Citat:
Ursprungligen postat av
Mandelgubben
Lägre begåvningsprofil? Det är det nya arbetarpartiet, ja. Det är inget borgerligt parti. S är ett invandrarparti och SD har tagit deras plats.
Men du är medveten om att S forfarande är det största partiet bland väljare med förgymnasial utbildning?
Han har ju dock rätt i att vänstern dammsuger moskéerna just nu för att locka alla i utanförskapsområden att rösta på dem. Jag vet inte hur intelligenta dessa människor är, men de drar ju inte in särskilt mycket pengar iallafall. Annars skulle de inte bo i dessa områden.
De bråkar internt mest av taktiska skäl för att locka mittenväljare som inte gillar SD.
Högutbildade inom offentlig sektor röster oftast vänster. Annars röstar de oftast borgerligt.
Jag läste nu att du är sjukskriven och inte jobbar. Det förklarar din snedvridna bild…
Ja jag är sjukskriven och det har inte något som helst med min förmåga att tänka att göra utan bra mycket svårare omständigheter än vad du har upplevt iallafall. Förövrigt går jag ur sjukskrivningen vid årskiftet för att studera istället.
Alla idéer högern slagit i människor handlar om lägre begåvning hos väljare som inte kan förstå mer komlicerade samband. Folk utan pengar röstar för deras ekonomiska fantasier och människor utan utbildning röstar efter den propaganda som bäst biter på dem. Propaganda går ut på att leverera en förenklad välrdsbild.
Många högre begåvade människor röstar vänster för att de har råd att vara "rebelliska" och oftast sitter såpass bra till finansiellt att de inte behöver leva på fantasier. Det är lite som när arbetare röstar på Moderaterna och sliter för att få ihop ekonomin och lever över tillgångarna eller spenderar dem på skrytobjekt istället för att då spara och bygga kapital. De röstar för
var de vill vara inte där de faktiskt befinner sig.
Det är inte som att det inte stämmer att rasister har lägre intelligens. Det hänger samman med lägre plasticitet i hjärnan dvs svårare att anpassa sig i föränderliga miljöer. Detsamma gäller även fundamentalistiska människor osv. De är lättare att hjärntvätta helt enkelt.
Det ska bli intressant att se vilka som vinner imorgon iallafall. Du kan gissa vilka jag röstat på.