2026-09-12, 23:10
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är de så segervissa? Tänker du här på FB eller var då?
Många här på Flashback är det, och en hel del jag kommit i kontakt med i andra sammanhang med, men självfallet inte alla.
Citera
2026-09-12, 23:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Var hittar du Tidö’s segervissa supportrar? Jag har då inte sett till några.

(För övrigt sänker man nivån på den politiska debatten om man använder den lika fåniga som nedlåtande termen ”Tidölaget”. Överlåt den till mer primitiva debattörer.)
Mja…. Jag vet väl inte om det går att sänka debattnivån mer än vad SD-svansen redan har gjort, och det där att kalla de politiska alternativen för ’lag’ är ju en idrottsanalogi, som jag tycker är lite kul faktiskt. Undrar om det inte var humorprogrammet parlamentet som började med det.

Och segervissa tidösupprortar hittar du massor i exempelvis denna tråd.
Citera
2026-09-12, 23:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mja…. Jag vet väl inte om det går att sänka debattnivån mer än vad SD-svansen redan har gjort, och det där att kalla de politiska alternativen för ’lag’ är ju en idrottsanalogi, som jag tycker är lite kul faktiskt. Undrar om det inte var humorprogrammet parlamentet som började med det.

Och segervissa tidösupprortar hittar du massor i exempelvis denna tråd.
Ah, ok, ska jag vara ärlig har jag inte läst tråden så noga. Tänkte mer på politiker och folk som syns o hörs i media, samt min hyfsat stora bekantskapskrets (där alla verkar tro på de rödgröna).

Ang ”Tidölaget”. Det är ju en anspelning på ”tidelaget” och skapades av någon rödgrön. Används ofta som nedsättande beteckning. Ett sätt att arbeta in i folks undermedvetna att nuvarande regering är obehaglig.
Citera
2026-09-13, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Det kommer vallokalsundersökning som släpps på eftermiddagen/kvällen. Det är nog nån timme efter röstningen stängt.
Den brukar släppas direkt efter stängning. Förra valet släppte TV4 sin 19:45 och det blev ett jävla liv kring det. I år släpper både SVT och TV4 kl 20.
Citera
2026-09-13, 02:21
Medlem
Jag måste säga att liberalernas trend i mätningarna är ovanliga.
Sentio (2026)
September (5.1%), Augusti (2.1%), Juli (1.7%) och Juni (2.1%)

Demoskop (2026)
September (4.7%), Augusti III (2.8%), Augusti II (2.0%) och Augusti I (2.4%)

Indikator (2026)
September (5.4%), Augusti II (2.2%), Augusti I (2.2%) och Juni (1.7%)

Ipsos (2026)
September (5.0%), Augusti II (3.5%), Augusti I (2.3%) och Juni (1.3%)

Novus (2026)
September III (4.7%), September II (5.8%), September I (4.3%), Augusti II (3.3%) och Augusti I (1.9%)

Verian (2026)
September II (5.5%), September I (3.0%) och Augusti (1.9%)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2026#Indikator
Jag förstår att Liberalerna ökar ju närmare valet (eftersom kritikerna kommer tillbaka) samt att partiet får stödröster men att partiet går så starkt framåt är underligt givet att de fallit under spärren i nästan alla mätningar sedan 2022. Partiet går från under 2% till siffror som passerat 2022 års valresultat. Detta sker på mindre än en månad.

Jag kan tänka mig att Liberalerna får 6-7% i valet 2026. Vem fan är det som röstar på dem? Det är inte invandrarna, det är inte pensionärerna, det är inte ungdomarna. Vad är det för jävla kohort som driver dem? Den övre medelklassen i Stockholm och Uppsala kommun?

Någon som kan förklara detta för mig?
Citera
2026-09-13, 02:28
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag kan tänka mig att Liberalerna får 6-7% i valet 2026. Vem fan är det som röstar på dem? Det är inte invandrarna, det är inte pensionärerna, det är inte ungdomarna. Vad är det för jävla kohort som driver dem? Den övre medelklassen i Stockholm och Uppsala kommun?

Panikartade stödröster från SD och M. Ja, tyvärr är det många SD-väljare som stödröstar på L. Den f.d SD-politikern Erik Alqmvist skrev att han röstar på Liberalerna i år!

