ett gevär hittades ju avbrutet på båten. Brukar man inte ta med sig gevären i land och förvara dem inomhus? Eller slarvar man kanske med det på ett så öde ställe?

Det krävs väl åtskillig kraft för att bryta sönder ett gevär. Räcker det ens att slå det våldsamt mot en sten? Gevär måste ju tåla en del påfrestningar. Det avbrutna geväret är en detalj som känns litet ovanlig.

Du har rätt i att händelseförloppet låter osannolikt.

Det skulle Kjell ha kunnat gjort fast han lär i a f ha behövt åtminstone ett av gevären för han skulle ju skjuta sjöfågel? Eller lånade kamraten honom ett gevär? Får anta att denne hade ett flertal.

Citat trådstarten.

1. Båten var skadad längs ena sidan.
2. Kapellet hade kraftiga revor.
3. I sjökortet fanns märken av knivhugg.
4. Det ena av de tre gevären var borta.
5. Av ett annat av gevären fanns det bara kolven kvar. Någon hade slagit detta mitt itu.

Man undrar över vilket av gevären som var borta? Kulgeväret kanske? För att slå ett gevär mitt itu krävs stor styrka? Kan Kjell ha blivit misshandlad med detta sönderslagna gevär och kanske ihjälslagen med detta? Av någon anledning lämnades kolven kvar?
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-15 kl. 10:42.
Citera
2026-09-15, 11:52
Medlem
Sixten97s avatar
Granholms fall fick väldigt lite medial uppmärksamhet. Jag har sökt igenom KB:s databas och ej hittat nästan nåt alls. Granholm var däremot flitigt med under 70-och 80 talet. Har även sett hans namn möjligtvis i någon äldre NKK utgåva om jag ej minns fel.

Jag har som sagt inte läst utredningen men har erhållit svar av Polismyndigheten i Stockholm att den förvaras i Stockholms stadsarkiv under Norrtäljepolisens arkiv. Väntar just nu utredningar i några andra fall.

Jag tror självfallet inte på något sjukdomsfall eller liknande utan det var ett brott som låg bakom detta.
Citera
2026-09-15, 12:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Granholms fall fick väldigt lite medial uppmärksamhet. Jag har sökt igenom KB:s databas och ej hittat nästan nåt alls. Granholm var däremot flitigt med under 70-och 80 talet. Har även sett hans namn möjligtvis i någon äldre NKK utgåva om jag ej minns fel.

Jag har som sagt inte läst utredningen men har erhållit svar av Polismyndigheten i Stockholm att den förvaras i Stockholms stadsarkiv under Norrtäljepolisens arkiv. Väntar just nu utredningar i några andra fall.

Jag tror självfallet inte på något sjukdomsfall eller liknande utan det var ett brott som låg bakom detta.

Jättebra att du har tagit reda på detta.

Hoppas att du kommer att beställa den eftersom vi inte kommer längre utan polisutredningen. Ett brott lär med mycket stor sannolikhet ligga bakom Kjells försvinnande.
Citera
2026-09-15, 16:27
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jättebra att du har tagit reda på detta.

Hoppas att du kommer att beställa den eftersom vi inte kommer längre utan polisutredningen. Ett brott lär med mycket stor sannolikhet ligga bakom Kjells försvinnande.

Kan tystnaden kring Granholms fall ha berott på att kropp saknades, nästan inga vittnen, m.m? Polisen visste sannolikt att kroppen sänktes ute i havet och att söka kräver enorma resurser. Kroppen kan ju t.ex fraktats över till en annan båt och sänkts någon annanstans. Även om jag tror att så skedde via Granholms båt.

Sen är det ju så att vissa försvinnanden får inte mycket uppmärksamhet alls. Men jag tror att de fanns en anledning bakom tystnaden och förklaringen med "demens."
Citera
2026-09-15, 18:35
Medlem
Citat:
På Lidö fanns, på den tiden, ett behandlingshem för narkomaner. Har för mig att det rörde sig om ett femtontal vårdplatser. En del bland lokalbefolkningen gillade inte det där. Tyckte att det medförde risker. Man bar nog främst rädd för rymningar och att de som rymde skulle vara våldsamma. En och annan undvek att besöka Lidö.

Jag vet inte hur farligt det egentligen var, men nog förekom det en del incidenter på de vårdhem för narkomaner som upprättades på Sveriges landsbygd under 1980-talet.

