2026-09-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ja jag är sjukskriven och det har inte något som helst med min förmåga att tänka att göra utan bra mycket svårare omständigheter än vad du har upplevt iallafall. Förövrigt går jag ur sjukskrivningen vid årskiftet för att studera istället.

Alla idéer högern slagit i människor handlar om lägre begåvning hos väljare som inte kan förstå mer komlicerade samband. Folk utan pengar röstar för deras ekonomiska fantasier och människor utan utbildning röstar efter den propaganda som bäst biter på dem. Propaganda går ut på att leverera en förenklad välrdsbild.

Många högre begåvade människor röstar vänster för att de har råd att vara "rebelliska" och oftast sitter såpass bra till finansiellt att de inte behöver leva på fantasier. Det är lite som när arbetare röstar på Moderaterna och sliter för att få ihop ekonomin och lever över tillgångarna eller spenderar dem på skrytobjekt istället för att då spara och bygga kapital. De röstar för var de vill vara inte där de faktiskt befinner sig.

Det är inte som att det inte stämmer att rasister har lägre intelligens. Det hänger samman med lägre plasticitet i hjärnan dvs svårare att anpassa sig i föränderliga miljöer. Detsamma gäller även fundamentalistiska människor osv. De är lättare att hjärntvätta helt enkelt.

Det ska bli intressant att se vilka som vinner imorgon iallafall. Du kan gissa vilka jag röstat på.

Jag vet inte var du får allt det här ifrån… Men i opinionsmätningen som gjordes i SVT för någon dag sedan leder vänstern kraftigt i gruppen arbetslösa.

Jag tvivlar på att denna grupp är särskilt intelligenta, utan de röstar för att bibehålla sina bidrag helt enkelt. Det är av egenintresse.

Men ni som dräller runt hemma och lever på bidrag kanske är jätteintelligenta som mjölkar systemet, vad vet jag.

De högutbildade som finns inom vänstern jobbar oftast inom offentlig sektor och är beroende av en stor stat.

SD är inget borgerligt parti, de är sossar som inte gillar invandring. De är inte höger någonstans. Sossarna har bytt ut sin väljargrupp från arbetare till bidragsberoende invandrare.

Traditionellt sett röstar högutbildade väljare borgerligt.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-09-12 kl. 23:17.
Citera
2026-09-12, 23:32
Medlem
Magdalena är (nästan) lika sur som den nuvarande regeringen var när de för 4 år sedan var i opposition. Det hör till själva oppositionskapet.

Problemet i detta är Jimmies härskarteknik i själva frågan. Han är en skicklig debattör med sociopatiska förmågor som bryter sig längre utanför boxen än någon annan partiledare just nu. Hans syfte med frågan var självklart inte att få ett ärligt svar, utan syftet var att förnedra henne.

Så om man upplever att Magda skakade på rösten eller såg tårögd ut, så lyckades Jimmie med sitt uppdrag helt enkelt. Det i sig säger ingenting politiskt. Bara att Jimmie är skicklig och kall, och Magdalena mänsklig.
Citera
2026-09-12, 23:48
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Jag vet inte var du får allt det här ifrån… Men i opinionsmätningen som gjordes i SVT för någon dag sedan leder vänstern kraftigt i gruppen arbetslösa.

Jag tvivlar på att denna grupp är särskilt intelligenta, utan de röstar för att bibehålla sina bidrag helt enkelt. Det är av egenintresse.

Men ni som dräller runt hemma och lever på bidrag kanske är jätteintelligenta som mjölkar systemet, vad vet jag.

De högutbildade som finns inom vänstern jobbar oftast inom offentlig sektor och är beroende av en stor stat.

SD är inget borgerligt parti, de är sossar som inte gillar invandring. De är inte höger någonstans. Sossarna har bytt ut sin väljargrupp från arbetare till bidragsberoende invandrare.

Jag lever inte på bidrag utan en socialförsäkring och skälet till min situation beror knappast på mig.

Kan känna att det är slöseri med tid att förklara för dig varför arbetarklassen har sociala försäkringar mm eftersom jag tvivlar på din inlärningsförmåga och kapacitet.

