Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Ja verkligen många verkliga omständigheter och den slutsatsen som kriminalpolisen i Norrtälje drog var utan sans och förnuft.
Att Kjell tog med sig tre gevär kan ha berott på att kamraten och han också skulle skjuta sjöfågel. När det gäller de båda gulduren samt dessa 10 000 kr kunde det inte fastställas att han tog dessa med sig. Vare sig gulduren eller pengarna kom någonsin att hittas i familjens hem. Gällande dessa 10 000 kr har det mig veterligen aldrig framkommit att summan skulle ha varit en betalning för hans båt.
Där ställer du en mycket intressant fråga. Har faktiskt inte själv tänkt på den möjligen. Skulle detta ha kunnat ske vid bryggan på Sundskär? I s f skulle en annan båt dykt upp där med en eller två personer ombord? Började det ordentliga bråket redan där, som det verkar ha varit, så måste en ha kört Kjells båt därifrån medans den andre körde båten de kom i? I a f var det inget som väckte kamraten. Nu i o f s vet jag inte långt ifrån hans bostad låg från bryggan. Eller hände bråket ev. på Lidö?
Ja varför tog inte Kjell på sig mössan när han gick ut mitt i natten i slutet av oktober? Kanske hade han ytterligare en mössa i sin båt? Om jag nu minns rätt efter det foto som jag för länge såg på honom så var han antingen flintskallig eller också mycket dåligt med hår. Samma sak med ficklampan. Kanske hade han två med sig? Även om Kjell kände till vägen från huset ner till bryggan så var det ju becksvart ute.
Jag är inte så kunnig på jakt, men behöver man tre gevär för att jaga sjöfågel? Speciellt tänker jag på kulgeväret; för sjöfågel använder man väl bara hagel? Iofs finns det väl även rådjur därute.
25:e oktober 1991 var en fredag. Verkar väl rimligt med två gubbar som planerat en jakt- och fiskehelg tillsammans på Sundskär. Strömming, sjöfågel, rådjur. Det förklarar i så fall gevären.
För en Saga20 (det var väl den båttyp Granholm hade?) tar det minst 4 timmar att gå från Sundskär till Simpnäs. Om lotsarna i Simpnäs siktade båten 07:25 måste den ha lämnat Sundskär senast 03:25, men troligen tidigare. Jag har ju svårt att tro att Granholm skulle gett sig iväg till Simpnäs. Han skulle ju ut o fiska o jaga på morgonen. Så någon annan har kört båten. Har denna någon kört den ända från Sundskär, eller tagit över den någonstans på vägen? Är väl ovanligt att man tar över en båt till havs i den svenska skärgården? Troligare är väl att den antingen tagits över vid en brygga, eller att Granholm varit ute och åkt och haft med passagerare.
Du nämner i trådstarten att familjen tror att det handlade om någon sorts affär som gick snett. Jag tycker det känns som en möjlighet. De försvunna 10.000 kan inså fall varit en del i detta. De två gulduren skulle han kunna ha pantsatt för att få mer kontanter (för då skulle han ha en möjlighet att lösa ut dem så småningom, om de betydde mycket för honom). Finns väl många pantbanker och på den tiden kanske inte allt registrerades i datorsystem och så?
Mössan och ficklampan är onekligen märkliga detaljer. I slitet av oktober är det mörkt på Sundskär från cirka 16:30 till 07:00. Som du säger är det verkligen becksvart. Inget återsken från stadsljus. Knappast någon utebelysning. Även om han hade en mössa till i båten borde han väl ha behövt ficklampan? Kan han ha stämt träff med någon utanför huset där de sov? Iofs ligger nästan alla hus på Sundskär nära sjön, så om det dök upp någon annan båt vid bryggan, med litet belysning, så kanske det räckte?