Granholm lade till vid just Lidö innan han fortsatte till Sundskär. Vad hade han för ärende? Kan han ha råkat i krakel med några missbrukare? Det kan väl inte vara så illa att någon smög ombord och gömde sig på hans båt och följde med till Sundskär?

Mycket möjligt att någon/några smög ombord när han lade till vid Lidö. Rymlingar från behandlingshemmet i så fall.
Citera
2026-09-15, 20:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Du har rätt i att händelseförloppet låter osannolikt.

Det skulle Kjell ha kunnat gjort fast han lär i a f ha behövt åtminstone ett av gevären för han skulle ju skjuta sjöfågel? Eller lånade kamraten honom ett gevär? Får anta att denne hade ett flertal.

Citat trådstarten.

1. Båten var skadad längs ena sidan.
2. Kapellet hade kraftiga revor.
3. I sjökortet fanns märken av knivhugg.
4. Det ena av de tre gevären var borta.
5. Av ett annat av gevären fanns det bara kolven kvar. Någon hade slagit detta mitt itu.

Man undrar över vilket av gevären som var borta? Kulgeväret kanske? För att slå ett gevär mitt itu krävs stor styrka? Kan Kjell ha blivit misshandlad med detta sönderslagna gevär och kanske ihjälslagen med detta? Av någon anledning lämnades kolven kvar?
Man får intrycket av att det har använts rejält med våld ombord. Och att den eller de som sedan tagit över båten inte har varit så bra på att framföra den (t ex var det skrapmärken på sidorna, och tullarna som såg den kommenterade att den framfördes alldeles för nära ett större fartyg).

Så vem eller vilka har tagit sig ombord? Det finns inte så mycket folk därute i ytterskärgården så års, och de flesta som vistas där är inte våldsamma och har ganska stor vana vid att framföra båtar. Inte heller cigarrettsmugglare skulle väl hantera båten på det sättet.

Det var väl egentligen bara de intagna på vårdhemmet på Lidö som inte kunde förväntas ha någon båtvana. En och annan av dem kanske också kunde bli våldsam. Eller kan det ha funnits fler våldsamma, icke så båtkunniga, där ute i höstmörkret?
Citera
2026-09-16, 09:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterskärgården i höstmörkret.

Citat:
Man får intrycket av att det har använts rejält med våld ombord. Och att den eller de som sedan tagit över båten inte har varit så bra på att framföra den (t ex var det skrapmärken på sidorna, och tullarna som såg den kommenterade att den framfördes alldeles för nära ett större fartyg).

Så vem eller vilka har tagit sig ombord? Det finns inte så mycket folk därute i ytterskärgården så års, och de flesta som vistas där är inte våldsamma och har ganska stor vana vid att framföra båtar. Inte heller cigarrettsmugglare skulle väl hantera båten på det sättet.

Det var väl egentligen bara de intagna på vårdhemmet på Lidö som inte kunde förväntas ha någon båtvana. En och annan av dem kanske också kunde bli våldsam. Eller kan det ha funnits fler våldsamma, icke så båtkunniga, där ute i höstmörkret?

Det intrycket får jag också.

Med tanke hur Kjells båt kördes när den lämnade Simpnäs brygga så kan det tyda på att den person körde inte var en person van vid att framförandet. Om nu en eller flera personer tog sig ombord så kan detta ev. på Lidö. Frågan är vad hade Kjell för ärende att uträtta där?

Hade detta skett under sommarmånaderna så hade det nog funnits en hel personer i ytterskärgården som inte hade vanan/kunnigheten att framföra en båt. Nu skedde detta i slutet av oktober. Fanns inga turister kvar då.
Citera
2026-09-16, 21:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det intrycket får jag också.

Med tanke hur Kjells båt kördes när den lämnade Simpnäs brygga så kan det tyda på att den person körde inte var en person van vid att framförandet. Om nu en eller flera personer tog sig ombord så kan detta ev. på Lidö. Frågan är vad hade Kjell för ärende att uträtta där?

Hade detta skett under sommarmånaderna så hade det nog funnits en hel personer i ytterskärgården som inte hade vanan/kunnigheten att framföra en båt. Nu skedde detta i slutet av oktober. Fanns inga turister kvar då.
Besöket på Lidö:

Han måste rimligtvis ha lämnat eller hämtat något på Lidö, för annars hade han kunnat ringa. Och om han skulle hämta eller lämna något måste han nästan ha haft någon personlig anknytning till ön, för om det hade varit frågan om någon leverans eller hämtning som inte hade med honom att göra, så hade det logiska varit att lämna/hämta i Gräddö hamn, som ligger nära Lidö (1 distansminut, cirka 10 min med långsam båt). Nu körde han istället en omväg på 7-8 distansminuter på vägen till Sundskär, för att komma till och från Lidö.

