2026-09-12, 19:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
I Elsas fall har ju inte felen med sekretess att göra. Att mindre ingripande åtgärder inte utretts och att genomförandeplan inte kommunicerats är de uppenbara felen som varit kända hela tiden efter Kalibers reportage. Jag antar att det också är vad som familjen polisanmält. Du skjuter bredvid målet i alla dina inlägg i denna tråd.

Nu ljuger du ju så att det ryker om det igen, Totius! Det är du som skjuter så långt utanför målet att du inte ens är kvar på samma idrottsplats!

Att påstå att felen i Elsas fall "inte har med sekretess att göra" är den mest desperata mörkläggningen du någonsin presterat i den här tråden!

Låt oss såga din lögn i stycken:

Sekretessen VAR verktyget för mörkläggningen: Varför blev de "mindre ingripande åtgärderna" inte utredda? Varför kände ingen till att sjukvården ge flickan ett felberäknat näringsdropp på 40 % täckning i stället för 100 % och fasade ut felaktiga mediciner? För att socialtjänsten och vården LÅSTE IN ALLT BAKOM SEKRETESS och spärrade journalerna för mamman!

Om mamman och hennes ombud hade haft full insyn i oretuscherad rådata från dag ett, hade de kunnat visa för förvaltningsrätten att Elsas symptom berodde på vårdens egna felkalkyler och inte på omsorgssvikt. Sekretessen användes aktivt för att hindra föräldrarna från att försvara sig!

Att du försöker banta ner ett gigantiskt myndighetshaveri där ett barn isolerats och skärts av från sitt nätverk på grund av mörklagda underlag till att det bara var lite slarv med en "genomförandeplan" är ju helt monumentalt fräckt!

Sluta låtsas som att sekretessen inte var huvudvapnet när det var exakt den som gjorde att soc kunde klippa och klistra ihop sina lögner utan att någon kunde granska dem i tid!
Citera
2026-09-12, 19:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu ljuger du ju så att det ryker om det igen, Totius! Det är du som skjuter så långt utanför målet att du inte ens är kvar på samma idrottsplats!

Att påstå att felen i Elsas fall "inte har med sekretess att göra" är den mest desperata mörkläggningen du någonsin presterat i den här tråden!

Låt oss såga din lögn i stycken:

Sekretessen VAR verktyget för mörkläggningen: Varför blev de "mindre ingripande åtgärderna" inte utredda? Varför kände ingen till att sjukvården ge flickan ett felberäknat näringsdropp på 40 % täckning i stället för 100 % och fasade ut felaktiga mediciner? För att socialtjänsten och vården LÅSTE IN ALLT BAKOM SEKRETESS och spärrade journalerna för mamman!

Om mamman och hennes ombud hade haft full insyn i oretuscherad rådata från dag ett, hade de kunnat visa för förvaltningsrätten att Elsas symptom berodde på vårdens egna felkalkyler och inte på omsorgssvikt. Sekretessen användes aktivt för att hindra föräldrarna från att försvara sig!

Att du försöker banta ner ett gigantiskt myndighetshaveri där ett barn isolerats och skärts av från sitt nätverk på grund av mörklagda underlag till att det bara var lite slarv med en "genomförandeplan" är ju helt monumentalt fräckt!

Sluta låtsas som att sekretessen inte var huvudvapnet när det var exakt den som gjorde att soc kunde klippa och klistra ihop sina lögner utan att någon kunde granska dem i tid!
Socialtjänsten kan inte spärra hälso- och sjukvårdens patientjournaler. Socialtjänsten har gått på vårdens orosanmälningar och de har givetvis föräldrarna tillgång till. Och felet med uppgiften om droppet blev inte känt förrän i september. Du har varit ute och cyklat från första stund i detta fall.

Vården måste själva komma fram till att det finns en påtaglig risk för att barnet lider allvarligt men (exempelvis utsätts för våld, hot eller press) om föräldrarna får ta del av journaluppgifter.
Citera
2026-09-12, 20:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Socialtjänsten kan inte spärra hälso- och sjukvårdens patientjournaler. Socialtjänsten har gått på vårdens orosanmälningar och de har givetvis föräldrarna tillgång till. Och felet med uppgiften om droppet blev inte känt förrän i september. Du har varit ute och cyklat från första stund i detta fall.

Vården måste själva komma fram till att det finns en påtaglig risk för att barnet lider allvarligt men (exempelvis utsätts för våld, hot eller press) om föräldrarna får ta del av journaluppgifter.

Nu ljuger du ju så att klockorna stannar, Totius! Det är du som har varit ute och cyklat i det blå ända sedan start och vägrar kliva av!

Låt oss såga dina tre sista lögner och undanflykter i stycken:

"Soc kan inte spärra sjukvårdens journaler": Nej, men soc och sjukvårdens barnskyddsteam jobbade hand i hand i samma slutna system! Sjukvården belade journaluppgifter med sekretess gentemot mamman med "barnskydd" som pretext, medan soc tacksamt tog emot den retuscherade bilden och vägrade lämna ut underlagen. Sluta låtsas som att det var två helt oberoende planeter som inte samverkade i mörkläggningen!