SD-toppar har ju gått ut och kritiserat sina väljare för att de lånat ut sin röst till L. Det gör ju att SD krymper och skillnaden mellan L och SD blir mindre.
Citera
2026-09-13, 03:21
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Jag måste säga att liberalernas trend i mätningarna är ovanliga.
Sentio (2026)
September (5.1%), Augusti (2.1%), Juli (1.7%) och Juni (2.1%)

Demoskop (2026)
September (4.7%), Augusti III (2.8%), Augusti II (2.0%) och Augusti I (2.4%)

Indikator (2026)
September (5.4%), Augusti II (2.2%), Augusti I (2.2%) och Juni (1.7%)

Ipsos (2026)
September (5.0%), Augusti II (3.5%), Augusti I (2.3%) och Juni (1.3%)

Novus (2026)
September III (4.7%), September II (5.8%), September I (4.3%), Augusti II (3.3%) och Augusti I (1.9%)

Verian (2026)
September II (5.5%), September I (3.0%) och Augusti (1.9%)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2026#Indikator
Jag förstår att Liberalerna ökar ju närmare valet (eftersom kritikerna kommer tillbaka) samt att partiet får stödröster men att partiet går så starkt framåt är underligt givet att de fallit under spärren i nästan alla mätningar sedan 2022. Partiet går från under 2% till siffror som passerat 2022 års valresultat. Detta sker på mindre än en månad.

Demoskop var ju väldigt nära förra valet. Men de hade L och C lite för högt, och S och M lite för lågt. Jag gissar på nåt liknande i år. Vänstern vinner med 2% , men Maggan väljer att släppa in KD i regeringskonstellationen och lämnar V utanför om det alternativet också har majoritet
Citera
2026-09-13, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Panikartade stödröster från SD och M. Ja, tyvärr är det många SD-väljare som stödröstar på L. Den f.d SD-politikern Erik Alqmvist skrev att han röstar på Liberalerna i år! SD-toppar har ju gått ut och kritiserat sina väljare för att de lånat ut sin röst till L. Det gör ju att SD krymper och skillnaden mellan L och SD blir mindre.
Jag påpekade att stödröster spelar roll men kan det förklara att Liberalerna passerar riksdagsspärren? Detta är detta jag finner så underligt. Väljardemografin och mätningarna indikerade på att L skulle falla ur riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Demoskop var ju väldigt nära förra valet. Men de hade L och C lite för högt, och S och M lite för lågt. Jag gissar på nåt liknande i år. Vänstern vinner med 2% , men Maggan väljer att släppa in KD i regeringskonstellationen och lämnar V utanför om det alternativet också har majoritet
Jag har ingen aning men som sagt - att L har ökat så pass mycket i mätningarna är för mig underligt men jag vet inte. Hur regeringsbildningen kommer se ut efter valet vet jag inte. Jag kan dock tänka mig att S bildar en egen regering med V/MP/KD/L/C som stödpartierna. Det kommer ha noll utfall i valet 2030 eftersom Sverige antagligen är en av få länder där väljarna inte tycks bestraffa politikerna vid valen.
Citera
2026-09-13, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab

Kd är fullblodsnazister precis som Sd. Att Magda skulle släppa in dem någonstans utom i ett arbetsläger är otänkbart. Men Kd kommer inte att få över 4%.
Citera
2026-09-13, 06:25
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ah, ok, ska jag vara ärlig har jag inte läst tråden så noga. Tänkte mer på politiker och folk som syns o hörs i media, samt min hyfsat stora bekantskapskrets (där alla verkar tro på de rödgröna).

Ang ”Tidölaget”. Det är ju en anspelning på ”tidelaget” och skapades av någon rödgrön. Används ofta som nedsättande beteckning. Ett sätt att arbeta in i folks undermedvetna att nuvarande regering är obehaglig.
Men ’Tidö’ är ju namnet på slottet som det var förhandlingar på innan den nuvarande regeringen bildades, och det används allmänt om denna politiska lagbildning? Det är ingenting vänstern hittat på. Nå strunt samma. Förhoppningsvis är denna misslyckade regering historia imorgon. Obehaglig är regeringen också.
Citera
2026-09-13, 06:38
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Många här på Flashback är det, och en hel del jag kommit i kontakt med i andra sammanhang med, men självfallet inte alla.
Du fick frågan ,vem här är segerviss,
du kunde inte svara....

Du har nog inte kontakt med nån människa.
Citera
2026-09-13, 07:19
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:

Husblattar och medelålders halvrassar som lyssnade på E-type istället för vikingarock. (FB) Simona Mohamsson - Partiledare för Liberalerna

Det är lite märkligt att uppsvinget inte kom samtidigt som Jimmie-kramen. Fast de flesta som inte direkt drabbas av politik är nog väldigt ointresserade av politik fram till valrörelsen. Är man vänsterväljare så har man sannolikt märkt av en försämrad livskvalitet redan för flera år sedan. Är man högerväljare så har man med extremt hög sannolikhet inte blivit väckt av ett böneutrop eller blivit "förnedringspissad i munnen" en enda gång under den senaste mandatperioden. Man man inbillar sig väl att man kanske kommer att bli det i framtiden om vänstern får bestämma. Dessutom hade man väl aldrig blivit förnedringspissad av Simona, Romina och Gulan på någon annan plats än en porrklubb om dessa hade blivit Laila K-brudar istället för politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in