Personligen tror jag att han hämtade upp något viktigt som behövdes vid vistelsen på Sundskär. Skulle han ha lämnat något hade det varit betydligt enklare att be någon lämna det vid Gräddö hamn och så kunde någon från Lidö åka över o hämta.

Har litet svårt att se vad som var så viktigt att hämta från Lidö. Där fanns egentligen bara ett lantbruk och det där vårdhemmet. Inga butiker eller liknande såvitt jag kan minnas. Det kan väl inte ha varit så att någon av patienterna på vårdhemmet skulle följa med till Sundskär för att hjälpa till med något? Man skulle ju kunna tänka sig att det kunde ingå i en utslussningsverksamhet mot slutet av vårdtiden (men jag har ingen aning om så verkligen var fallet).

Öde på hösten:

Ja, förutom de ytterst få bofasta fanns det på sin höjd någon enstaka sommarstugeägare därute i slutet på oktober. Alla dessa borde vara mycket vana vid att framföra båtar. Dessutom försvann han mitt i natten när det verkligen råder totalt mörker. Ändå har han haft oturen att stöta på en våldsam person (eller flera) som troligen inte är van(a) vid att framföra båtar.

Var i hela friden kom den personen eller personerna ifrån?

Hade han stämt möte med någon för att göra upp en affär så hade det med största sannolikhet varit någon person som hör hemma därute, för annars det varit enklare att göra upp affären inne på fastlandet. Och därute är som sagt alla båtvana.

Vad man än gissar på så blir det litet långsökt: Rymlingar eller brottslingar som kommer till Sundskär i höstnatten med stulen båt? Några patienter från Lidö som,lyckats ta sig till Sundskär? Någon han ska göra upp en affär med, som har med sig en icke båtkunnig hantlangare eller två, som går till attack? Så många andra möjligheter står väl inte till buds?

En fråga:

Sov han och fiskekompisen i samma rum, i olika rum i samma stuga, eller i olika stugor? Sov de i olika stugor finns ju möjligheten att Granholm blev ivägtvingad av någon utan att fiskekompisen märkte något. Ett sådant händelseförlopp skulle även förklara varför han inte fick med mössa och ficklampa.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2026-09-16 kl. 21:03.
Citera
2026-09-16, 21:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Gevären.

Det verkar ha funnits folk som såg Granholm lasta in gevären i Spillersboda (och sedan verkar de ha legat obevakade i båten medan han körde hem bilen och tog cykeln tillbaka till bryggan ). Det kan också ha funnits personer på Lidö som såg gevären i båten. Möjligen låg gevären kvar i båten när den låg vid Sundskär.

Hur många såg gevären, månntro? Och vilka? För fel personer kan tre gevär vara ett attraktivt byte. Kan gevären ha något med försvinnandet att göra? (Personligen tror jag kanske inte det, för det är ju en lång väg att åka till Sundskär. Men om någon som sett gevären och hört Granholm säga att han skulle till Sundskär så kanske man inte ska utesluta det helt?)
Citera
2026-09-17, 11:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant resonemang.

Citat:
Besöket på Lidö:

Han måste rimligtvis ha lämnat eller hämtat något på Lidö, för annars hade han kunnat ringa. Och om han skulle hämta eller lämna något måste han nästan ha haft någon personlig anknytning till ön, för om det hade varit frågan om någon leverans eller hämtning som inte hade med honom att göra, så hade det logiska varit att lämna/hämta i Gräddö hamn, som ligger nära Lidö (1 distansminut, cirka 10 min med långsam båt). Nu körde han istället en omväg på 7-8 distansminuter på vägen till Sundskär, för att komma till och från Lidö.

Personligen tror jag att han hämtade upp något viktigt som behövdes vid vistelsen på Sundskär. Skulle han ha lämnat något hade det varit betydligt enklare att be någon lämna det vid Gräddö hamn och så kunde någon från Lidö åka över o hämta.

