2026-09-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen; torr sommar, lite vatten i magasinen osv. Vi har hört det förr.
Nu i vinter tros vi få de högsta elpriserna någonsin! Regeringen har misslyckats även på detta plan. De pratar och pratar om kärnkraft men senfärdigheten är otrolig. I Kina bygger de ett fungerande kärnkraftverk på 5 år! Vår regeringen har nu pratat i 4 år, och säger kanske kan kärnkraft vara i drift om 15-20 år….

Samtligt planeras fler elledningar till Europa vilket höjer de svenska elpriserna ytterligare.

Så hur planerar du för de höjda elpriserna i vinter ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprischock-i-vinter-vantas-efter-torr-sommar

Det är såklart bullshit. De kommer inte bygga någon kärnkraft. Det skulle kosta för mycket och nu handlar det om att göra svenskt näringsliv nöjda och göra de rika rikare.
Citera
2026-09-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmamma
De eldar mycket kol också, men nog fan bygger de kärnkraft.

Enl. wikipedia:
Between 2015 and 2024, China built 37 reactors with an average time from first concrete to grid connection of 6.3 years (beating the global average of 9.4 years). China also recorded the fastest build time in that period at just 4.1 years.[53]

As of 2025, China is the world's largest investor in nuclear energy, with 29 reactors currently under construction. This represents nearly half of all nuclear reactors being built globally.

I effekt räknat har man kopplat in 35GW under de senaste 10 åren, och ytterligare 38GW är under uppbyggnad och bör alltså kopplas in de närmaste 6 åren om man följer samma byggtakt som hittills.
Symbolpolitik för att västvärlden Ska ha kvar massproduktionsfabrikerna där. Deras energi kommer från kol, men det är klart - det är lätt att lura korkade européer att dom värnar om miljön när dom aktivt hurrar för sin egen utrotning
Citera
2026-09-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Det är väl lite sila mygg och svälja kameler. Tvätt hirtoch dit. Det gör ingen skillnad. Värme, varmvatten, matlagning. I den ordningen. Resten är så lite att det inte är värt att bry sig om.

Atr värma 10 liter vatten från 5 till 21 grader kräver ca 0,2 kWh ca 40 öre.. ja alltså det är inte hela världen.
Ja som dessutom inverkar på uppvärmningskostnaden. Fast har man egen ved så behöver man ju inte köpa den elen till spisen och en värmepump ger ju bättre utväxling på kWh:en.
Citera
2026-09-12, 12:18
Medlem
Overminds avatar
Lägg därtill skörderna varit rekord dåliga detta år. Blir inte bättre framåt.
Citera
2026-09-12, 12:19
Medlem
Tre elbilar och gård med flera byggnader.
Har 120 solpaneler, men lär väl ligga runt 6-8k i månaden.
Har bara börjat på batterisvängen, men går all in, när batteriutvecklingen klarnat.
Vore perfekt att helt slippa vattenfall om några år.
Citera
2026-09-12, 12:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
I Kina är arbetskraftskostnaden liten jämfört med i Sverige och då kostar ett bygge av kkv inte så mycket.

Herregud, det är i princip en obetydlig skillnad i sammanhanget! Du tror på fullaste allvar att kostnaden för att bygga ett jävla kärnkraftverk i huvudsak består av lönekostnader till killarna som kör betongblandare och riggar armeringsjärn?!

Sydkorea bygger billigast och det är inte för att de har slavlöner, utan för att de har bäst projektledning (bygga snabbt -> lägre räntekostnader), en inhemsk produktionskedja och standardisering.

Googla konceptet FOAK. Och läs varför det kostar SEX gånger mer att bygga i England än i Korea (hint: har inte med det engelska löneläget att göra).
Citera
2026-09-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det är såklart bullshit. De kommer inte bygga någon kärnkraft. Det skulle kosta för mycket och nu handlar det om att göra svenskt näringsliv nöjda och göra de rika rikare.

Om batterierna landar runt 500kr/kwh så behövs ingen kärnkraft.
Citera
2026-09-12, 13:06
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Okej, det där med duschen finns det fler som håller på med dom duschar bara på sitt arbete eller gymmet, för mig är det helt otänkbart då jag älskar att ta varma duschar och jag skulle aldrig ge mig iväg till arbetet utan att ha duschat efter natten.
Man vänjer sig fort.
Jag brukar ta med ombyte i bilen och tar hissen upp från garaget och duschar på jobbet kl 0730.

De gånger jag jobbar hemifrån duschar jag kl 09 när elpriset sjunkit rejält och lagar mat samtidigt för vid kl 12 går elpris upp igen
Citera
2026-09-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Herregud, det är i princip en obetydlig skillnad i sammanhanget! Du tror på fullaste allvar att kostnaden för att bygga ett jävla kärnkraftverk i huvudsak består av lönekostnader till killarna som kör betongblandare och riggar armeringsjärn?!
Det är ett stort byggprojekt. Hur menar du att byggkostnaden fördelar sig då. Fördela på lönekostnader, råvarukostnader och skatter. Det finns bara de tre.

I verkligheten är lönekostnaderna en stor andel.
Citera
2026-09-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Om batterierna landar runt 500kr/kwh så behövs ingen kärnkraft.
Det är väl inköpspris. Men det är mer intressant med öre/lagrad kWh.

Och det pressas ned mer och mer. Med senaste BESS från CATL talas det om väldigt låga kostnader.
Man kan komma ned till kanske 5 öre/kWh för lagrad el. Kanske på lite sikt då.

Så 30 öre från vindkraftverk och 35 öre från vindkraftverk där elen är lagrad.
Citera
2026-09-12, 13:44
Medlem
bema56s avatar
Jag kör på som vanligt, Möjligtvis kommer jag att elda lite mer, har en braskamin och en kakelugn. 10 kubik torr björkved finns i vedboden. För pengarnas skull behöver jag inte göra nånting. Har råd med mycket dyrare el än vad som kan komma.
Citera
2026-09-12, 13:46
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Lägg därtill skörderna varit rekord dåliga detta år. Blir inte bättre framåt.
Den svenska skörden ligger 10% över snittet de senaste 5 åren. Så det ser bra ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in