"Felet med droppet blev inte känt förrän i september": Men hör du inte själv vad du sitter och säger?! DET ÄR JU EXAKT DET SOM ÄR KÄRNAN I HAVERIET! Felet med att sjukvården gav Elsa ett felberäknat näringsdropp på 40 % täckning i stället för 100 % fanns där hela tiden men det doldes och mörkades så att varken mamman, ombuden eller domstolen fick veta det förrän i september! Under tiden hann domstolen fatta ett livsavgörande LVU-beslut baserat på ren fiktion!

"Vården måste komma fram till att det finns en påtaglig risk": Ja, och hur "kom man fram" till den risken? Jo, genom att godtyckligt stämpla mamman som en MbP-mamma för att hon slog larm när dottern var utmattad! Man använde sekretessreglerna som ett vapen för att hindra mamman från att syna rådatan och avslöja vårdens egna misstag.

Att du sitter och försvarar att ett felräknat dropp som gjorde ett barn kroniskt sjukt hölls hemligt ända till september är ju helt sjukt. Sluta skydda ett myndighetshaveri där sanningen döljs bakom rökridåer!
Citera
2026-09-12, 20:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu ljuger du ju så att klockorna stannar, Totius! Det är du som har varit ute och cyklat i det blå ända sedan start och vägrar kliva av!

Låt oss såga dina tre sista lögner och undanflykter i stycken:

"Soc kan inte spärra sjukvårdens journaler": Nej, men soc och sjukvårdens barnskyddsteam jobbade hand i hand i samma slutna system! Sjukvården belade journaluppgifter med sekretess gentemot mamman med "barnskydd" som pretext, medan soc tacksamt tog emot den retuscherade bilden och vägrade lämna ut underlagen. Sluta låtsas som att det var två helt oberoende planeter som inte samverkade i mörkläggningen!

"Felet med droppet blev inte känt förrän i september": Men hör du inte själv vad du sitter och säger?! DET ÄR JU EXAKT DET SOM ÄR KÄRNAN I HAVERIET! Felet med att sjukvården gav Elsa ett felberäknat näringsdropp på 40 % täckning i stället för 100 % fanns där hela tiden men det doldes och mörkades så att varken mamman, ombuden eller domstolen fick veta det förrän i september! Under tiden hann domstolen fatta ett livsavgörande LVU-beslut baserat på ren fiktion!

"Vården måste komma fram till att det finns en påtaglig risk": Ja, och hur "kom man fram" till den risken? Jo, genom att godtyckligt stämpla mamman som en MbP-mamma för att hon slog larm när dottern var utmattad! Man använde sekretessreglerna som ett vapen för att hindra mamman från att syna rådatan och avslöja vårdens egna misstag.

Att du sitter och försvarar att ett felräknat dropp som gjorde ett barn kroniskt sjukt hölls hemligt ända till september är ju helt sjukt. Sluta skydda ett myndighetshaveri där sanningen döljs bakom rökridåer!
Jag ljuger inte och så länge du inte fattar hur det här med droppet hänger ihop så förstår du inte problemen i det här fallet. Jag kan inte hjälpa att du håller fast vid dina missförstånd.
Citera
2026-09-12, 21:04
Medlem
Du påstår ju att du har koll på gällande rätt. Visa ett enda mål där man har gjort som du påstår är ett krav. Jag hävdar att man chansar inte om det kommer en så allvarlig uppgift och väntar definitivt inte på ett SIP-möte.
Citat:
Det absolut minsta man kan begära är att nämnden begärt en förklaring till de olika uppgifterna i orosanmälningarna från läkarna och kollat om någon mer än Ingrid Segerberg trodde att mamman skulle kunna förgifta barnet. Av det som framkommit verkar ingen annan läkare trott att mamman var farlig på det sättet. Utan sådan fara fanns inget skäl för omedelbart omhändertagande. Det skulle inte ta många timmar att diskutera igenom detta med läkarna.

Att det sedan kan ha funnits ett skyddsbehov på grund av mammans agerande är en annan sak. Ett sådant agerande skulle snart bli uppenbart om försök med SIP gjorts.
Citera
2026-09-12, 22:08
Medlem
Tänk om oron hade varit fullt ut befogad? Och så hade man chansat åt andra hållet.

Hur hade drevet sett ut då?
Citat:

Senast redigerad av Uglo469 2026-09-12 kl. 22:18.
Citera
2026-09-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Det du beskriver nedan gör tyvärr att jag tror du saknar närmare insikt om komplexiteten i många av dessa ärenden utan drivs av en allmän uppfattning.

Tvärtom. Det du skriver ovan visar att du vill misstänkliggöra kritiker och gömma dig bakom ditt skrivbord där du ödelagt otaliga människors liv.
Att ge sig på barn är det värsta som finns.
Citera
2026-09-12, 23:27
Medlem
Citat:
Tänk om oron hade varit fullt ut befogad? Och så hade man chansat åt andra hållet.