Orkar inte ens gå in mer i den här diskussionen då jag knappast tror att du kommer leverera något av innehåll.

Men vi kan säga som så att om SD vände sig till mer utbildade och begåvade människor skulle de knappast använda den retorik de argumenterar med. Man talar inte till intelligenta människor med det språket som de använder.

AI; eftersom jag inte pallar skriva en text till dig kring enklare saker du ändå inte förstår dig på.

Citat:
Om Sverige plötsligt tog bort alla bidrag och ekonomiska ersättningar, som sjukersättning, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, bostadsbidrag och försörjningsstöd, skulle konsekvenserna spridas genom hela Sveriges ekonomi. Det beror på att dessa pengar är en del av det ekonomiska kretsloppet.

När staten betalar ut en ersättning används pengarna till exempelvis mat, hyra, el, kläder, transporter och andra varor och tjänster. Pengarna går alltså vidare från hushållen till företagen. Företagen använder sedan sina inkomster till löner, inköp och investeringar, samtidigt som pengar går tillbaka till staten genom bland annat moms, inkomstskatt och företagsskatter. Samma pengar kan därför skapa ekonomisk aktivitet flera gånger när de cirkulerar mellan staten, hushållen och företagen.

Om alla dessa ersättningar försvann samtidigt skulle en stor mängd köpkraft omedelbart tas bort ur ekonomin. De hushåll som förlorade sina inkomster skulle tvingas minska sin konsumtion kraftigt och främst lägga pengar på det absolut nödvändigaste. Efterfrågan på varor och tjänster skulle därför falla.

Det är här den ekonomiska kedjereaktionen börjar. När människor handlar mindre förlorar företagen omsättning. När företagens intäkter minskar måste de sänka sina kostnader. De kan minska sina inköp, stoppa investeringar, säga upp personal eller lägga ned verksamheten. Företagens minskade inköp drabbar dessutom andra företag som levererar varor och tjänster till dem.

När människor sedan förlorar sina arbeten minskar även deras köpkraft. De börjar också konsumera mindre. Då sjunker företagens försäljning ytterligare, vilket kan orsaka ännu fler uppsägningar och konkurser. Nedgången börjar alltså förstärka sig själv: mindre inkomster leder till mindre konsumtion, som leder till lägre försäljning, som leder till arbetslöshet, som leder till ännu mindre konsumtion.

Samtidigt börjar statens och kommunernas inkomster falla. När färre arbetar kommer mindre inkomstskatt in. När människor handlar mindre får staten mindre moms. När företagens vinster minskar får staten mindre bolagsskatt. Om företag går i konkurs försvinner både arbetstillfällen och skatteintäkter helt från dessa verksamheter.

En tillräckligt kraftig sådan kedjereaktion skulle innebära en djup lågkonjunktur. Sveriges BNP skulle falla eftersom färre varor och tjänster produceras och säljs. Arbetslösheten skulle stiga, investeringarna minska och konkurserna bli fler. Även människor som tidigare inte fått några bidrag skulle då påverkas genom exempelvis arbetslöshet, sämre försäljning i det egna företaget eller en svagare arbetsmarknad.

Det är därför missvisande att enbart se bidrag och ersättningar som pengar som lämnar staten. I det ekonomiska kretsloppet blir statens utbetalning någon annans inkomst, som sedan blir någon annans försäljning och lön och samtidigt genererar nya skatteintäkter. Om staten plötsligt tar bort alla dessa utbetalningar bryts en del av detta flöde.

Den allvarligaste ekonomiska konsekvensen är därför själva självförstärkningen: staten tar bort köpkraft → konsumtionen faller → företagens intäkter faller → människor sägs upp → ännu mer köpkraft försvinner → konsumtionen faller ytterligare → fler företag drabbas → skatteintäkterna faller → hela ekonomin krymper.

Det är denna kedjereaktion som skulle kunna göra ett omedelbart avskaffande av alla bidrag och ersättningar till en samhällsekonomisk chock, snarare än enbart en besparing i statens budget.
Citera
2026-09-12, 23:57
Medlem
Citat:
Jag lever inte på bidrag utan en socialförsäkring och skälet till min situation beror knappast på mig.

