Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-01-22, 20:06
  #25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Simpnäs brygga lördagen den 26/10 1991 kl. 07.25.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Kan båten fått skadorna (på utsidan och på kapellet) av tankbåten när den lämnade Simpnäs, och kanske ingen fanns ombord då, den kanske var tom och fick köra av sig själv på full gas tills tanken var tom?

Jag citerar av det stycket i kapitlet om detta försvinnande som handlar om Simpnäs ordagrant. Är hämtat från Ingmar Norléns bok Nordens Mata Hari och andra spioner mördare och bedragare och återfinns på sidan 201.

"Klockan 07.25 observerade lotsarna hans båt vid Simpnäs brygga. Motorn var igång. Simpnäs ligger minst tre och en halv timmas resa från Sundskär.

Gurli som har undersökt den här uppgiften noga, vet att lotsarna just hade assisterat en tankbåt. Tidpunkten är noggrant angiven i loggboken.

Gurli säger:

- Lotsarna iakttog båten en stund och fick en känsla av att båten låg och väntade ut dem. När de startat såg de att båten gick norrut mot Väddö och att den gick farligt nära den stora tankbåten. Så skulle Kjell aldrig ha kört sin nya båt, han som alltid var så försiktig."

Då Granholms båt lämnade Simpnäs brygga så verkar det inte ha varit båtägaren som stod bakom ratten.
Citera
2016-01-25, 15:25
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Då Granholms båt lämnade Simpnäs brygga så verkar det inte ha varit båtägaren som stod bakom ratten.

Nej, och kanske det inte stod någon vid rodret? Gärningsmännen kanske bara försökte göra sig av med bevismaterial och vinna tid genom att skicka iväg båten "vind för våg"..?
Citera
2016-01-25, 17:55
  #27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Båten hittades drivande den 28/10 långt ute på öppet vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Nej, och kanske det inte stod någon vid rodret? Gärningsmännen kanske bara försökte göra sig av med bevismaterial och vinna tid genom att skicka iväg båten "vind för våg"..?

Jag fortsätter att citera ett stycke på sidan 201 i Norléns bok:

"- Så vitt jag vet såg ingen båten söndagen den 27 oktober. Var befann sig den då? Men måndagen den 28 oktober hittades den av sjöräddningen. Den låg då och drev med motorn igång långt ute på öppet vatten utanför Grisslehamn."

Mera om båten här då den hittades: (FB) F.d. poliskommissarien som försvann: Kjell Granholm, Sundskär, 1991

Jag tror att när Granholms båt satte full fart den 26/10 från Simpnäs brygga var det någon annan bakom ratten. Så fort lotsarna hade startat begav sig båten i riktning mot Väddö.

Jag tror att personerna bakom Granholms försvinnande och död däremot gjorde detta senare som du har tagit upp. Tror att de släppte båten "vind för våg" den 28/10 och hoppades sedan på "det bästa".

Tyvärr står det ingen tid då båten togs om hand av sjöräddningen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-01-25 kl. 18:00.
Citera
2017-12-29, 17:28
  #28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför lämnade Kjell Granholm stugan mitt i natten?

Intressant läsning om detta försvinnande publicerad den 31 januari 2017:

Kjell Granholms försvinnande 1991.

Citat:

"En pensionerad poliskommissarie lämnar sängvärmen på en skärgårdsö för att ensam ge sig ut på havet i en liten motorbåt. Sedan dess är han försvunnen. Vad hände egentligen den där oktobernatten 1991?"
Citera
2022-08-28, 19:03
  #29
Medlem
Mycket intressant fall. Tack till Skaraborg2 som tog upp detta intressanta ämne. Har suttit och funderat nu en stund över vad som kanske hände med K.G men kan bara föreställa mig att det är som tidigare nämnt någon affär som kanske gått snett eller kanske något rånmord? Men varför han stack iväg ut med båten mitt i natten är ju ytterst märkligt.
__________________
Senast redigerad av Blacksabbath87 2022-08-28 kl. 19:05.
Citera
2022-08-28, 20:42
  #30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som kommer att förbli ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Mycket intressant fall. Tack till Skaraborg2 som tog upp detta intressanta ämne. Har suttit och funderat nu en stund över vad som kanske hände med K.G men kan bara föreställa mig att det är som tidigare nämnt någon affär som kanske gått snett eller kanske något rånmord? Men varför han stack iväg ut med båten mitt i natten är ju ytterst märkligt.

