Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Det intrycket får jag också.
Med tanke hur Kjells båt kördes när den lämnade Simpnäs brygga så kan det tyda på att den person körde inte var en person van vid att framförandet. Om nu en eller flera personer tog sig ombord så kan detta ev. på Lidö. Frågan är vad hade Kjell för ärende att uträtta där?
Hade detta skett under sommarmånaderna så hade det nog funnits en hel personer i ytterskärgården som inte hade vanan/kunnigheten att framföra en båt. Nu skedde detta i slutet av oktober. Fanns inga turister kvar då.
Besöket på Lidö:
Han måste rimligtvis ha lämnat eller hämtat något på Lidö, för annars hade han kunnat ringa. Och om han skulle hämta eller lämna något måste han nästan ha haft någon personlig anknytning till ön, för om det hade varit frågan om någon leverans eller hämtning som inte hade med honom att göra, så hade det logiska varit att lämna/hämta i Gräddö hamn, som ligger nära Lidö (1 distansminut, cirka 10 min med långsam båt). Nu körde han istället en omväg på 7-8 distansminuter på vägen till Sundskär, för att komma till och från Lidö.
Personligen tror jag att han hämtade upp något viktigt som behövdes vid vistelsen på Sundskär. Skulle han ha lämnat något hade det varit betydligt enklare att be någon lämna det vid Gräddö hamn och så kunde någon från Lidö åka över o hämta.
Har litet svårt att se vad som var så viktigt att hämta från Lidö. Där fanns egentligen bara ett lantbruk och det där vårdhemmet. Inga butiker eller liknande såvitt jag kan minnas. Det kan väl inte ha varit så att någon av patienterna på vårdhemmet skulle följa med till Sundskär för att hjälpa till med något? Man skulle ju kunna tänka sig att det kunde ingå i en utslussningsverksamhet mot slutet av vårdtiden (men jag har ingen aning om så verkligen var fallet).
Öde på hösten:
Ja, förutom de ytterst få bofasta fanns det på sin höjd någon enstaka sommarstugeägare därute i slutet på oktober. Alla dessa borde vara mycket vana vid att framföra båtar. Dessutom försvann han mitt i natten när det verkligen råder totalt mörker. Ändå har han haft oturen att stöta på en våldsam person (eller flera) som troligen inte är van(a) vid att framföra båtar.
Var i hela friden kom den personen eller personerna ifrån?
Hade han stämt möte med någon för att göra upp en affär så hade det med största sannolikhet varit någon person som hör hemma därute, för annars det varit enklare att göra upp affären inne på fastlandet. Och därute är som sagt alla båtvana.
Vad man än gissar på så blir det litet långsökt: Rymlingar eller brottslingar som kommer till Sundskär i höstnatten med stulen båt? Några patienter från Lidö som,lyckats ta sig till Sundskär? Någon han ska göra upp en affär med, som har med sig en icke båtkunnig hantlangare eller två, som går till attack? Så många andra möjligheter står väl inte till buds?
En fråga:
Sov han och fiskekompisen i samma rum, i olika rum i samma stuga, eller i olika stugor? Sov de i olika stugor finns ju möjligheten att Granholm blev ivägtvingad av någon utan att fiskekompisen märkte något. Ett sådant händelseförlopp skulle även förklara varför han inte fick med mössa och ficklampa.