2026-09-12, 18:56
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det där är ju bara fantasier!
--------År 2011, i samband med att Annie Lööf valdes till ny partiledare för Centerpartiet, lyftes en vision fram om Sverige som ett "nybyggarland". [1] (https://www.svd.se/a/5f0dea71-a842-381c-b508-3a68fd16a818/darfor-valde-centern-annie-loof), [2] (https://www.st.nu/nyheter/sverige-kan-fa-40-miljoner-invanare-enligt-annie-loof/)I debatter och intervjuer framfördes tankar om att en stor invandring av arbetskraft på sikt skulle kunna öka Sveriges befolkning till upp mot 40 miljoner invånare. [1] (https://www.st.nu/nyheter/sverige-kan-fa-40-miljoner-invanare-enligt-annie-loof/)Eftersom Sverige då hade ungefär 9,4 miljoner invånare innebar ett mål på 40 miljoner invånare ett tillskott på över 30 miljoner människor. [1] (https://www.facebook.com/ulfgoran.moller.9/videos/centerpartiets-tidigare-partiledare-annie-l%C3%B6%C3%B6f-tyckte-att-40-miljoner-inv%C3%A5nare-i/1595998195244028/)
Citera
2026-09-12, 19:05
Medlem
Angående att vara segerviss när man ligger under:

Jag tror många Tidö 1.0-väljare när det väl gäller lägger sin röst på något av de fyra partierna, även om man håller för näsan när man gör det.

Sverige ÄR ett bättre land idag än för fyra år sedan. Kursen käpprätt mot dystopi har avstannat. Många av oss hatar SD och de hatar oss tillbaka. Men på något sätt kanske det är just hela gisslandramat där borgerligheten hankar sig fram med hjälp av ett anti-borgerligt parti som är receptet för framgång. Det kanske bara är såhär det går att bedriva restriktiv flyktingpolitik och strikt rättspolitik. Och jag tror många sverigedemokrater insett det med. Fantasierna om etno-nationalistisk revolution i all ära, detta kanske är så bra det kan bli.

Med tanke på hur katastrofala vänsterpartierna är i de frågor där Tidö levererat mest tror jag tillräckligt många på Simona-manér känner att fyra år till nog är det bästa för Sverige. Ingen politisk romans varar för evigt men likt Alliansen när det begav sig behövs två mandatperioder för att ändra Sverige i grunden. Frihetsreformer på skatteområdet från alliansåren är nu helt grundläggande självklarheter. Fyra år med upprättelse för brottsoffer skulle förändra svenskens rättspatos i grunden och detta måste ske om vi ska ha ett land värt att leva i oavsett om vi är liberaler eller konservativa.
Citera
2026-09-12, 19:28
Medlem
Citat:
Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att Tidölagets supportrar är så segervissa då inte en enda opinionsundersökning har visat på övervikt för det högerpopulistiska blocket.

Själv hoppas jag på en ny, helst mittenbaserad regering. Sverige förtjänar någonting bättre än det här populistiskagänget som kallar sig regering nu
Exakt, när det stora raser för S kom i förra veckan så förväntade jag mig att åtminstone en enda opinionsundersökning veckan före valet skulle visa en minimal men dock majoritet för Tidölaget. Det enda som hänt är att M/SD-röster flyttats till L.

Tidölaget är ändå hopplöst efter, 164 mot oppositionens 185 mandat från Verian, den sista vetenskapliga från igår, inkl. 20 L-mandat. Enbart stödröster ändrar inte mandatfördelningen nämnvärt för Tidölaget.
Citera
2026-09-12, 20:08
Medlem
Persimååns avatar
Jag har inte besökt valstugor på 20 år, men idag åkte jag runt i Stockholms län och besökta valstugor. Norr till söder. Det som slog mig, SD är extremt populära. MP och Centern var helt tomma på folk vid varje stop jag gjorde. Några få tappra besökte S och V.
Citera
2026-09-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Jag har inte besökt valstugor på 20 år, men idag åkte jag runt i Stockholms län och besökta valstugor. Norr till söder. Det som slog mig, SD är extremt populära. MP och Centern var helt tomma på folk vid varje stop jag gjorde. Några få tappra besökte S och V.
Varför går det då så dåligt för högern i Stockholm?
Citera
2026-09-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks

Vad pratar du om? De flesta välskötta kommuner i Stockholms region är styrd av blågula.
Danderyd, Lidingö, Sollentuna, Täby, Åkersberga, Nacka, Vallentuna, Norrtälje osv.
Du säkert inte bor i Stockholm region därför kan du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Det som slog mig, SD är extremt populära.

När Jimmie besökte Norrtälje den här veckan var det första gången i mitt liv som jag såg så mycket folk samlas för en politiker. Det var enormt. SD växer sig starka här. Mängder av unga folk under 25 hejar på Jimmie. Det är kanonbra!
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-12 kl. 20:20.
Citera
2026-09-12, 20:18
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
Jag är ingen expert. Berättar bara mina iakttagelser.
Citera
2026-09-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Vad pratar du om? De flesta välskötta kommuner i Stockholms region är styrd av blågula.
Danderyd, Lidingö, Sollentuna, Täby, Åkersberga, Nacka, Vallentuna, Norrtälje osv.
Du säkert inte bor i Stockholm region därför kan du inte.

När Jimmie besökte Norrtälje den här veckan var det första gången i mitt liv som jag såg så mycket folk samlas för en politiker. Det var enormt. SD växer sig starka här. Mängder av unga folk under 25 hejar på Jimmie. Det är kanonbra!
SD klarar sig fruktansvärt i större delen av Stockholm, och unga människor har rört sig mycket åt vänster sedan 2022. SD förlorar alltid fruktansvärt i universitetsdistrikt.
Citera
2026-09-12, 21:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Kommer det några OU i morgon eller är de slut nu?
Citera
2026-09-12, 21:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att Tidölagets supportrar är så segervissa då inte en enda opinionsundersökning har visat på övervikt för det högerpopulistiska blocket.

Själv hoppas jag på en ny, helst mittenbaserad regering. Sverige förtjänar någonting bättre än det här populistiskagänget som kallar sig regering nu

Är de så segervissa? Tänker du här på FB eller var då?
Citera
2026-09-12, 21:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Var hittar du Tidö’s segervissa supportrar? Jag har då inte sett till några.

(För övrigt sänker man nivån på den politiska debatten om man använder den lika fåniga som nedlåtande termen ”Tidölaget”. Överlåt den till mer primitiva debattörer.)
Citera
2026-09-12, 22:57
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kommer det några OU i morgon eller är de slut nu?

Det kommer vallokalsundersökning som släpps på eftermiddagen/kvällen. Det är nog nån timme efter röstningen stängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in