Kan känna att det är slöseri med tid att förklara för dig varför arbetarklassen har sociala försäkringar mm eftersom jag tvivlar på din inlärningsförmåga och kapacitet.

Orkar inte ens gå in mer i den här diskussionen då jag knappast tror att du kommer leverera något av innehåll.

Men vi kan säga som så att om SD vände sig till mer utbildade och begåvade människor skulle de knappast använda den retorik de argumenterar med. Man talar inte till intelligenta människor med det språket som de använder.

AI; eftersom jag inte pallar skriva en text till dig kring enklare saker du ändå inte förstår dig på.

Och man talar till intelligenta människor med antisemitism och terrorromantik, likt vänstern gör?

De åker runt bland moskéerna nu och mobiliserar. Samlar röster hos bidragstagare och islamister. Det är säkert framgångsrikt och kommer nog ge vänstern segern, men kom inte påstå att det här är några intelligenta och drivna människor.

Det lär bli någon slags mittenregering för sossarna vill inte ha något att göra med vänstern.
Citera
2026-09-13, 00:51
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Och man talar till intelligenta människor med antisemitism och terrorromantik, likt vänstern gör?

De åker runt bland moskéerna nu och mobiliserar. Samlar röster hos bidragstagare och islamister. Det är säkert framgångsrikt och kommer nog ge vänstern segern, men kom inte påstå att det här är några intelligenta och drivna människor.

Det lär bli någon slags mittenregering för sossarna vill inte ha något att göra med vänstern.
Jag skrev klart och tydligt att fundamentalism hänger ihop med låg plasticitet, dvs begåvning även det.

Sedan så var det Åkessons argument. Det är inte samma sak som sanning utan enkel propaganda.
Det finns många muslimer som är mer integrerade och även firat jul i Sverige.

Vad tänker du om att han åkte till Rinkeby och röstade? Jag blir lite nyfiken på karln och hur han resonerar faktiskt kring lite olika saker han gör och säger. Politiskt så tänker vi en del olika men intresset för politikerna och vad de gör/säger har ökat det här valet. Struntade helt i allt det förra och gjorde bara min demokratiska plikt som vanligt och röstade.
Citera
2026-09-13, 00:57
Medlem
Citat:

Kan du länka till var man kan se mängden arbetslösa och vad de vill rösta på i senaste opinionsmätningen?

Sedan har traditionellt mp de mest välutbildade väljarna.
Citera
2026-09-13, 01:05
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Hon är för arg för att komma på någor fyndigt i stunden. Och Åkesson hade ju bara svarat att han är ständigt förvånad över att sossarna alltid apar efter deras politik efter att först ha dissat den.
Feministerna älskar sin Magdalena Andersson. Det är två ansiktsuttryck som gäller, till ett i övrigt stelt stenansikte:

1) Surpuppan !

2) Hånskrattarn !

Så totalt blir det tre ansiktsuttryck, där Stenansiktet dominerar hennes utstrålning. Tänk om det blir krig med Irak och dom upptäcker att vi har ett fruntimmer som starkaste ledaren. Inte bra.
Citera
2026-09-13, 01:05
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan du länka till var man kan se mängden arbetslösa och vad de vill rösta på i senaste opinionsmätningen?

Sedan har traditionellt mp de mest välutbildade väljarna.
https://www.dagensarena.se/innehall/sd-storst-bland-arbetslosa-handlar-om-grupper-som-fatt-det-samre/

Citat:
Vallokalsundersökningen visar att Sverigedemokraterna är största parti bland arbetslösa, 30 procent, och näst störst bland väljare med sjuk- eller aktivitetsersättning, 27 procent. Störst bland den gruppen är Socialdemokraterna med 28 procents stöd.