Har litet svårt att se vad som var så viktigt att hämta från Lidö. Där fanns egentligen bara ett lantbruk och det där vårdhemmet. Inga butiker eller liknande såvitt jag kan minnas. Det kan väl inte ha varit så att någon av patienterna på vårdhemmet skulle följa med till Sundskär för att hjälpa till med något? Man skulle ju kunna tänka sig att det kunde ingå i en utslussningsverksamhet mot slutet av vårdtiden (men jag har ingen aning om så verkligen var fallet).

Öde på hösten:

Ja, förutom de ytterst få bofasta fanns det på sin höjd någon enstaka sommarstugeägare därute i slutet på oktober. Alla dessa borde vara mycket vana vid att framföra båtar. Dessutom försvann han mitt i natten när det verkligen råder totalt mörker. Ändå har han haft oturen att stöta på en våldsam person (eller flera) som troligen inte är van(a) vid att framföra båtar.

Hade han stämt möte med någon för att göra upp en affär så hade det med största sannolikhet varit någon person som hör hemma därute, för annars det varit enklare att göra upp affären inne på fastlandet. Och därute är som sagt alla båtvana.

Vad man än gissar på så blir det litet långsökt: Rymlingar eller brottslingar som kommer till Sundskär i höstnatten med stulen båt? Några patienter från Lidö som,lyckats ta sig till Sundskär? Någon han ska göra upp en affär med, som har med sig en icke båtkunnig hantlangare eller två, som går till attack? Så många andra möjligheter står väl inte till buds?

En fråga:

Sov han och fiskekompisen i samma rum, i olika rum i samma stuga, eller i olika stugor? Sov de i olika stugor finns ju möjligheten att Granholm blev ivägtvingad av någon utan att fiskekompisen märkte något. Ett sådant händelseförlopp skulle även förklara varför han inte fick med mössa och ficklampa.

Intressanta teorier du framför.

Har också svårt att se någon annan rimlig anledning till att göra en avstickare till Lidö och Kjell kan mycket väl ha haft en personlig kontakt där. I s f varför skulle denna kontakt hållas hemlig? Vad var det som i s f hämtades där och som behövdes inför vistelsen på Sundskär? Jag tror också att den är personen eller dessa personer hörde hemma därute.

Här tar du upp några verkliga viktiga och intressanta frågor. Var någonstans sov Kjell? Vi vet tyvärr inget om fiskekompisen. Tänk om denne var gift? Då lär nog inte Kjell ha sovit i samma rum. Bodde det någon annan person i samma fastighet? Kan mycket väl ha funnits mindre byggnader där, t. ex. en gäststuga, där Kjell sov den här natten.

Vi har många frågor men få svar. För att kunna få svar på några måste polisutredningen begäras och läsas noggrant.
Citera
2026-09-17, 13:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
De tre gevären.

Citat:
Gevären.

Det verkar ha funnits folk som såg Granholm lasta in gevären i Spillersboda (och sedan verkar de ha legat obevakade i båten medan han körde hem bilen och tog cykeln tillbaka till bryggan ). Det kan också ha funnits personer på Lidö som såg gevären i båten. Möjligen låg gevären kvar i båten när den låg vid Sundskär.

Hur många såg gevären, månntro? Och vilka? För fel personer kan tre gevär vara ett attraktivt byte. Kan gevären ha något med försvinnandet att göra? (Personligen tror jag kanske inte det, för det är ju en lång väg att åka till Sundskär. Men om någon som sett gevären och hört Granholm säga att han skulle till Sundskär så kanske man inte ska utesluta det helt?)

Gevären är helt klart också av stort intresse.

Varför tog Kjell med sig hela tre gevär? Vittnet som såg honom bodde intill Spillersboda brygga. Som det verkar så verkar gevären ha blivit liggande i båten tills han kom tillbaka på sin cykel. Jag tror dock att inget hände redan då. Man skulle ju kunna fråga sig varför ansåg Kjell att han behövde så många gevär för att skjuta sjöfågel?

Hur många som såg hans tre gevär och vilka dessa var är verkligen inte lätt att kunna spekulera om.
Citera
2026-09-17, 13:49
Medlem
Citat:
Besöket på Lidö:

Öde på hösten:

En fråga:

Kanske det inte var något som Granholm hämtade/ lämnade på Lidö utan någon/några. Då gissar jag på att de fick åka med till Sundskär och om Granholm och fiske kompisen sov på skilda platser så kan Granholm ha blivit upphämtad av dem och de tog inte med hans mössa och ficklampa. Hans kompis vaknar på morgonen och upptäcker att Granholm är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in