Hur hade drevet sett ut då?

Hur då? Man omhändertar inte ett barn pga "oro" utan konkreta skäl.
Så som DETTA ärende ser ut fanns inga skäl att känna sån oro. En läkare som aldrig träffat flickan fantiserar "tänk om mamman börjar spruta in ämnen i infarterna".
För helvete, då kan vi sätta dig i livstids fängelse för Tänk om du är en blivande massmördare. Jag menar TÄNK OM och vi inte låser in dig NU och förhindrar detta hypotetiska framtidsscenario från min fantasi.
Man förstår att Örebropartiet exploderat i Örebro...
Citera
2026-09-13, 01:24
Medlem
Lugn nu, kära du.

Jo, det gör man. En oro som som gör att man kan visa en konkret och påtaglig risk för att ett barns hälsa eller utveckling skadas.

Vid ett omedelbart omhändertagande är kraven på utredning lågt ställda för att inte missa risker som potentiellt är farliga för barnet men som kräver mer utredning för att bedömas.

Det är en skyddslagstiftning.

Straffrätten skiljer sig från detta genom att den bygger på två saker, straffbelagda gärningar eller händelser och för det mesta uppsåt. Men man kan också dömas till förberedelse till t ex mord utan att en effekt har inträffat.

Du får gärna tycka att ovanstående är fel eller konstigt, men så ser det ut. Tror ärligt talat inte att Örebropartiet är rätt väg att gå för dig om du är orolig för att detta är ett för ingripande rättssystem. Gissar att du inte läst hans partiprogram? Där framgår att han vill införa kaderstyre. Googla gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Hur då? Man omhändertar inte ett barn pga "oro" utan konkreta skäl.
Så som DETTA ärende ser ut fanns inga skäl att känna sån oro. En läkare som aldrig träffat flickan fantiserar "tänk om mamman börjar spruta in ämnen i infarterna".
För helvete, då kan vi sätta dig i livstids fängelse för Tänk om du är en blivande massmördare. Jag menar TÄNK OM och vi inte låser in dig NU och förhindrar detta hypotetiska framtidsscenario från min fantasi.
Man förstår att Örebropartiet exploderat i Örebro...
Senast redigerad av Uglo469 2026-09-13 kl. 01:36.
Citera
2026-09-13, 01:56
Medlem
Nu drar du slutsatser som inte finns i mitt inlägg.

Skäl till polisanmälan betyder inte alltid att något brottsligt ägt rum. Jag kan ju ha missförstått en händelse, eller inte begripit gällande rätt som du för övrigt tycks tro är min huvudsakliga sysselsättning…

Det finns dessutom en rätt bred marginal för falsk tillvitelse eller falsk angivelse.

Du skulle häpna över mängden och uppfinningsrikedomen när det gäller polisanmälningar som riktas mot tjänstepersoner. Oerhört tidsödande och motivationsdödande och en allmänt trist utveckling.

Du tycks vara väldigt arg på saker du inte riktigt förstår. Det är också energikrävande och inte särskilt produktivt.

Don’t be judgmental, be curious!

Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Om du som utbildad jurist finner skäl att polisanmäla personer o samtidigt anser att det är tur att dom inte fälls så tolkar jag det som att du inte tror på rättsystemet och att man ska följa lagen! Det blir jävligt märkligt att du kallar mig, Kurt-Sune och Ajogen för att vara rättshaverister o foliehattar... Du ska nog rannsaka dig själv innan du kastar ur dig så mycket skit om andra
Citera
2026-09-13, 08:27
Medlem
Citat:

Skäl till polisanmälan betyder inte alltid att något brottsligt ägt rum. Jag kan ju ha missförstått en händelse, eller inte begripit gällande rätt som du för övrigt tycks tro är min huvudsakliga sysselsättning…

Det finns dessutom en rätt bred marginal för falsk tillvitelse eller falsk angivelse.

Du skulle häpna över mängden och uppfinningsrikedomen när det gäller polisanmälningar som riktas mot tjänstepersoner. Oerhört tidsödande och motivationsdödande och en allmänt trist utveckling.

Du tycks vara väldigt arg på saker du inte riktigt förstår. Det är också energikrävande och inte särskilt produktivt.

Det man kan konstatera från ditt sätt att argumentera är att alla som har avvikande åsikter what so ever är lågbegåvade enl dig,o det gäller inte bara här i tråden utan rent generellt...
Alla får väl bilda sig en egen uppfattning om hur trovärdig du är, jag vet vad min uppfattning är!
Så det var sista gången som jag bemöter något som kommer från dig... håll dig till trådens ämne i fortsättningen
Citera
2026-09-13, 08:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Misshandelsanklagelserna var grundlösa. E.i. det fanns inget upphov till en orosanmälan om medicinsk misshandel från professionella, i synnerhet inte från ett barnskyddsteam.

Man beväpnade godtyckligenheten i systemet för att straffa och tysta Victoria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in