Tack för din uppskattning.

Ett försvinnande som har blivit förvånansvärt lite uppmärksammat. Jag tror att Granholm hade bestämt träff med några personer ang. någon slags affär som slutade mycket illa från Granholm. Det kan också ha handlat om att han blev iväglurad. Annars skulle han aldrig ha lämnat mitt i natten då det var kolsvart ute. Det kan ha handlat om ett rånmord eftersom de 10 000 kr samt två guldur saknades. Dessa ur kom aldrig att återfinnas och jag antar att de båda hade inskriptioner. Så kan mycket väl ha blivit nedsmälta.

Han lär med stor sannolikhet ha blivit mördad kort tid efter att han hade lämnat Sundskär. Har också för mig att KG lämnade kvar sin mössa i fiskarstugan. Han kan förstås ha haft en extra mössa ombord.

Den f. d. poliskommissariens kropp kom sedan att sänkas i vattnet någonstans.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-08-28 kl. 20:45.
Citera
2022-08-28, 21:15
  #31
Medlem
Här finns motsägelsefulla uppgifter:

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
På sidan sju finns en bild på båten med följande text under: "När Kjells båt påträffades utanför Grisslehamn var tändningen på, gasreglaget var ställt på framåt, motorn var kall och tanken tom. Dessutom fanns flera spår efter strid. Blev Kjell kastad överbord?"


och enligt en annan källa:

Citat:
Söndagen den 27 oktober finns det inga kända observationer av båten men den 28 oktober så hittades den av sjöräddningen. Den låg och drev med motorn igång långt ute på öppet vatten utanför Grisslehamn.

Var motorn igång eller var tanken tom och motorn kall när den hittades?
Granholm hade enligt vissa uppgifter precis köpt båten och enligt andra uppgifter så kände lotsarna igen båten. Kände lotsarna igen båten som Granholms båt eller kände de bara igen den som en viss båt?

Sen så tror jag också att Granholm blev sänkt i djupet av någon/några.
Citera
2022-08-28, 21:37
  #32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lotsarna vid Simpnäs brygga.

Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Här finns motsägelsefulla uppgifter:



och enligt en annan källa:



Var motorn igång eller var tanken tom och motorn kall när den hittades?
Granholm hade enligt vissa uppgifter precis köpt båten och enligt andra uppgifter så kände lotsarna igen båten. Kände lotsarna igen båten som Granholms båt eller kände de bara igen den som en viss båt?

Sen så tror jag också att Granholm blev sänkt i djupet av någon/några.

Jag vet tyvärr inte men jag tror att denna är den rätta uppgiften.

Den här uppgiften har jag läst flera gånger medans den andra tror jag bara jag har sett en gång och då i Norléns bok från 1995.

(FB) F.d. poliskommissarien som försvann: Kjell Granholm, Sundskär, 1991

Sin båt hade Granholm inköpt tio dagar innan han försvann. Som jag fattade det så kände lotsarna vid Simpnäs brygga igen båten som Granholms. Även om hans båt var nyinköpt så kan de ha känt igen den. Lotsarna kan mycket väl under dessa dagar från inköpet fram till den här iakttagelsen har sett KG bakom ratten på sin nyinköpta båt.
Citera
2022-08-29, 14:28
  #33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej heller sin ficklampa.

Förutom att Granholm inte hade med sig sin mössa då han lämnade fiskarstugan så tog han heller inte med sig sin ficklampa.

Fullt möjligt dock att han hade ytterligare en ficklampa i sin båt. Nu vet jag inte hur långt från stugan båten låg och hur terrängen såg ut? Även om KG väl kände till området så var det kolsvart ute.
Citera
2022-08-30, 01:44
  #34
Medlem
Skarparattarns avatar
Intressant fall. Har någon begärt ut utredningen?

Jag fick ju ut utredningen om Sävenfalk efter mycket om och men.
Citera
2022-08-30, 19:22
  #35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utredningen gällande den försvunne Granholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Intressant fall. Har någon begärt ut utredningen?

Jag fick ju ut utredningen om Sävenfalk efter mycket om och men.

Ja jag minns att du till sist fick ut utredningen ang. Sävenfalk.

Själv försökte jag en gång men min begäran blev då inte beviljad. Jag har i a f inte begärt utredningen gällande Granholm. Litet osäker var denna kan ha blivit arkiverad? Norrtälje är det närmaste som ligger till hands men troligtvis är det numera Riksarkivet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback