2026-09-13, 08:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag kan tänka mig att Liberalerna får 6-7% i valet 2026. Vem fan är det som röstar på dem? Det är inte invandrarna, det är inte pensionärerna, det är inte ungdomarna. Vad är det för jävla kohort som driver dem? Den övre medelklassen i Stockholm och Uppsala kommun?

Någon som kan förklara detta för mig?

Stödröster samt folk som är mer liberala än gamla FP/L-folket som nu lämnat partiet. Alexander Bard-typer. De hoppas på fritt knark etc.
Citera
2026-09-13, 08:44
Medlem
Opinionsmätningarna visar på mycket jämnt.
Det kommer att bli Simona som räddar Tidö kvar vid makten. Detta pga:

1. Att Simonas Liberaler klarar spärren.

2. Att Simonas starka framryckning gjort att Liberalerna även får några röster från främst C och S. Inte så många röster dock, men tillräckligt för att avgöra i detta jämna läge.
Citera
2026-09-13, 09:01
Medlem
GustavAnders avatar
Ofta bryter man ner opinionsundersökningar,
till ålder kön även orten vs landsbygd osv.

Jag saknar:
de som försörjer sig själv vs de som inte gör det, det hade varit intressant.
Citera
2026-09-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Förhoppningsvis är denna misslyckade regering historia imorgon.

Att du använder ordet "misslyckade regering" för den bästa regering någonsin visar perfekt att du har tappat kontakt med verkligheten.

Typisk rödgrön väljare som vill ha ökad invandring, stopplag till alla utvisningar, höjda skatter på arbete, pension, sparande, mat, bensin och el. Samtidigt straffrabatter till grova kriminella.
Citera
2026-09-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Att du använder ordet "misslyckade regering" för den bästa regering någonsin visar perfekt att du har tappat kontakt med verkligheten.

Typisk rödgrön väljare som vill ha ökad invandring, stopplag till alla utvisningar, höjda skatter på arbete, pension, sparande, mat, bensin och el. Samtidigt straffrabatter till grova kriminella.

Bra sammanfattning av hur rödingar resonerar.
Avundsjukan är deras drivkraft. I övrigt saknar de driv.
Citera
2026-09-13, 10:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men ’Tidö’ är ju namnet på slottet som det var förhandlingar på innan den nuvarande regeringen bildades, och det används allmänt om denna politiska lagbildning? Det är ingenting vänstern hittat på. Nå strunt samma. Förhoppningsvis är denna misslyckade regering historia imorgon. Obehaglig är regeringen också.
Ja, de bildades ju på Tidö slott. Men när beteckningen ”Tidölaget” lanserades så var det mycket hö-hö-ande och tydliga anspelningar på tidelag.

Man kan så klart anvönda begreppet ändå om man vill, men själv brukar jag försöka hålla mig borta från allt som har en nedlåtande twist.

F.ö hoppas jag på någon slags mittenregering. Tycker att det viktigaste är att Sverige slipper ytterkantspartierna. Men jag är rädd att jag hoppas förgäves.
Citera
2026-09-13, 10:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Kd är fullblodsnazister precis som Sd. Att Magda skulle släppa in dem någonstans utom i ett arbetsläger är otänkbart. Men Kd kommer inte att få över 4%.
Jisses. Där var det inte många rätt.
Citera
2026-09-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jisses. Där var det inte många rätt.

Många kommer att bli förvånade ikväll när det blir uppenbart hur mycket svenska folket hatar Tidö. Många står i valbåset och tänker "ska vi har den här jävla sörjan, fyra nyanser av brunt, i fyra år till? Nej, det måste bli S den här gången".
Citera
2026-09-13, 10:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Många kommer att bli förvånade ikväll när det blir uppenbart hur mycket svenska folket hatar Tidö. Många står i valbåset och tänker "ska vi har den här jävla sörjan, fyra nyanser av brunt, i fyra år till? Nej, det måste bli S den här gången".
Tja, men det stod det inte ett ord om i inlägget jag citerade…
Citera
2026-09-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tja, men det stod det inte ett ord om i inlägget jag citerade…

Du skrev det inte var många rätt i att Magdalena inte kommer att vilja samarbeta med Kd eftersom kd är alltför högerextrema och dessutom inte kommer att komma in.
Citera
2026-09-13, 11:03
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Du projicerar dina egna fantasier på andra.
Ytterst få som jobbar och sköter sig vill ha rödgrön-röra.
Att dom ändå får så många röster tyder på att gruppen tärande bara blir fler och fler
vilket i sig är skrämmande.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-09-13 kl. 11:06.
Citera
2026-09-13, 11:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Du skrev det inte var många rätt i att Magdalena inte kommer att vilja samarbeta med Kd eftersom kd är alltför högerextrema och dessutom inte kommer att komma in.
Du kallade kd för fullblodsnazister och påstod rätt tvärsäkert att de inte kommer att få 4%. Det första är mycket långt från verkligheten. Det andra kommer med 99,9% sannolikhet inte att inträffa.

Två klara fel av tre, m a o. Det tredje då?

Beroende på utfallet i valet kommer olika konstellationer att prövas. Att alla partiledare har målat in sig helt och hållet med röda linjer mot alla andra, det kommer inte att hålla. Något eller några partier måste ge efter åt något håll. Om V visar sig vara ett omöjligt alternativ för S, så måste S få ihop majoritet på något annat sätt. Eftersom det inte lär räcka med MP och C så står valet mellan M eller L+KD. Två tråkiga val, men antingen får S acceptera ett av dem, eller så får de försöka styra själva, med hoppande majoriteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in