Fråga hen inte var alla uppgifter kommer ifrån då arbetslöshet, sjukskrivning oftare hänger ihop med låg utbildningsgrad. Vederbörande vill inte känna sig placerad i samma grupp som en annan utan tänka sig själv som mer framgångsrik i livet och i en betydelsefull grupp Personen har säkert lönebidragsanställning eller liknande.
Citera
2026-09-13, 01:23
Medlem
Citat:
https://www.dagensarena.se/innehall/sd-storst-bland-arbetslosa-handlar-om-grupper-som-fatt-det-samre/

Fråga hen inte var alla uppgifter kommer ifrån då arbetslöshet, sjukskrivning oftare hänger ihop med låg utbildningsgrad. Vederbörande vill inte känna sig placerad i samma grupp som en annan utan tänka sig själv som mer framgångsrik i livet och i en betydelsefull grupp Personen har säkert lönebidragsanställning eller liknande.

Här. Opinionsundersökning från Verian/SVT för 4-10 september 2026. S får 32 procent och SD får 16 procent av de arbetslösa. MP, S och V samlar ihop hela 54 procent av de arbetslösas röster.

https://x.com/europeelects/status/2098680270337507638?s=46

Nej, till skillnad från dig har jag ett arbete. Jag arbetar som skattejurist och tjänar bra. Jag hoppas det går bra med din utbildning, så du får ett jobb. Kan inte vara kul att gå runt hemma och drälla. Ta vilket jobb som helst. Det hade gjort dig gott att komma ut och röra på dig lite. Även ett skitjobb är ett jobb och kommer ge dig bättre självkänsla.
Citera
2026-09-13, 01:27
Medlem
Citat:
Jag skrev klart och tydligt att fundamentalism hänger ihop med låg plasticitet, dvs begåvning även det.

Sedan så var det Åkessons argument. Det är inte samma sak som sanning utan enkel propaganda.
Det finns många muslimer som är mer integrerade och även firat jul i Sverige.

Vad tänker du om att han åkte till Rinkeby och röstade? Jag blir lite nyfiken på karln och hur han resonerar faktiskt kring lite olika saker han gör och säger. Politiskt så tänker vi en del olika men intresset för politikerna och vad de gör/säger har ökat det här valet. Struntade helt i allt det förra och gjorde bara min demokratiska plikt som vanligt och röstade.

Han åkte till Rinkeby för att väcka uppmärksamhet, antar jag.

Jag röstar inte ens SD. Hade hellre sett en borgerlig majoritet med fokus på borgerliga frågor.

SD har varit en bromskloss i denna regering. De och S står nära varandra ideologiskt.

De har stoppat viktiga reformer som exempelvis sänkt A-kassa, så folk inte kan gå runt och dega som du dagarna i ända.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-09-13 kl. 01:30.
Citera
2026-09-13, 02:34
Medlem
Åkessons kommentar kommer bli en Svensk klassiker och han tjänade många röster där och då när han tvålade till gnällkärringen.
Citera
2026-09-13, 09:04
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Han åkte till Rinkeby för att väcka uppmärksamhet, antar jag.

Jag röstar inte ens SD. Hade hellre sett en borgerlig majoritet med fokus på borgerliga frågor.

SD har varit en bromskloss i denna regering. De och S står nära varandra ideologiskt.

De har stoppat viktiga reformer som exempelvis sänkt A-kassa, så folk inte kan gå runt och dega som du dagarna i ända.

Tycker du har helt fel. SD stoppade gratis tandvård från 18 till 21 år och lade pengarna istället på pensionärer över 67 år som bara betalar 10% nu.

Det tycker jag är en vettig förändring. Unga har bra tänder. De enda som har riktigt dåliga tänder i unga år är (gissa!) nyanlända yngre invandrare. Vill du betala tandvård till en nyanländ somalier eller en svensk fattigpensionärer?

Såg ”Duellen” i tv4 igår. Pinsamt när den hånflinande surkarten Andersson framhävde sig själv som den bästa statsminister-kandidaten. Hon angrep också statsministern med sina lögner och skitsnack. Det var bra gjort av Kristersson att inte köra samma ful-spel utan att vara saklig och korrekt. Det vinner han på!

Om folk röstar på Andersson får de lille Morgan, vapenvägraren Hultqvist, Ygeman och Strandhäll som ministrar. En mardröm….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in